عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 31 فروردين 1393
بازدید : 1687
نویسنده : مهدی

 مراغه در قلمرو سکوت 


یكی ‌از مصطلحات‌ و ‌معانی ‌غلط‌ كه ‌وارد‌ فرهنگ‌های‌ لغت‌ نیز شده ‌است‌ نام ‌مـراغـه‌ می‌باشد‌ كه‌ با كمال‌ تعجب ‌بزرگانی‌ چـون‌:علامه‌دهخـدا‌ و دكترمعیـن ‌نیز این ‌راه ‌را‌ به ‌خطا پیمـوده‌اند. در فـرهنگ فارسی‌ معین، ذیل‌ كلمه‌ی ‌«مـراغه»‌ می‌خوانیم:«به‌ خاك‌ غلتیـدن،...و مـراغه ‌فقط‌ اسـم ‌مكان یعنی: محل‌ غلتیدن ‌آمده»؛ در حالی‌ كه‌ كسانی ‌چون‌ دكتر معین‌ تنها ‌به‌ ریشه‌ی‌ عـربی‌ واژه‌ دقیق ‌شده‌اند‌ و این ‌معنی‌ را‌ در زبان‌ عـربی ‌از بابِ‌ تفعیـل(تمـریغ) و تفعّل (تمـرّغ) ‌استخراج ‌نموده‌اند؛ لكن‌ نام ‌شهر مـراغه‌ خیلی‌ پیشتر ‌از حمله‌ی‌ مغول ‌و ورود ‌زبان‌ عربی‌ به ‌ایران ‌استعمال‌ می‌شده ‌است.

بطلِمیوس‌(قلوذی) ـ ‌منجـم‌ و جغـرافـی‌دان‌ معـروف ‌یونانی ‌ـ ‌نام ‌دریاچـه‌ی‌ ارومیـه‌ را به‌ سبب‌ نزدیكی‌اش ‌به ‌شهر مـراغه، «مارگیانه» آورده ‌است‌ كه‌ هر زبان‌ناشناسی‌ پـی ‌‌به‌ ریشـه‌ی‌ باستانی ‌نام‌ مراغه‌ می‌برد. چه، در لغت ‌یونانی‌، حرف‌ «غ» مصطلح ‌نبوده‌ و به‌جای‌‌ آن ‌از حرف «گ» استفاده ‌می‌شده ‌است.

واژه‌ی ‌«راغ» در ‌فارسی ‌به ‌معنی‌ دشت ‌آمـده‌ است ‌و این‌ درحالی ‌است ‌كه ‌كتب ‌پهلوی، شهـر «رغـه»ی‌‌ آذربایجان‌ را بر روی‌ دشتی‌ نمایش ‌می‌دهند كه‌ بر روی‌ كوهپایه‌ی‌ كوه‌ سهنـد‌ قرار‌ گرفته است. با توجه ‌به ‌این ‌نكته، نام ‌مراغه ‌به ‌معنی: رغه‌ی ‌بزرگ (دشت‌ وسیع) بوده ‌است. به ‌نوشته‌ی ‌«دیاكونوف» قبل‌ از ورود ‌و اسكان ‌مادها ‌در این ‌ناحیه، دولت «مانْنا» در حدود سال۷۱۵قبل ‌از ‌میلاد در این ‌سرزمین ‌حكومت ‌داشته‌اند كه ‌به ‌نام ‌ایالت «اوئیشدیش» نامیده ‌می‌شد.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعات درباره مراغه , ,
:: برچسب‌ها: اطلاعات درباره مراغه ,
تاریخ : یک شنبه 31 فروردين 1393
بازدید : 1535
نویسنده : مهدی

 

صادرات مراغه

 
 

بیشتر فعالیت شهرستان مراغه بر پایه تولیدات كشاورزی و صنایع دستی استوار است كه همه سالانه  علاوه بر تأمین نیازهای داخلی مقدار متنابهی از تولیدات كشاورزی و صنعتی خود را به سایر نقاط كشور صادر می‌نمایند.

 

شهرستان مراغه از دیرباز به لحاظ داشتن استعدادهای بالقوه در ابعاد مختلف كشاورزی، صنعتی و معادن و ...  تولیدات مازاد بر مصرف خود را به كشورهای مختلف جهان صادر می‌كردند.  بطوریكه ویلسون از سیاحان آمریكائی در سال 1894  میلادی به هنگام بازدید از شهرستان مراغه خاك این خطه را از لحاظ زمین‌شناسی بسیار جالب تشخیص داده و با اشاره به كثرت جمعیت آن زمان به صدور 990  تن كشمش از راه آستارا به كشورهای اطراف ایران مركب از پنجاه هزار اسب و فعالیت 14  هزار نفر فقط در امر جعبه‌سازی، صادرات كشمش و فراوانی نعمت در منطقه اشاره داشته است.  قسمتی از تولیدات شهرستان مراغه به صورت خشكبار از قبیل انواع كشمش، قیسی، برگه زردآلو، آلوچه، مغز گردو، مغز تلخدانه مغز بادام و قسمتی از تولیدات كشاورزی از جمله سیب درختی، پیاز، عسل، سالامبور گوسفند و تخم‌مرغ و از صنایع دستی فرش ابریشم و مرینوس را به كشورهای شوروی سابق، تركیه، رومانی، لهستان، انگلستان، فرانسه، كانادا، هلند، بلژیك، آلمان، مقدونیه، اكراین، مراكش، كویت، عراق، امارات متحده عربی و جامائیكا و ...  صادر می‌شود.

 

حجم وزنی صادرات در شش ماه سال دوم سال گذشته 5000  تن و میزان صادرات برابری نرخ ارز با ریال 000/000/000/20  (بیست میلیارد ریال)  می‌باشد.  گندم و نخود بیشترین قسمت تولیدات زراعی مراغه را تشكیل می‌دهد.

 

بیشترین قیمت سیب تولیدی مراغه در حاشیه رودخانه مردق و مغانجق و سراجو و گردو و بادام و انگور در حاشیه رودخانه صافی چای و چكان و چوان تولید می‌شود.  كل اراضی آبی و دیمی قابل كشت شهرستان مراغه 7/99629  هكتار می‌باشد.

 

منبع:http://farabiauoob.mihanblog.com



:: موضوعات مرتبط: اطلاعات درباره مراغه , ,
:: برچسب‌ها: سوغاتی مراغه ,
تاریخ : یک شنبه 31 فروردين 1393
بازدید : 1716
نویسنده : مهدی

 

اس ام اس ویژه تبریک روز مادر و روز زن



مادر" است زیباترین واژه بر لبان آدمی واژه "
زیباترین خطاب "مادر جان" است
"مادر" واژه ایست سرشار از امید و عشق
واژه ای شیرین و مهربان که از ژرفای جان بر می آید
روزت مبارک مادر . . .

 

*****************************


میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل

صدیقه کبری ، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

هفته ی بزرگداشت مقام زن و روز مادر

را به همه مادران تبریک و تهنیت میگوئیم . . .

 

*******************************



زن هستی ساز و نظم ده و مهر گستر است ، سـرچشمه محبت و الطاف داور است

بهر صفا و لطف خدا عشق مظهر است ، بعد از خدا به سجده بود زآنکه مادر است . . .

 

اس ام اس ویژه تبریک روز مادر و روز زن


به یاد می آورم لحظه های فراز را که :

صدای او اعتبارم می بخشید

و لحظه های نشیب را که اعتمادم

به یاد می آورم افرای افراشته ای را ، به یاد می آورم مادرم را . . .



:: موضوعات مرتبط: اس ام اس , ,
:: برچسب‌ها: اس ام اس روز مادر ,
تاریخ : یک شنبه 31 فروردين 1393
بازدید : 1298
نویسنده : مهدی

وقتی فروشنده های کنار جاده می گویند «هندوانه به شرط چاقو» می دانند که اگر هندوانه شان قرمز نباشد مشتری آن را نمی خرد. آنها خیالشان راحت است که هندوانه شان تو قرمز است. شاید بگویید لابد پس از چند سال فروش هندوانه می دانند که کدام گونه از هندوانه را برای فروش بیاورند که قرمز و شیرین باشد. اما اینقدر ساده نباشید!

هنوز تابستان فرا نرسیده، سر و کله انواعی از هندوانه‌ها پیدا شده است. برخی از این هندوانه‌ها انباری و برخی هم گفته می‌شود کشت بهار است.

به گزارش جام جم، نکته قابل توجه هندوانه های تو قرمز خوش رنگی است که اتفاقا طعم شیرین و دلچسبی ندارد و اغلب بر بار وانت ها و بیشتر در کنار جاده ها با نظم خاصی روی یکدیگر چیده شده اند و چند متر جلوتر یک نفر با یک نصفه هندوانه ای که لبه های آن خلاقانه برش داده شده است و رنگ قرمز آن حکایت از رسیدگی و شیرینی این محصول جالیزی دارد ایستاده و روی تکه مقوایی نوشته هندوانه قند و عسل به شرط چاقو کیلویی فلان تومان.... اما سوال اینجاست این هندوانه ها چگونه در این فصل اینقدر قرمز شده اند؟ این درست است که می گویند با اسپری و مواد رنگی هندوانه ها را قرمز می کنند؟ آیا هندوانه های آناناسی را هم با مواد رنگی، زرد می کنند؟

ماجرای هندوانه های قرمز


وقتی فروشنده های کنار جاده می گویند «هندوانه به شرط چاقو» می دانند که اگر هندوانه شان قرمز نباشد مشتری آن را نمی خرد. آنها خیالشان راحت است که هندوانه شان تو قرمز است. شاید بگویید لابد پس از چند سال فروش هندوانه می دانند که کدام گونه از هندوانه را برای فروش بیاورند که قرمز و شیرین باشد. اما اینقدر ساده نباشید! این هندوانه ها نه اصلاح ژنتیکی شده است و نه نیاز به هندوانه شناس دارد. حقیقت این است، برخی افراد سودجو قبل از چیدن هندوانه، در کانال های ورودی آبی که به پای بوته هندوانه می رسد از مواد غیرمجاز قرمز رنگی که احتمالا از ترکیب نوعی کود رنگی تهیه می شود استفاده و به این ترتیب آب را قرمز می کنند و سپس آبیاری را قطع می کنند. در این مدت رنگ به همراه آب وارد ریشه و سپس آوندهای محصول شده و سبب رنگی شدن هندوانه می شود.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: اخبار ,
تاریخ : یک شنبه 31 فروردين 1393
بازدید : 1646
نویسنده : مهدی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه:

برداشت بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی شهرستان مراغه را تهدید می‌کند

خبرگزاری تسنیم: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: برداشت بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی پیش از زمان گل دهی به صورت غیر اصولی سبب تخریب منابع طبیعی و انقراض این گونه ها می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مراغه، میرجعفر رضوی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد:  هر سال با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان دارویی و خوراکی در مراتع سهند و ارتفاعات این شهرستان برداشت بی رویه آن ها توسط برخی افراد سودجو صورت می گیرد.

وی افزود: اقدام این افراد سبب می شود گیاهان بدون مراحل تکامل و زایش از بین بروند و این امر آسیب جدی به وضعیت پوشش گیاهان در منطقه وارد می کند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: برخی از افراد سودجو برای سرعت دهی و سهولت کار از ابزارهایی مانند کاردک برای بیرون آوردن کامل ریشه گیاهان استفاده می کنند که این عمل آن ها اکوسیستم منطقه را با مشکل جدی روبه رو می کند.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: اخبار ,
تاریخ : یک شنبه 31 فروردين 1393
بازدید : 1467
نویسنده : مهدی

 

شاخص ابتلا به بیماری تب مالت در مراغه به 1.5 برابراستان آذربایجان شرقی رسیده است

مراغه - ایرنا - معاون بهداشتی و درمانی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: شاخص مبتلایان به تب مالت در این شهرستان در سال گذشته به 1.5 برابر میانگین استان آذربایجان شرقی رسید.

 

احمد مجتهدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون در این شهرستان حدود 280 نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده که با کمک پزشکان و متخصصان مراحل درمان آن ها در حال انجام است.

وی اظهار کرد: میانگین ابتلا به این بیماری در آذربایجان شرقی 35 نفر به ازای 100 هزار نفر است، در حالی که میانگین ابتلا به این بیماری در این شهرستان 52 نفر به ازای هر 100 هزار نفر رسیده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان مراغه با اشاره به اینکه افزایش این آمار نگران کننده بوده و نیازمند توجه جدی مردم در امر خود مراقبتی است، ادامه داد: مسوولان باید در این راستا همکاری خود را افزایش دهند و در مایه کوبی به موقع دام ها و آموزش مردم در پیشگیری از این بیماری، توجه جدی داشته باشند.

مجتهدی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون مستمر دام ها در زمان خاص و پرهیز از مصرف لبنیات تازه و فرآورده های خام دامی از عمده ترین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار از تعداد مبتلایان این شهرستان 88 درصد در مناطق روستایی و 12 درصد در مناطق شهری ساکن هستند، گفت: بیشترین میزان مبتلایان به تب مالت را مردان و در گروه سنی 13 تا 43 سال تشکیل می دهند.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: اخبار ,
تاریخ : شنبه 30 فروردين 1393
بازدید : 1382
نویسنده : مهدی

 رئیس پلیس فتا استان آذربایجان‌شرقی خبر داد

کشف 98 درصدی پرونده‌های متشکله در جرائم رایانه‌ای در آذربایجان‌شرقی

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان‌شرقی از افزایش 98 درصدی کشف پرونده‌های قضایی در حوزه جرائم رایانه‌ای نسبت به سال گذشته خبر داد.

خبرگزاری فارس: کشف 98 درصدی پرونده‌های متشکله در جرائم رایانه‌ای در آذربایجان‌شرقی

 

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد قاسملو امشب در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان آذربایجان‌شرقی در سومین سال راه‌اندازی و آغاز به کار خود در سال 92 سعی کرده است با بسیج تمامی نیروها و امکانات، بازشناسی مطالعه علل و عوامل بروز و افزایش جرائم حوزه فضای مجازی و تلاش برای کاهش بروز جرائم با استفاده از آگاه‌سازی در جوامع هدف و ارائه آموزش‌های همگانی، امنیت مطلوب در فضای مجازی به مردم عزیز استان آذربایجان‌شرقی را فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود افزایش 79 درصدی پرونده‌های قضایی در سال 92 نسبت به سال 91، شاهد افزایش کشف 98 درصدی در این سال بودیم.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در این سال با عنایت به نیاز تشکیل پلیس فتا در شهرستان‌های مرند و مراغه از مردادماه سال 92، پلیس فتا در آن شهرستان‌ها نیز تشکیل و موجبات رضایتمندی آن مناطق از استان را فراهم کرده است. در سال 92، 88 درصد پرونده‌ها مختومه و فقط 12 درصد در حال پیگیری مربوط به سال 92 باقی مانده است.

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: اهم جرائم رایانه‌ای متشکله در این استان به ترتیب مربوط به جرائم مالی و اقتصادی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، انتشار اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، کلاهبرداری رایانه‌ای، سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه است.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: اخبار ,
تاریخ : شنبه 30 فروردين 1393
بازدید : 1425
نویسنده : مهدی

 رئیس دانشگاه پیام نور مراغه خبر داد

آغاز ثبت نام مراسم اعتکاف دانشجویی در مراغه

اعتکاف

خبرگزاری تسنیم: رئیس دانشگاه پیام نور مراغه گفت: ثبت نام اعتکاف دانشجویی همزمان با سراسر کشور از اول اردیبهشت ماه به مدت ۲۰ روز در دانشگاه پیام نور مراغه آغاز می‌شود.

علی باغبان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مراغه اظهار کرد: زمان ثبت نام برای حضور در مراسم اعتکاف در دانشگاه‌ها طی روزهای 1 تا 20 اردیبهشت ماه صورت می گیرد و نمازخانه دانشگاه پیام نور مراغه میزبان دانشجویان اعتکاف شونده می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور مراغه اقزود: لوح فشرده‌ای از محتواهای مورد نیاز اعتکاف که شامل 100 کلیپ برای ارسال بلوتوث، پاورپوینت ادعیه و طرح هایی برای پوستر و تیزر  است به دفاتر نهاد در دانشگاه ارسال شده که در اختیار دانشجویان اعتکاف شونده قرار می‌گیرد.

رئیس دانشگاه پیام نور مراغه گفت: سامانه اعلامی ستاد مرکزی اعتکاف دانشجویی  etekaf.nahad.ir تازه ترین اخبار و اطلاعات اعتکاف دانشجویی را منتشر میکند و علاقمندان می‌توانند اخبار تکمیلی را از این سامانه دریافت کنند.

وی از دانشجویان علاقمند شرکت در مراسم اعتکاف دانشجویی خواست جهت ثبتنام به نهاد رهبری دردانشگاه مراجعه کنند.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: اخبار ,
تاریخ : شنبه 30 فروردين 1393
بازدید : 1368
نویسنده : مهدی

 عضو شورای شهر مراغه:

همدلی مردم و مسئولان برای پیشرفت مراغه ضروری است

مراغه

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای شهر مراغه با بیان اینکه ایجاد فاصله در بین مسئولان و مردم عامل پیشرفت نکردن این شهر است، گفت: با وجود این موضوع حفظ همدلی برای پیشرفت هرچه بیش‌تر شهر تاریخی و فرهنگی مراغه ضروری است.

قادر جویا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مراغه اظهار کرد: شناسایی و به کارگیری جوانان مستعد در این شهرستان عامل توسعه و ارتقاء شهرتاریخی و فرهنگی مراغه خواهیم بود.

وی با اشاره به این که شناسایی جوانان مستعد و پراستعداد مراغه ای را از دیگر انتظارات مردم دانست و اظهار کرد: قطعا با شناسایی جوانان مستعد و متخصص مراغه‌ای و کمک به ارتقاء و نقش مهم جوانان در توسعه مراغه خواهیم بود
.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: اخبار ,
تاریخ : شنبه 30 فروردين 1393
بازدید : 1890
نویسنده : مهدی

 

دوستداران شعر و ادب از شاعر پیشکسوت مراغه ای دیدار کردند

مراغه - ایرنا - جمعی از دوستداران شعر و ادب مراغه از عباسقلی اکبری متخلص به فقیر مراغه ای پیشکسوت شعر این شهرستان دیدار و عیادت کردند.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، در این آیین که با هدف دیدار و تکریم بزرگان فرهنگ و هنر برگزار شد، استاد کریمی مراغه ای، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا پاشازاده و جمعی از شعرا و اعضای انجمن ادبی اوحدی این شهرستان حضور داشتند.

عباسقلی اکبری متخلص به فقیر مراغه ای، صاحب آثار مختلفی از جمله جام بشارت است که در سال 1303 در روستای نوا از توابع این شهرستان دیده به جهان گشوده است.

وی از ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده و از بنیانگذاران انجمن ادبی اوحدی به همراه شاعرانی مانند سهند و نشید مراغه ای است.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: اخبار ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1324
نویسنده : مهدی

اس ام اس غمگین

رفتنت اتیش به جون زد اما خب گلایه ای نیست
تو دلت میخواست ببینه منو با این چشمای خیس
رسم روزگار همینه شده رسمش بی وفایی
عاشقا تنها می مونند اینه رسم آشنایی
هر کسی امد تو قلبم این دلو زدو شکستش
از تو انتظار نداشتم توهم بشکن ناز شصتت
ارسال شده توسط: (ماهک)
 

چنان ﭼﻮﺑﯽ ﺩﺭ ﺁﺳﺘﯿﻨﻢ ﮐﺮﺩ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ

 

که ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺳﮑﻮﺕ ﺗﻠﺦ ﻣﺘﺮﺳﮏ ﺭﺍ ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ …

***

هر صبح که سپیده سلام می دهد

 

یا کریم ها به پنجره ی اتاقم سر می زنند

 

چه مانوس شده ایم ما !

 

من منتظر صدای بالشان ، آنها مشتاق سفره ی نانشان

 

حیران مانده ام !!!

 

کجا بالهایت بسته شد

 

که دیگر به انتظار دلم مشتاقانه سر نزدی ؟؟؟

***
 

کسی چه می داند ؟

 

شاید روزی بیاید که حال من هم خوب شود

 

هوا خوب شود ، عشق خوب شود و تو خوب من شوی !



:: موضوعات مرتبط: اس ام اس غمگین , ,
:: برچسب‌ها: اس ام اس و پیامک غمگین , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1372
نویسنده : مهدی

اس ام اس و پیامک دریای عشق

 

اس ام اس



جا گذاشتی . . . !


رد خاطراتت را جا گذاشتی


مال ناراضی از گلوی ما پایین نمیرود


بیا برش دار . . .



اس ام اس عاشقانه ۹۲



تو + خاطراتت + چشمانت + دستانت + لبخندت + اشکت


چند نفر به یک نفر ؟!



اس ام اس عاشقان



تا انتهای زندگی دوستم خواهی داشت؟


- نه ، تا انتهای خودم دوستت خواهم داشت . . .




:: موضوعات مرتبط: اس ام اس عاشقانه , ,
:: برچسب‌ها: اس ام اس عاشقانه/ ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1386
نویسنده : مهدی

اس ام اس و پیامک غمگین و جمله های سوزناک

 

میدانم دیگر برای من نیستی اما دلی که با تو باشد این حرفها را نمی فهمد …


.


.


گاهی اونقدر خسته میشویم که خستگیمون در نمیشه ، “درد” میشه !


.


.


زنده ام نه ازجانی که مانده ، از استخوان های لجبازی که روی هم ایستاده اند !


.


.


این روزها خیلی چیزها دست من نیست ؛ مثل دستهایت !


.


.


گاهی هم باید چشمها را بست تا او که نیست شاید بیاید در خواب !


.


.


آنجا نشسته ای و لبخند میزنی اما دستی تکان نمیدهی …


ای کاش آن قاب ، قاب پنجره بود !


.


.


تلخی قصه اونجاست که وقتی دلم سوخت ، دلش خنک شد !


.


.


زندگی نوشتن ندارد وقتی تمام روزهای خدا “من” دارد ولی “تو” ندارد …


.


.


بی تو هر کاری گریستن است حتی خندیدن …


.


.


سالهاست این ترازوی ۲کفه تعادل ندارد ، دست خالی و دل پر !





:: موضوعات مرتبط: اس ام اس غمگین , ,
:: برچسب‌ها: اس ام اس و پیامک غمگین و سوزناک ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1408
نویسنده : مهدی

'http://icons.iconarchive.com/icons/dooffy/cosmetic/256/11-eye-icon.png

یه دنیا اس ام اس عاشقانه جدید روز کوتاه



روزها نمی گذرند
ما میگذریم
از هم
و هیچکس سوالى نکرد
حداکثر سرعت مجاز چه بود

___________________ اس ام اس عاشقانه ___________________

مردم این روزها قیمت هر چیزی رو میدونن

 

ولی ارزش هیچی رو نمیدونن

 

___

__________

______

اس ام اس عاشقانه

________

______

_____

 

بزرگتــرین اشتبــاه یک مـَرد اینـه کـه

 

بـه مَـرد دیگـه ای فرصـت ایجــاد لبخـند

 

روی لبهـای زنِ موردِ علــاقه اش رو بـده

 

___

__________

______

اس ام اس عاشقانه

________

______

_____

 

همیشه چوب ســـــــوختنی نیست

 

خـــــوردنی هم هست

 

ما گاهی چوبِ ســــــادگیمون رو می خوریم

 

___

__________

______

اس ام اس عاشقانه

________

______

_____



:: موضوعات مرتبط: اس ام اس عاشقانه , ,
:: برچسب‌ها: اس ام اس عاشقانه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1297
نویسنده : مهدی

اس ام اس و پیامک غمگین و جدایی جدید

 

جدا که شدیم هر دو به یک احساس رسیدم

تو به فراغت من به فراقت

یک حرف تفاوت که چیز زیادی نیست

***
حالا که رفته ای غمگینم

به سراغ حافظ می روم

همین را می گوید :

برود از دل ِ من وز دل ِ من آن نرود

***
یارم از من بی سببب رنجید و رفت

گریه را دید و بر من خندید و رفت

وقت رفتن دیگر از ماندن نگفت

قصه ناگفته ها را نشنید و رفت

تشنه بودم همچو دشتی پر عطش

مثل باران بر تنم بارید و رفت

گل فراوان بود از باغ من

غنچه ای نشکفته را برچید و رفت

***
بی تو پیمودن شب ها شدنی نیست

شب های پر از درد که فردا شدنی نیست

گفتم که برایت بفرستم دل خود را

افسوس که نامه دلم تا شدنی نیست

***
رفتی و ندیدی که چه محشر کردم

با اشک تمام کوچه را تر کردم

دیشب که سکوت خانه دق مرگم کرد

وابستگی ام را به تو باور کردم



:: موضوعات مرتبط: اس ام اس غمگین , ,
:: برچسب‌ها: اس ام اس و پیامک غمگین و جدایی جدید ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1510
نویسنده : مهدی

 مدرسه نور و دانش- مراغه   

 

1. مـوقعیـت بنـا : مراغه، خیابان امام خمینی، كوچه امامزاده، كوچه شهید امیر عسجدی.

2. شـرح مختصـری از بنـا : این بنا در سال 1317 ه.ش یك باب خانه باغچه بزرگ متعلق به خادم امامزاده بوده كه بین فرزندان تقسیم شده و بنای مذكور كه شامل سه عمارت دوطبقه در قسمتهای جنوبی، غربی و شمالی می باشد با فروش وراث به مالكیت میرزاهدایت طبیب درمی آید و بعد از ایشان آقای عبدالله صادقی از تجار اردبیل به مراغه عزیمت كرده و این بنا را برای اقامت دائم خود خریده و طبق نقشه خانه ای كه از مسكو آورده بود بنا نهاد.

بنابر نظر فرزندان آقای صادقی، زیرزمین این بنا همچنان دست نخورده به حالت اولیه باقی است و ساختمان جدید جایگزین طبقات فوقانی بنای قبلی می گردد. این بنا طبق گفته اهالی محله سالار خانه بیش از صد سال قدمت دارد. در گذشته این بنا در میان مردم عامه به (هدایت داملاری) و بعد ها به (صادقی داملاری) معروف بوده است. پس از فوت آقای صادقی این بنا مدت سه سال به اداره دادگستری اجاره داده شد و البته در زمان حمله روسها به ایران مدت زمانی این بنا مكان اقامت روسها بوده است.

3 .مشخصـات فنـی بنـا : پلان ساختمان به شكل چند ضلعی نامنتظم بوده و در ورودی آن از ضلع جنوبی می باشد. ساختمان سه طبقه را شامل می شود كه زیرزمین عمده و شاخص ترین قسمت بنا جهت معرفی و ثبت بنای مذكور به عنوان یك اثر ملی می باشد و متشكل از طاقهایی آجری بوده و در دیوارهای ضلع غربی بنا ورودیهای دیگری به چشم می خورد كه احتمالا محل اتصال این زیرزمین به زیرزمینهای بناهای دیگری بوده كه امروزه مسدود شده است. قاب پنجره ها نیز مسدود شده است كه نشان دهنده پایین بودن كف حیاط در گذشته می باشد. نمای خارجی بنا آجری بوده و آجركاریها در هر ضلع به صورتهای متفاوت و زیبایی به چشم می خورد. قاب پنجره ها در ضلع شمالی نیمه محدب و پیرامون آن آجركاری بصورت بند بند كه هر بند متشكل از چهار ردیف آجر بصورت سه تایی یا چهارتایی می باشد كه زیبایی خاصی به بنا بخشیده است.

در ضلع غربی كه دو طبقه فوقانی و تحتانی (زیرزمین) را شامل می شود قاب پنجره های فوقانی بصورت تخت و اطراف آنها را تزئینات زیبای آجركاری بصورت آجرهای مورب و زیگزاگ دو لایه در اطراف پنجره ها و آجرهای ستاره ای و یا گلهای هشت پر در بالای پنجره ها چشم را نوازش می كند. ضلع شرقی بنا یك طبقه بوده با یك ورودی در منتهی الیه ضلع شمال شرقی و بنا در این ضلع فاقد پنجره رو به حیاط می باشد و فقط طاقنماهای نیمه محدبی دارد كه وسط آن گچكاری شده و هر آنچه تزئین و یا قاب پنجره بوده است را پوشانده است. قسمت جنوبی بنا شامل اتاق خدمه و سرویسهای بهداشتی می باشد. سقف این بنا در داخل چنین به نظر می رسد كه خنچه پوش بوده و امروزه تبدیل به یك سقف صاف شده است.

4. نـوع مـالكیـت بنـا : مالكیت بنا شخصی است و مدرسه غیر انتفاعی دایر می باشد.

5. قـدمت بنـا : قاجاریه- اوائل پهلوی

6. نـوع بهـره بـرداری و خصـوصیـات بـارز بنـا : این بنا از زمان ثبت ملكی، ابتدا مسكونی سپس اداری (دادگستری) و در آخر تبدیل به یك مكان آموزشی یعنی مدرسه علمی فرهنگی و غیرانتفاعی نور دانش شده است.

بكار بردن طاق و قوسهای مختلف به طور همزمان در یك بنا، حجاری سنگها، استفاده از نورشكنها و قاب بندی پنجره ها در زیرزمین شمالی با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه و نیز تزئینات بكار رفته در اطراف پنجره ها از خصوصیات بارز این بنا است.



:: موضوعات مرتبط: آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1906
نویسنده : مهدی

اولین مدرسه های کلاسیک مراغه

 

 

     اولین مدرسه: مدرسه جلالیه شاید اولین مدرسه ای باشد که قبل از نهضت مشروطه به همت مرحوم عبدالاحد تدین معروف به ادیب العلما در شهر مراغه تاسیس شده بود. نام این مدرسه بعدا سرتیبیه شد اما در اثر حمله معاندین خراب و تعطیل گردید.

  مدرسه سعدیه: (که در پیشرفت آن محمد علی طبیب خوئی و عادل خان تاجر باشی کوشش نموده بودند)  احتمالا اولین مدرسه باشد که در شهر مراغه بسبک نوین در آغاز مشروطیت ایجاد شده است. این مدرسه در سال 1324 هجری قمری/ 1284 شمسی شروع بکار نموده است اما اشتباها مدرسه شکوهی را که در سال 1325قمری به دست میرزا حسن شکوهی (فرهنگ دوست و آزادیخواه) افتتاح یافته است را اولین مدرسه میدانند. مدرسه سعدیه نیز به سرنوشت مدرسه جلالیه دچار گردیده و منحل شد.

 

     فتوحیه: مدرسه ملی مراغه بود که مرحوم محمد خان فتوح الملک در سال 1341 ه.ق/ 1301 شمسی آن را تاسیس کرد.این مدرسه سالها دوام داشت تا اینکه محمدخان از دنیا رفت واین مدرسه تعطیل شد.جهت قدردانی ازاین خانواده فرهنگ دوست دودبستان یكی در مراغه ودیگری در روستای گل تپه بنام فتوحی نامگذاری شده است.

    دبستان ملی ادبیّه: در سال 1307 به همت میرزا قربان عطاردی و با همکاری سید قدرت الله نقوی، مهدیقلی واحدی و سیدعلوی پایه گذاری گردید. در سال 1314 نام این مدرسه به حسینیه تغییر یافته و تا سال 1321 درست یکسال بعد از ورود متفقین به ایران فعالیت داشه است در این سال مدرسه منحل و در اختیار اداره فرهنگ قرار داده شد است.

 

   نخستین مدرسه دولتی: مراغه در سال 1297 شمسی تاسیس یافته و این همان مدرسه "تدین" بوده است که در این سال دولتی شده است اما اولین مدرسه دخترانه در سال 1336 ه ق / 1296 شمسی پایه گذاری و بنام "تربیت البنات" نام گذاری گردید (به همت میرزا حسن شکوهی) نخستین دبیرستان پسرانه در 1311 شمسی تاسیس شد.

 

   مدرسه سازان مراغه: حاج میرزا حسن شکوهی – عبدالاحد تدین (معروف به ادیب العلما)- حاجی میرزا محمد خان فتوح الملک و خانواده فتوحی – صدرالسادات صدر – محمد علی طبیب خوئی – میرزا ابوالحسن حریری – میرزا کاظم حریری – عادل خان تاجرباشی – میرزا احمد ناصرالعلماء – علی اصغر سیف العلماء بنابی

منع:كتاب مراغه (یونس مروارید)1360/http://www.farabiasl.com

:: موضوعات مرتبط: اطلاعات درباره مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 4306
نویسنده : مهدی

یخچال مرادیان

 

این اثر تاریخی و فرهنگی به دوره قاجاریه مربوط بوده و با توجه به ویژگیهای تاریخی آن با شماره23042 درفهرست آثار ملی ثبت شد.

این اثر تاریخی درزمینی به مساحت 210مترمربع با طاق جناغی آجری بنا شده و طی سالهای گذشته احیا ، مرمت و بازسازی شده است. و این بنا به نام سازنده آن مرادیان نامگذاری شده و درگذشته مكانی برای نگهداری یخ طبیعی و استفاده از آن درفصل تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفته وهم اكنون توسط شهرداری مراغه و با نظارت سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.

طول، ارتفاع ، عرض و قطر این اثر تاریخی به ترتیب22،9،7،29متر ‪ بوده و می‌توان از آن برای امورفرهنگی استفاده كرد.

شهرستان مراغه با 300اثر تاریخی، فرهنگی و تپه‌های باستانی جزو10  شهرستان دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در كشور محسوب می‌شود.

 

 

 

.


:: موضوعات مرتبط: جاذبه های گردشگری مراغه , آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1577
نویسنده : مهدی

توپ كشف شده در مراغه
 
این توپ كه در سالهای اخیر در مراغه كشف شده وهم اكنون در موزه مراغه نگهداری می شود. واین كلمات
" حسب الفرمان قضا جریان ولی نعمت عالمیان سلطان عدل واحسان لشكر كشی ایران وتوران نادر خان خلدالله ملكه بسعی بنده درگاه خوافین سجده گاه محمدیار توپچی باشی در دارالملك كابل با برد غراده توپ یكمن گلوله به استادی یعقوب فرنگی نوبرنز به اتمام رسید . سنه 1151 (ه ق)"
 
بر روی آن حكاكی شده است
 





:: موضوعات مرتبط: آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 3223
نویسنده : مهدی
مدارس و مراکز علمی مراغه

ازقرن پنجم تا چهاردهم هجری

نویسنده:محمود طیار مراغی

مقدمه

یکی از راههای مهمی که ما را در شناخت تاریخ علم و دانش و سیر آموزش و فرهنگ اسلامی راهنمایی شایسته‏ای می‏کند، شناخت مدارس علوم اسلامی و تاریخ آنها در شهرهای مختلف است. در این زمینه مسائلی چون پایه‏گذاران، تاریخ بنا، کیفیت تأسیس، وقفنامه و موقوفات، مدرسین برجسته، دانش‏اندوزان معروف، علوم و فنون رایج و مرسوم و مسائل اسکان و تحصیل طلاب مورد مداقه و بررسی قرار می‏گیرد. سال 459 هجری در تاریخ آموزش و پرورش اسلامی باید فصلی برجسته به شمار آید، در این سال نخستین مدرسه از رشته مدارسی که خواجه نظام‏الملک طوسی (وفات 485 هجری) وزیر بزرگ سلجوقیان ساخته بود در بغداد گشایش یافت. این مدرسه‏ها که به «نظامیه » شهرت یافتند در جهان اسلام پراکنده شدند، تا آنجا که شهرها و روستاهای بزرگ را فراگرفت. سرزمین مراغه که در زمره کهنترین و تاریخی‏ترین شهرهای ایران به شمار می‏آید، در قرون ششم تا نهم هجری از مراکز تابناک و درخشان علم و فرهنگ محسوب می‏شد، این مکتوب برای آشنایی با سیر تاریخی دانش و آموزش در آن سامان نگاشته شده است.

قرن پنجم و ششم

مدرسه قاضی محیی ‏الدین

چنان‏که در سطور پیشین گذشت مدارس نظامیه در عهد وزارت خواجه نظام‏الملک طوسی در شهرهای بزرگ تأسیس شد، در همین ایام نخستین مدرسه علوم اسلامی نیز در مراغه پی نهاده شد. این مدرسه بنا به گزارش ابن‏فوطی به دست قاضی محیی‏الدین ابومحمد حسن بن صدرالدین محمد بن عبداللّه‏ مراغی که سمت قضاوت مراغه را به عهده داشت، بنیان گذارده شد (1) تاریخ تأسیس مدرسه در دست نیست، اما از زمان حیات قاضی محیی‏الدین که معاصر با معین‏الدین طنطرانی مراغی (2) (وفات 485 هجری) بود چنین برمی‏آید که مدرسه همزمان با اولین مدرسه نظامیه در بغداد در نیمه دوم قرن پنجم دائر شده است. ابن‏فوطی بغدادی می‏نویسد: قاضی محیی‏الدین مراغی شخصیتی معتدل، خوش‏رفتار و نیکوکردار بود، از پیرامون بارگاه پدرش صدرالدین مراغی که وزیر مقتدری بود و دستهایش به ظلم و تعدی و غصب املاک مردم آلوده شده بود، دوری گزید و به استمرار درس و بحث و تحصیل علوم همت گمارد، پس از آن مدرسه‏ای نیکو برای خود برپا ساخت و آن را برای فقهای شافعی وقف کرد و برای اداره امور آن املاک و باغاتی به رسم وقف اختصاص داد. قاضی محیی‏الدین از ممدوحان معین‏الدین طنطرانی بود و همو قصیده‏ای ممزوج از کلمات فارسی و عربی در مدح قاضی سرود.(3)

مدرسه محییه

این مدرسه بزرگ که در ناحیه بازار قرار داشت به دست قاضی محیی‏الدین ابوحامد یحیی بن صدرالدین محمد مراغی قاضی معروف، در اواخر قرن پنجم هجری بنا نهاده شد. وی برادر قاضی محیی‏الدین ابومحمد حسن بود و هر دو برادر، یکی پس از دیگری قضاوت مراغه را به عهده داشتند، و او نیز همچون برادرش از اعمال زشت و ناپسند پدرشان ناراضی و ناخرسند بود و به گفته ابن‏فوطی کارهای ناشایست پدرش را جبران نمود و دل مخالفان و ناراضیان را به دست آورد. ابن‏فوطی او را به زیادت علم و دانش و یگانگی در قضاوت و حکومت ستوده است (4).

مدرسه اتابک

از پایه‏گذار این مدرسه اطلاعی نداریم و فقط نامی از آن در تاریخ تجارب‏السلف آمده است. تاریخ‏نگاران نوشته‏اند: در 17 ذیقعده، 529 هجری المسترشدباللّه‏ خلیفه عباسی پس از جنگ با سلطان مسعود بن محمد سلجوقی در اطراف مراغه و شکست از او به شهر انتقال یافت و تحت مراقبت سربازان قرار گرفت، ولی فدائیان اسماعیلی که همه‏جا حضور داشتند به محل اقامت خلیفه نفوذ کردند و وی را به همراه تنی از دستیارانش به قتل رساندند. صاحب تجارب‏السلف ادامه داستان را چنین گزارش می‏کند: جنازه خلیفه را قضات و ائمّه و اشراف و اعاظم ممالک بر سر گرفتند و در مراغه بردند و در مدرسه‏ای که در محله قُضات است(5) و مدرسه اتابک مراغه باز خوانند دفن کردند و گنبد عالی بساختند و در آن مدرسه اتفاقا پنج گنبد است در پس صفه (سکوی) درس و یکی از آنِ خلیفه مسترشد است (6). به نظر می‏رسد این مدرسه، همان است که اتابک علاءالدین کُرپه ارسلان، خداوند مراغه(7) و عده‏ای از امیرزادگان و بزرگان در آنجا به خاک سپرده شده‏اند و پس از دفن مسترشد، امرا و حاکمان شهر به خاطر احترام به او وصیت می‏کردند که در آنجا دفن شوند. ابن‏فوطی در این‏باره می‏نویسد: علاءالدین کرپه ارسلان در ماه ذیقعده 604 هـ.ق وفات یافت و در زیر قبه‏ای که در مدرسه بنا کرده بود دفن شد و این قبه بلندترین عمارت و آبادترین آن در شهر بود.(8) این احتمال با خبر تجارب‏السلف که پنج گنبد را کنار هم دیده، تقویت می‏شود.

مدرسه عزیه

مدرسه‏ای بسیار باشکوه که سالیان متمادی مرکز تدریس ریاضیات، حکمت و فلسفه بود و در قرن ششم و هفتم از درخشش بسیاری برخوردار بود. بنا به گزارش ابن‏فوطی این مدرسه عظیم را امیر عزالدین ابونصر ایک ارسلان بن آبه بن بلنکری مراغی، امیر شجاع و توانای مراغه بنیاد نهاد. این امیر نیرومند و علم‏دوست که از خاندان اتابکان آذربایجان بود، در نیمه دوم قرن ششم هجری در مراغه حکومت می‏کرد (9). این مدرسه در قرن هفتم نیز رونق خود را از دست نداد و از جمله مراکز علمی فعالی بود که در کنار دانشگاه رصدخانه مراغه به ایفای نقش خود پرداخت و بسیاری از اساتید و حکمای بزرگ آن عصر از جمله مؤیدالدین عرضی دمشقی، مهندس، حکیم و ریاضیدان بزرگ را در خود جای داد (10) امیر عزالدین از ممدوحان شاعر، ادیب و حکیم معروف کمال‏الدین احمد مراغی صاحب رساله چنگ بود و همو قصاید فارسی زیادی در وصف او سروده بود که با از بین رفتن کتاب عظیم مجمع‏الآداب ابن‏فوطی بغدادی از میان رفته‏اند.



:: موضوعات مرتبط: اطلاعات درباره مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1487
نویسنده : مهدی

قفل رمزی – مراغه – قرن 6 هجری قمری


این قفل اثری از اواخر قرن ششم هجری قمری بوده ونام سازنده ومحل ساخت آن درروی آن حك شده است قفل مزبور دارای 4 قفل بادامی و رمزداراست که برای یافتن حروف رمز آن که حرفهای (ک، د ، الف ، ی) بودند باید بیش از پنجاه هزاربار این قفلها جابجا بشونداین قفل هم اكنون در موزه آذربایجان تبریز نگهداری میشود.

 

توضیح اینکه این قفل در منطقه عجب شیر کشف شده ولی چون در زمان کشف اثر،  عجب شیر  یکی از بخشهای مراغه بوده به اسم مراغه ثبت شده است.

.

.

 

 
 
منبع:http://www.farabiasl.com


:: موضوعات مرتبط: آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1696
نویسنده : مهدی

كهنسال ترین درخت مراغه

 

درختی را كه ملاحظه می كنید درمیدان دروازه مراغه قراردارد اگر كسی زبان این درخت را بفهمد این درخت برایش می گویید كه در این سالیان دراز كه كسانی را دراینجا دیده وچند هزار نفر از سایه اش استفاده نموده ولی الان هیچكدام زنده نیستند وبشما میگویید این مردم از خدا بی خبر داخل تنه اش را خالی كرده ودر آن بساط كفاشی راه انداخته اند ومی گوید كه چندین بار آن را به آتش كشیده اند .اما با هر جان كندنی بود درمقابل انسانها وآتش سوزیهای مهیب وطوفانهای سهمگین مقاومت كرده  و امروزاز ما می خواهد كه ازتنها شاخه بازمانده اش نگهداری كنیم  .

.

.

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
منبع:http://www.farabiasl.com


:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , جاذبه های گردشگری مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1718
نویسنده : مهدی

 کبوترخانه مراغه 
   
1- موقعیت بنا : بنا در بخش مرکزی شهرستان مراغه در 6 کیلومتری شمال این شهرستان بالاتر از سد علویان در ضلع جنوبی روستای اسفستانج واقع شده و به فاصله 25 متری از خانه های مسکونی روستا قرار دارد.
2- شرح مختصری در مورد بنا : بر اساس روایات مختلف این اثر تقریبا" در اواخر دوره قاجاریه به دستور خان (ارباب) روستا احداث شده است و گویا کار دو معمار اصفهانی است. در ده سال گذشته یعنی اوائل دهه70 بخشی از بنا و راه پله دسترسی فرو میریزد. و در سال 1376 نیز بخش دیگری از بنا از بین میرود .
در حال حاضر 5 ضلع از 16 ضلع جداره بیرونی آن کاملا"از بین رفته است.
3- مشخصات فنی بنا : این اثر تاریخی با سازه چوبی کلاف شده در دور تا دور بنا و طبقات آن با ملات و خشت خام و از اره سنگ لاشه ساخته شده و نمای بیرونی آن 16 ضلعی با قاب بندی نیم دایره تزئین یافته و در داخل نیز هشت ضلعی بوده و با ارتفاع باقیمانده 8 الی 9 متری دو طبقه شکل گرفته است که قطر آن 11/5 متر و قاب بندی های آن به عرض 2 متر می باشد.
4- نوع مالکیت بنا : مالکیت بنا شخصی می باشد.
5- قدمت بنا : قاجاریه
6- نوع بهره برداری و خصوصیات بارز بنا : این اثر بعنوان کبوترخانه و جهت انبار و دسترسی به فضولات کبوتران برای استفاده در کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گرفته است که در حال حاضر متروک و مخروب گشته است.
از خصوصیات بارز آن طرز کلاف بندی بسیار محکم و زیبا است.
7- تزئینات بکاررفته و نوع آن : قاب بندی خشتی دور تا دور اثر بسیار زیبا و دیدنی است.
دریچه هایی در طبقات برای ورود و خروج کبوتران تعبیه شده و دانه بندیهای شطرنجی نیز در دور تا دور اتاقکها کار شده که در نوع خود جالب توجه است.
منبع:سازمان میراث فرهنگی
 
 


:: موضوعات مرتبط: جاذبه های گردشگری مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 2105
نویسنده : مهدی

حوزه علمیه مراغه 
 
 
پس از انتصاب آیت‌الله محمد تقی پورمحمدی به امامت جمعه مراغه در سال ۱۳۷۷ وی پس از مطالعه و بررسی پیشینه حوزه علمیه این شهر، تاسیس و احیا مدارس علمیه مراغه را در اولویت کاری خود قرار داد و 17 روز پس از ورود به مراغه عملیات عمرانی ساختمان مدرسه حضرت امیرالمؤمنین را شروع کرد و در عرض چند ماه آن را به اتمام رساند وبعد از چند ماه حوزه علمیه مراغه رسماً فعالیت خود را آغاز کرد
سال اول  تقريباً 80 نفر طلبه از آقايان بودند و 60 نفر هم از خواهران. بعد 200 و150 نفر شدند و هر سال رشد داشته تا امسال كه ما در حوزه برادران متجاوز از 530 نفر طلبه داريم و در حوزه  خواهران هم حدود 200 نفر. يعني مجموعاً قريب 750 نفر طلبه اعم از برادر و خواهر در مراغه با لطف  الهي مشغول به تحصيل هستند. سال اول فقط پايه اول بود، بعد پايه دوم و سوم تا  حداكثر پايه ششم، چند سال بعد پايه 7، 8 و9 را دائر شد و از امسال هم پايه 10 هم دائر مي‌شود.  يعني با لطف و عنايت الهي همه پايه‌هايي حوزوي در اينجا موجود است.
مدرسه ها بحمدالله داراي كتابخانه است و كتابخانه ها با توجه به نرم افزارهاي موجود غني است. با لطف الهي يك مركز كامپيوتري هم داير شده كه طلبه‌ها استفاده مي‌كنند. ضمن آن كه در حوزه -شايد در كم‌تر حوزه‌ها باشد- غذا خوري وجود دارد طلبه‌ها عمدتاً در مدارس غذا را داخل حجره‌ها ميل مي‌كننددر اینجا هم اوايل همينطور عمل مي‌شد؛ بعد ديدند كه واقعاً غذا اسراف مي‌شود اما الان كه غذاخوري داير شده، طلبه هر چقدر غذا ميل دارد مي‌گيرد. اين جور؛ هم جلوي اسراف گرفته مي‌شود، هم طلبه‌ها با محبت، صفا و صميميت روي يك ميز و يك سفره مي‌نشينند. امكاناتي مثل تلويزيون دارند كه مثلاً موقع نهار خوردن به اخبار هم گوش مي‌كنند. البته غذا خوري براي مدارس سه گانه متمركز است و آشپزخانه در مدرسه حضرت اميرالمؤمنين قرار دارد و طلبه‌هاي آن دو مدرسه كه نزديك اين مدرسه است، برای صرف غذا به این مدرسه می آیند.

حال توضیح کوتاهی در مورد مدارس حوزه
.
مدرسه علمیه حضرت امیرالمؤمنین
این مدرسه به دلیل اینکه در کنار مسجد جامع مراغه واقع شده در قدیم به مدرسه علمیه مسجد جامع شهرت یافته بود و تا سال ۱۳۷۷ مخروبه ای بیش نبود، این مدرسه در سال ۱۳۷۷ به همت آیت‌الله پورمحمدی احداث شد این مدرسه شامل کتابخانه، بانک نرم‌افزاری، کتابخانه، شبستان، مسجد و سالن غذا خوری هست و هم اکنون مورد استفاده طلاب سطح یک در مقطع سیکل می باشد
مدرسه علمیه امام حسن مجتبی
این مدرسه به دلیل اینکه در کنار آستان مقدس امامزاده محمد واقع شده در قدیم به مدرسه علمیه امامزاده شهرت یافته بود عملیات ساختمانی این مدرسه بعد از اتمام مدرسه امیرالمؤمنین شروع شد و در مدت اندکی به پایان رسید این مدرسه هم اکنون در اختیار طلاب سطح عالی و درس خارج حوزه علمیه مراغه می باشد.
مدرسه علمیه امام حسین
این مدرسه در قدیم در دست اهل تسنن بود و به مدرسه علمیه ملا معزالدین (یکی از علمای سنی) مشهور بود بعد از شیعه شدن مردم مراغه این مدرسه نیز به یکی از مدارس شیعی تبدیل شد و در سال های قبل بر اثر بی توجهی از بین رفته بود و فقط مسجد این مدرسه که یکی از آثار تاریخی است باقی‌مانده بود، این مدرسه در چند سال اخیر با عنایات آیت‌الله پورمحمدی احداث و تجدید بنا شد و هم اکنون در اختیار طلاب سطح یک در مقطع دیپلم می باشد.
مدرسه علمیه فاطمه الزهرا
این مدرسه در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد ولی ساختمانی نداشت به همین دلیل طلاب این مدرسه در مدارس استیجاری سکونت داشتند، ساختمان جدید این مدرسه در سال ۱۳۷۹ با همت آیت‌الله پورمحمدی در بهترین نقطه شهر مراغه احداث شد و در اختیار طلاب خواهر قرار گرفت
 
 



:: موضوعات مرتبط: دانشگاه های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1881
نویسنده : مهدی

مؤسسه تحقیقات كشاورزی دیم كشور
 
(وابسته به سازمان خواروبار و كشاورزی ملل متحد (ت ء ب)  و ایكارداكی)
 
این ‌مؤسسه 6  استان دیگر را تحت پوشش داشته و دارای دهها نفر كارشناس در مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری در بخش كشاورزی از  داخل و خارج كشور می‌باشد كه به انجام تحقیقات كشاورزی دیم مشغول می‌باشند.
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور فعالیت‌های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در 5 ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروكلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم كشور به منظور افزایش عملكرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه های روغنی ( كلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه شروع نموده است. ایستگاه‌های اصلی این موسسه عبارتند از:
- مراغه (ایستگاه اصلی مناطق سردسیر)
- سرارود كرمانشاه (ایستگاه اصلی مناطق معتدل)
- گچساران (ایستگاه اصلی مناطق گرمسیر و نیمه‌گرمسیر)
- شیروان در شمال خراسان (ایستگاه اصلی مناطق سرد و كم باران شمالشرق)
- قاملو كردستان (ایستگاه اصلی مناطق سرد و كوهستانی غرب).
ستاد موسسه در شهرستان مراغه و معاونت موسسه در سرارود كرمانشاه قرار دارد.
بخش‌های تحقیقاتی موسسه در حال حاضر به شرح زیر می‌باشد:
بخش تحقیقات غلات
بخش تحقیقات حبوبات
بخش تحقیقات دانه‌های روغنی
بخش تحقیقات علوفه
بخش تحقیقات مدیریت منابع
هر یك از این بخشها در موضوعات خاص خود در زمینه های به‌نژادی و به‌زراعی بر روی مشكلات موجود كشور در زمینه كشاورزی دیم تحقیقات مورد نیاز را انجام و نتایج حاصله را به دستگاه‌های اجرائی (از طریق آموزشهای لازم با تشكیل كلاسهای انتقال یافته‌ها و روز مزرعه، ایجاد مزارع تحقیقی-تطبیقی و اجرای طرحهای تحقیقی-ترویجی) و مراجع تصمیم گیری ارائه می‌نمایند.
اهداف
انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه مسائل و مشكلات دیم زارهای كشور و ارائه نتایج حاصل از اجرای طرح‌های تحقیقاتی به دستگاه‌های اجرایی و مراجع تصمیم‌گیری به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزارع زارعین و افزایش تولید در زراعت دیم.
وظایف اساسی
ایجاد ارقام پر محصول غلات، حبوبات، ‌دانه‌های روغنی و علوفه برای مناطق مختلف دیم كشور
افزایش‌ كیفیت ارقام جدید
ایجاد ارقام مقاوم به تنش‌های زیستی
ایجاد ارقام مقاوم به تنش‌های محیطی (سرما، گرما وخشكی)
تولید بذور پرورشی 1، 2 و 3 از ارقام اصلاح شده از ارقام مذكور با توجه به نیازها و برنامه‌های وزارت متبوع
تعیین مناطق مناسب كشت گونه‌های مختلف غلات، حبوبات،‌ دانه‌های روغنی و علوفه
جمع‌آوری، حفظ و نگهداری ژرم‌پلاسم محصولات زراعی دیم و شناسایی خصوصیات ژنتیكیبه منظور استفاده از آنها در برنامه‌های اصلاحی
تكمیل و گسترش بررسی ارقام اصلاح شده در سطوح وسیع در شرایط زارعین در قالب طرح‌های تحقیقی ترویجی و آنفارم به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی به زارعین
توجه كامل در جهت استفاده از روش‌های تلفیقی IPM در مبارزه با آفات و بیماری‌ها
تعیین مناسبترین روش‌های خاك‌ورزی به منظور تهیه بستر مناسب جهت كشت محصولات مختلف زراعی
بررسی و تعیین انواع ماشین‌ها و ادوات مناسب كاشت و برداشت دیم
تطبیق و طراحی و ساخت نمونه ماشین‌آلات مناسب كاشت و برداشت برای مناطق مختلف دیم
بررسی و تعیین روش‌های مناسب كنترل علف‌های هرز در برنامه‌های زراعی در شرایط و اقلیم‌های مختلف
بررسی چگونگی افزایش راندمان بهره‌وری از نزولات آسمانی
بررسی میزان و تأثیر آبیاری تكمیلی در عملكرد ارقام مختلف اصلاح شده
تعیین روش‌های مناسب كاشت، ‌میزان و تراكم بذر، تاریخ كاشت، ‌عمق و فاصله كاشت
بررسی تحقیقات مربوط به تغذیه گیاهی محصولات زراعی دیم و چگونگی مصرف كودهای شیمیائی در مراحل مختلف رشد و شرایط مختلف بارندگی و آبیاری تكمیلی
بررسی مسائل آگرواكولوژیك و تأثیر تغییرات اقلیمی بر روی محصولات زراعی دیم
بررسی و تعیین عوامل مؤثر در پایداری اراضی دیم (حفظ حاصلخیزی خاك، جلوگیری از فرسایش)
بررسی و تعیین همبستگی عوامل اقلیم، خاك و مدیریت در زراعت دیم
بررسی و تعیین سیستم‌های زراعی مناسب در اراضی دیم (تناوب، آیش، كشت مخلوط محصولات)
تعیین مناطق مناسب زراعت دیم كشور از منظر اقلیم
 
ارتباط با مراكز و مؤسسات علمی بین‌المللی
این مؤسسه جهت بهره‌جویی از تحقیقات بین‌المللی و همچنین تربیت و افزایش توان علمی محققین خود با مؤسسات بین‌المللی ایكاردا (ICARDA )، سیمیت (CIMMYT )، ایكریسات (ICRISAT ) و عمدتا" با مركز ایكاردا در قالب یك قرارداد پنجساله در زمینه تربیت نیروی متخصص، مبادله مواد ژنتیكی، تشكیل دوره‌های كوتاه مدت و بلند مدت و تبادل پژوهنده همكاری دارد.
همكاری با ICARDA
همكاری در انجام پروژه‌های مورد توافق طرفین
برگزاری اجلاس مشترك سالیانه در ایران و ارزیابی نتایج حاصله از پروژه‌های اجراشده و تدوین برنامه‌های تحقیقاتی و آموزش سالیانه
بازدید كارشناسان ایكاردا از طرحهای تحقیقاتی در دست اجرا
تبادل كتب و نشریات فنی
همكاری در تهیه وسایل آزمایشگاهی و تجهیز آزمایشگاه
همكاری در زمینه آموزش نیروی انسانی متخصص شامل آموزش‌های كوتاه مدت، میان مدت و تحصیلات تكمیلی در سطحPhD میباشد.
مركز تحقیقات بین‌المللی ایكریسات (ICRISAT )
این موسسه با این مركز بین‌المللی كه بر روی حبوبات در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری فعالیت دارد در زمینه تبادل مواد ژنتیكی حبوبات و شبكه آسیایی غلات و حبوبات (CLAN) همكاری می‌نماید كه هر ساله مواد ژنتیكی مورد نیاز از طریق مركز فوق تهیه و در اختیار این موسسه قرار میگیرد.
سیمیت/ایكاردا/تركیه (CIMMYT/ICARDA/TURKEY )
موسسه دیم با مركز فوق در زمینه تبادل مواد ژنتیكی غلات زمستانه شامل گندم نان و دوروم همكاری مینماید كه هر ساله مواد ژنتیكی مورد نیاز از طریق مركز فوق تهیه و در اختیار این موسسه قرار میگیرد و مواد ژنتیكی و طرحهای مربوط مورد بازدید و ارزیابی محققین طرفین قرار میگیرد.
 
 


:: موضوعات مرتبط: دانشگاه های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1623
نویسنده : مهدی

مركز تحقیقات فسیل شناسى مراغه
 
ساخت مركز تحقیقات فسیل ایران در شهرستان مراغه به عنوان یك طرح ملى در دستور كار سازمان محیط زیست قرار گرفته و این طرح با جدیت آغاز شده است .
مركز تحقیقات فسیل ایران ۶ هزار متر مربع مساحت داشته و با حمایت هاى صورت گرفته از سوى سازمان حفاظت محیط زیست كشور عملیات اجرایى آن از سال ۸۴ آغاز شده است. مركز تحقیقات فسیل شناسى ایران در شهر مراغه با هدف انجام برنامه هاى آموزشى، تحقیقات، نگهدارى و بازسازى نمونه هاى جمع آورى شده از فسیل هاى این منطقه ساخته مى شود. در این میان مى توان گفت، منطقه فسیلى مراغه از ارزشمندترین ذخایر طبیعى جهان به شمار رفته و داراى ارزش علمى بالایى است .براساس آثار كشف شده، قدمت منطقه فسیلى مراغه به ۷ تا ۱۲ میلیون سال قبل بازگشته و مربوط به دوران نیوفل فوقانى است . منطقه فسیلى آذربایجان شرقى به عنوان تنها منطقه غنى فسیلى در ایران در امتداد كمربندى از مناطق فسیلى بین المللى قرار گرفته كه كشورهایى نظیر تركیه، یونان، اسپانیا و پرتغال در آن قرار دارند .نخستین آثار منطقه فسیلى مراغه در سال ۱۸۴۰ میلادى از سوى گروهى از سوداگران روسى به سرپرستى دكتر آبیخ به دست آمد .این گروه در آن سال ها استخوان هاى یك فیل ماقبل تاریخ به نام «ماستئودونت» را كشف و براى بازاریابى و فروش به اروپا بردند .این واقعه موجب شد بعدها پاى دیگر سوداگران و حتى فسیل شناسان جهان از كشورهایى نظیر ژاپن، اتریش، اسپانیا، هلند و حتى كانادا و آمریكا به این منطقه باز شود . در سال ۱۳۵۳ سازمان حفاظت محیط زیست وقت با انعقاد قراردادى با دانشگاه كانتیلوس آمریكا نخستین اكتشافات آكادمیك، علمى و تخصصى را در این منطقه آغاز كردند .این گروه تا سال ۵۶ در مراغه فعالیت داشت اما از این سال فعالیت هاى خود را به حالت تعلیق درآورده و با خروج از ایران بخشى از آثار كشف شده را با خود بردند . نمونه هایى از فسیل هاى كشف شده در این منطقه هم اكنون زینت بخش موزه هاى تاریخ طبیعى وین، پاریس، لندن و لس آنجلس است.پس از سال ها وقفه در این منطقه، اكتشافات منطقه فسیلى مراغه دوباره از سال ۸۱ با همكارى دانشگاه تبریز به سرپرستى دكتر زین العابدین پورابریشمى تنها فسیل شناس مهره داران ایران آغاز شد .این اكتشافات به نتایج قابل توجهى منجر شد به طورى كه منطقه فسیلى مراغه به وسعت ۱۰۲۶ هكتار از سوى شوراى عالى حفاظت محیط زیست به عنوان اثر طبیعى ملى به ثبت رسید .اقداماتى در حال انجام است تا منطقه ارزشمند فسیلى مراغه به یونسكو معرفى شده و به ثبت جهانى نیز برسد . پس از پیروزى انقلاب اسلامى در منطقه فسیلى مراغه، كار حفارى در ۴ سایت بالغ بر یك هزار مترمربع انجام شده است. در این حفارى ها فسیل هاى حیواناتى چون اسب ، كرگدن، فیل ، آهو، زرافه، ببر، كفتار و گرگ شناسایى و كشف شده است. به منظور حفاظت از نمونه هاى فسیلى در برابر عوامل طبیعى چون تابش نور خورشید، یخ زدگى، بارش برف و باران و فرسایش، سایت هاى حفارى شده در این منطقه ساماندهى شده و از پوشش موقت برخوردار شده اند. با توجه به وسعت و غناى این منطقه، كارشناسان محیط زیست همچنین مطالعات مقدماتى خود را براى راه اندازى نخستین موزه صحرایى در این شهرستان آغاز كرده اند . راه اندازى مركز فسیل شناسى ایران در این منطقه علاوه بر بهره بردارى علمى و تبادل اطلاعات با دیگر كشورهاى جهان، درجذب دیرینه شناسان مطرح دنیا نقش به سزایى دارد. این مركز نخستین موزه تخصصى فسیل شناسى ایران محسوب شده و به عنوان مركز ملى تحقیقات دیرینه شناسى كشور فعالیت می كند.با توجه به نفت خیز بودن سرزمین پهناور ایران، لزوم تحقیقات فسیل شناسى در نقاط مختلف كشور اجتناب ناپذیر است لذا این مركز به عنوان زیربناى تحقیقات اكتشافات معدنى و نفتى مورد استفاده قرار می گیرد . هم اكنون رشته علمى فسیل شناسى مهره داران در دانشگاه هاى ایران تدریس نمى شود لذا كارشناسان امیدوارند این مركز در سال هاى آتى عامل راه اندازى این رشته از علوم فسیل شناسى در ایران شود .
منطقه فسیلى مراغه در دامنه جنوبى كوه سهند و شرق مراغه واقع شده و وسعتى بالغ بر ۱۴۴ كیلومتر مربع دارد.
 
 


 
 
منبع:


:: موضوعات مرتبط: دانشگاه های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1508
نویسنده : مهدی

مركز تحقیقات نجوم و اختر فیزیك مراغه
 
 
(وابسته به مركز تحقیقات فیزیك و ریاضیات كاربردی تهران)
 
مراغه دارای سابقه۷۵۰ساله ‪ در تحقیقات نجوم بوده و رصدخانه بین‌المللی این شهرستان الهام بخش بسیاری از رصدخانه‌ها در كشورهای خارجی و داخل كشور است.مركز ‪ تحقیقات نجوم و اختر فیزیك مراغه در سال 1381 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاسیس شده ا ست.
 
این مركز زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری با بهره‌گیری از اعضای هیات علمی خارجی و اعضای هیات علمی داخلی در زمینه‌های مختلف علم نجوم كه در حال حاضر 18 محقق ، استاد و استادیار از دانشگاه‌های داخلی و خارجی از كشورهای مختلف از جمله ارمنستان ، آذربایجان و روسیه در این مركز فعالیت دارند. این مركز از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی كه در داخل و خارج از كشور در زمینه نجوم انجام می‌شود و طرح‌های بین‌المللی فضایی و زمینی حمایت می‌كند.
 
 
تربیت نیروی انسانی در زمینه‌های پژوهشی و آموزشی ، تلاش برای درخشش علمی با استفاده ازچاپ مقالات برای تازه‌ترین موضوعات نجومی و انعقاد قرارداد برای اجرای طرح‌های بین‌المللی از برنامه‌های این مركز است.
 




:: موضوعات مرتبط: دانشگاه های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 2092
نویسنده : مهدی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه 
 
 
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه به تاریخ پنجم آبان ماه سال 1364 با كوشش وتلاش اهالی ومسوولان ونماینده محترم این شهر در مجلس شورای اسلامی وبا تصویب هیاْت امنای محترم سازمان مركزی دانشگاه با كمترین امكانات تاْسیس واز مهرماه سال 1365 با پذیرش88 نفر دانشجو به صورت رسمی فعالیت آموزشی وعلمی خودرا در محل یكی از هنرستانهای شهر ( هنرستان پوررستم )آغاز نمود.
 
هم اكنون در سال تحصيلي 93-92 با عنايت پروردگار يكتا و تلاش مسئولين واحد، اين دانشگاه با درجه‌ي بسيار بزرگ و بيش از144نفر هئیت علمی و 5000 نفر دانشجو با 95 رشته تحصيلي در مقاطع كارشناسي ارشد – كارشناسي ( پيوسته – ناپيوسته ) و كارداني ( پيوسته و ناپيوسته) به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.
 
دانشگاه آزاد اسلامي واحد مراغه از نظر امكانات آموزشي مجهز به آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌هاي مربوط به تمامي رشته‌هاي تحصيلي و مجتمع بزرگ باغي و دامپروري و همچنين مجتمع بزرگ خوابگاهي با ظرفيت اسكان 500 نفر و نيز مسجد بزرگ حضرت فاطمه زهرا (س) در خصوص امورات فرهنگي و ديني در خدمت دانشجويان و مشتاقان تحصيل در اين دانشگاه مي‌باشد.
 
ارتقاي فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه به مقاطع بالاتر از جمله دكتري و چاپ مقالات متعدد علمي در مجلات معتبر جهاني و كشوري و  پذيرش فارغ التحصيلان در مراكز اداري و مشاغل آزاد مربوطه اعم از امور عمراني، وكالت و قضاوت، مجتمع‌هاي دامپروري و امور كشاورزي، زبان‌هاي خارجي، آموزشگاه‌هاي علمي يكي ديگر از افتخارات و امتيازات اين مركز دانشگاهي مي‌باشد. 
.
.


:: موضوعات مرتبط: دانشگاه های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1697
نویسنده : مهدی

دانشگاه پیام نور مركز مراغه 
 
    
 سیستم سازمانی دانشگاه پیام نور بگونه ای است كه بعد از سازمان مركزی دانشگاه پیام نور استان قرار گرفته  ، بعد از استان دانشگاه پیام نور مركز قرار گرفته و بعد از مركز دانشگاه پیام نور واحد قرار دارد كه طبق نمودار فوق مركز مراغه تحت پوشش استان آذربایجان شرقی قرارگرفته و واحد عجب شیررا تحت پوشش خود دارد
دانشگاه پیام نور مركز مراغه در سال 1372 تاسیس شده است. این دانشگاه در ابتدای كار فعالیت خود را تنها با یك رشته بنام مدیریت دولتی با تعداد 60 نفر دانشجو آغاز كرد كه بعدها با تدابیر اندیشیده شده توسط مدیریان و مسئولان محترم به تعداد رشته ها افزوده شد همچنانكه در حال حاضر با 23 رشته وبیش از 3000 دانشجو  به كار خود ادامه میدهد.
این 23رشته شامل رشته های علوم انسانی ، رشته های علوم پایه و رشته های فنی مهندسی است كه از سری امكانات لازم برای دایر شدن این رشته ها میتوان به امكانات آموزشی نظیر كلاس درسی ، آزمایشگاههای مجهز فیزیك ، شیمی ، زیست شناسی  ، كارگاه عملی كامپیوتر و سایت اینترنت اشاره نمود.همچنین از سری امكانات رفاهی نیز میتوان به بوفه وغذاخوری دانشگاه اشاره نمود.  
 
  




:: موضوعات مرتبط: دانشگاه های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1864
نویسنده : مهدی

دانشكده علوم قرآنی مراغه (وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه)

 

دانشکده علوم قرآنی مراغه وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه، يكي از 21 دانشكده علوم قرآني موجود در ايران اسلامي و تنها مرکزی است که در استان آذربایجان شرقی بصورت مستقل و منسجم به فعالیتهای قرآنی می پردازد. این دانشکده در سال 1373 با پذیرش 10 دانشجو در رشته تربیت معلم قرآن مجید به روش نیمه متمرکز و با انجام مصاحبه فعالیت خود را آغاز و از سال 1380 با افتتاح ساختمان دانشکده علوم قرآنی  مراغه در زمینی به مساحت 15700 متر مربع و در 4 طبقه با زیر بنای 4500 متر مربع باظرفیت 400 دانشجو و با پذیرش از طریق کنکور سراسری در مقطع کارشناسی، فعالیت خود را ادامه می دهد.

 

با استقبال دانشجویان از معارف قرآنی ، از سال 1381 دانشکده از بین برادران و خواهران در رشته های تفسیر قرآن مجید و علوم قرآن مجید به صورت متمرکز اقدام به پذیرش دانشجو کرده است .

 

از آغاز فعالیت دانشکده تا كنون، حدود  700  دانشجو در رشته های تربیت معلم قرآن کریم ، تفسیر قرآن مجید و علوم قرآن مجید فارغ التحصیل شده اند.

 

 برخی از این عزیزان تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با کسب رتبه‌هاي تک رقمی ادامه داده و برخی نیز در مراکز آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی مشغول به خدمت شده اند.

 

دانشکده علـوم قـرآنی مراغه با فراهم آوردن محیطی مناسب و اختصاص دو خوابگاه مجزا برای خواهران و برادران به ظرفیت 200 دانشجو ، سالن غذاخوری مجهز ، نمـازخانه ، کتابخـانه (بیش از 14000 نسخه کتاب و حدود 400  نسخه پایان نامه های دفاع شده و اشتراک 8 عنوان فصلنامه علمي پژوهشي ) ، قرائت خانه (خواهران و برادران) ،سالن اجتماعات ، سایت اینترنتی مجهز ،(متصل به شبكه اينترنت براي استفاده دانشجويان و شبكه وايرلس براي استفاده اساتيد در كلاس هاي درس) و بهره مندی از اساتید متعهد و مجرب، پذیرای مشتاقان و علاقه مندان به تحصیل در علوم و معارف قرآن کریم می باشد .


دانشکده با 5 نفر هیئت علمی تمام وقت و بورسيه دکتری و با استفاده از مدرسين مجرب : در رشته های علوم قرآنی ،تفسیر ، ادبیات عرب، جامعه شناسی، روانشناسی،تاریخ اسلام،تربیت بدنی و... ، آماده راهنمایی علمی و پژوهشی دانشجویان و علاقه مندان می باشد .

 

نشانی دانشكده:مراغه؛ كمربندی شرقی ، روبروی دبیرستان خواجه نصیر تلفن : 2232666 -0421 دورنگار : 0421-2231666

نشانی پست الكترونیك روابط عمومی دانشكده : maraghe@quranu.ir

نشانی پست الكترونیك رییس دانشكده: sobhani@quranu.ir

 

 

 





:: موضوعات مرتبط: دانشگاه های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1509
نویسنده : مهدی

دانشكده  علوم پزشكی مراغه     
.
.
دانشکده پرستاری و مامایی شهرستان مراغه بر اساس مصوبه سی و هفتمین نشست شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی در سال 1369 تاسیس گردید و در سال 1386به محل کنونی اش که شامل فضایی به مساحت 100 هکتار و زیر بنایی بیش از 8000 متر مربع می باشد انتقال یافت و در حال حاضر  نیز با استقلال دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه در حال فعالیت می باشد. دانشکده در مهر ماه سال 1370 با پذیرش 30 نفر دانشجو در رشته کارشناسی پرستاری با هدف تربیت نیروی کار آمد پا به عرصه آموزش عالی کشور گذاشت. هم اکنون این دانشکده با گسترش دامنه فعالیتهای خود و افزایش رشته های تحصیلی از یک رشته تحصیلی به پنج رشته که به تفکیک شامل رشته های پرستاری، علوم آزمایشگاهی ، بهداشت عمومی، فوریتهای پزشکی و اطاق عمل می باشد و با دارا بودن حدود 420 نفر دانشجوی در حال تحصیل، در راستای ارتقای سطح علمی و خدمت به جامعه می کوشد. 
 
 

 

منبع:http://farabiasl.com



:: موضوعات مرتبط: دانشگاه های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 4471
نویسنده : مهدی

دانشگاه جامع علمی و كاربردی 
وابسته به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری
 
 
 
در این شهرستان سه مرکز تحت نظارت دانشگاه جامع علمی و کاربردی فعالیت می کنند
 
1- مرکز آموزش علمی و كاربردی بازرگانی مراغه
 
2-مرکزآموزش علمی و كاربردی صنایع غذائی مراغه 
 
3- مرکزآموزش علمی و كاربردی جهاد دانشگاهی مراغه
 
 
مرکزآموزش علمی و كاربردی بازرگانی مراغه
وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی
تاسیس 1383
 
مرکز آموزش بازرگانی نمایندگی مراغـه در سال 1383   پیرو دستور مقام عالی وزارت بازرگانی وحمایت ریاست سازمان بازرگانی استان آذربایجانشرقی با اخذ مجوز از مرکز آموزش بازرگانی موسسه مطالعات و پـژوهشهای بازرگانی جهت ارائه خدمات آموزشـی در زمینه علـوم اقتصادی و بازرگانی راه اندازی گردید و با اخذ مجـوز از دانشگاه جامع علمی-کاربردی جهت اجـرای دوره های علمی کاربردی در زمینه رشته های بازرگانی و مدیریتی در بهمن ماه سـال 1383 با پذیرش 32 نفـر در رشتـه حسابـداری به جمع مراکز علمی کاربردی تحت نظارت دانشگاه جامع در آمد
در حال حاضر مرکز آموزش بازرگانی از لحاظ بالاترین ارگان وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی بوده و از لحاظ آموزشـی تحـت نظارت دانشگاه جامـع علـمی کاربردی بعنوان بخش غیر دولتی بر اساس قانون چهـارم توسعه برای تحقق مدیریت دانایی و توسعه دانایی محـور فعالیت می کند مرکز آموزش بازرگانی مراغــه در عـرض سالهای گذشته به موفقیت هائی نایـل آمده که مرهون حمایتها و تلاشهای گروههای متعدد می باشد.
 
عناوین رشته های موجود
  
  
رشته های تحصيلي مرکز ترمي/پودمان مقطع
حسابداری دولتی ترمی کارشناسی
حسابداری دولتی پودمان کارشناسی
حسابداری مالی ترمی کارشناسی
مدیریت بیمه پودمان کارشناسی
حقوق قضایی ترمی کاردانی
حقوق قضایی پودمان کاردانی
حسابداری دولتی ترمی کاردانی
حسابداری دولتی پودمان کاردانی
حسابداری مالی ترمی کاردانی
حسابداری مالی پودمان کاردانی
امور بیمه ترمی کاردانی
امور بیمه پودمان کاردانی
امور اداری ترمی کاردانی


ساختمان شماره 1 – آموزشی

نشانی : مراغه – خیابان راه آهن – سه راهی خیام – ص . پ 391

 

ساختمان شماره2 – آموزشی

نشانی : مراغه – خیابان پاسداران کوی امیرالمومنین پلاک 4



مرکز آموزش علمی و كاربردی صنایع غذائی مراغه 

وابسته به وزارت صنایع ومعادن

تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی

تاسیس 1379

 

این رشته در گذشته با نام مهندسی کشاورزی گرایش صنایع فرآورده های کشاورزی در دانشگاههای کشورارائه شده و از سال ۱۳۷۱ به طور رسمی به مهندسی علوم و صنایع غذایی تغییر نام داده است. کلیه عملیاتی که پس از صید و برداشت محصولات زراعی و باغی و یا ذبح دام انجام شده و مواد خام را به ماده غذایی آماده مصرف تبدیل می کند، شامل روشهای نگه داری، فرآوری، بسته بندی و… زیر مجموعه این گرایش می باشند

هدف از این رشته، تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در زمینه هایی چون اجرای عملیات تبدیل مواد غذایی، نگه داری محصولات کشاورزی، کنترل کیفیت، کمک به طراحی و بهینه سازی خطوط تولید در کارخانه های مورد نظر فعالیت کرده هدایت، نظارت و مسوولیت فنی واحدهای تولید فرآورده های مختلف غذایی را بعهده گیرند. هم اكنون در مركز آموزش علمی كاربردی صنایع غذایی مراغه 652 دانشجو در 12 رشته تحصیلی مشغول تحصیل هستند.

با ایجاد رشته های جدید، تعداد رشته های تحصیلی این مركز به 22 رشته افزایش یافت. در رشته های جدید 500 دانشجو جذب این مركز می شود.و تعداد دانشجویان به 1152 افزایش می یابد.

 

عناوین تعدادی از رشته های موجود

رشته های تحصيلي مرکز ترمي/پودمان مقطع
مهندسی صنایع شیمیایی كارشناسی ناپیوسته
مهندسی صنایع غذایی با گرایش صنایع آرد كارشناسی ناپیوسته
مهندسی صنایع غذایی با گرایش ، شیرینی و شكلات آردی كارشناسی ناپیوسته
مهندسی صنایع غذایی با گرایش شیرینی و شكلات غیرآردی كارشناسی ناپیوسته
صنایع بسته بندی محصولات کشاورزی كارشناسی ناپیوسته
طراحی و نقشه کشی صنعتی كارشناسی ناپیوسته
نرم افزار کامپیوتر ترمی کاردانی
شیمی آزمایشگاهی گرایش صنعتی ترمی کاردانی
شیمی آزمایشگاهی گرایش غذائی ترمی کاردانی
تکنولوژی کمپوت و کنسروسازی ترمی کاردانی
تکنولوژی نوشابه سازی و آبمیوه ترمی کاردانی
تکنولوژی صنایع آرد ترمی کاردانی
صنایع غذائی گرایش تولیدوفراوری خشکبار ترمی کاردانی
شیمی آزمایشگاهی گرایش غذائی پودمانی کاردانی
تکنولوژی کمپوت و کنسروسازی پودمانی کاردانی
تکنولوژی صنایع آرد پودمانی کاردانی
تکنولوژی صنایع روغن های خوراکی پودمانی کاردانی
ایمنی و بهداشت در واحدهای صنفی پودمانی کاردانی
خدمات مشاوره حقوقی صنوف پودمانی کاردانی

 

نشانی: مراغه، خیابان اوحدی، خیابان ساسان، جنب دبیرستان منصور

تلفن ها 2225981 ،2239530 ، 2237725 – 0421

 

مرکزآموزش علمی و كاربردی جهاد دانشگاهی مراغه 

تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی


مرکزآموزش علمی و كاربردی جهاد دانشگاهی مراغه همکاری خود را با دانشگاه جامع علمی و كاربردی از سال 1384 آغاز کرده است وهم اکنون 187دانشجو در رشته های نرم افزار کامپیوتر و فناوری اطلاعات و ارتباطات در این مرکز مشغول به تحصیل هستند .

این مرکز دارای امکاناتی نظیر کتابخانه ،سایت رایانه ،گارکاه و....می باشد

 

نشانی: مراغه، خیابان خواجه نصیر شمالی ده متری بدیع پلاک 5 صندوق پستی554

تلفن ها 2223398-2223737- 0421

 

منبع:http://farabiasl.com



:: موضوعات مرتبط: دانشگاه های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1539
نویسنده : مهدی

.
.




:: موضوعات مرتبط: عکس , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 4294
نویسنده : مهدی

روستای قرطاول
 
 یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است.  وبراساس سرشماری مرکز آمارایران در سال 1390، جمعیت آن 1935نفر ودارای 509خانوار بوده‌است.این روستا بدلیل همجوار بودن با منطقه فسیلی مراغه اهمیت زیادی پیدا کرده‌است.این منطقه از نظر تولید سیب یکی از بهترین تولیدکنندگان در شهرستان مراغه است.
معرفی روستا به لحاظ موقعیت جغرافیایی
روستای قرطاول از نظر تقسیمات كشوری یكی از 26 روستای دهستان سراجوی شمالی از بخش مركزی شهرستان مراغه است كه در فاصله 28 كیلومتری از مراغه و 80 كیلومتری هشترود قرار گرفته است. در فاصله حدود 16 كیلومتری جاده مراغه- هشترود (غرب به شرق) جاده ای فرعی به سمت شمال ما را به طرف منطقه مورد مطالعه می برد. از این جاده، در حدود 6/9 كیلومتر بعد پس از عبور از روستای كهجوق و مغانجیق به روستای مورد مطالعه. قرطاول می رسیم كه در 7 27 ّْ37 تا 16 27  ْ37 طول شرقی و 30  23  ْ46 تا 42 23  ْ46 عرض شمالی قرار گرفته است. فاصله آن از روستاهای اطراف خود به ترتیب شلیلوند 2 كیلومتر، مغانجیق 7 كیلومتر، كهلان 4 كیلومتر از طریق جاده آسفالته می باشد.
شناخت و بررسی علل پیدایش روستا
در پیدایش روستاها عوامل طبیعی و عوامل انسانی موثر بوده و هر یك از آنها به عوامل فرعی تقسیم می شوند.
در این روستا عوامل طبیعی از جمله آب و خاك كافی و مناسب دلایلی برای پیدایش روستا بوده اند. همچنین وجودرودخانه مغانجیق چای در نزدیكی روستا عامل مهم دیگر است. این رودخانه از رودخانه های دائمی بوده و در فصول كشاورزی یكی از منابع مهم تامین آب كشاورزی روستاهای حوزه نفوذ وخود روستای قرطاول می باشد.
باغداری
باغداری در این روستا به عنوان مكمل فعالیت در كنار زراعت صورت می گیرد و در این روستا 160 هكتار باغ سیب وجود دارد كه سالانه 4000 تن محصول دارد و بالطبع محصول مذكور جنبه صادراتی داشته و درآمد ناخالص آن برای زارعین 72000000000 ریال و سهم سرانه 4 میلیون تومان است. با توجه به فعالیت های زراعی و باغی در روستا سهم سرانه سالیانه هر زارع از محصولات زراعی و باغی 51955555 ریال می باشد.
زراعت
در روستای قرطاول در امر زراعت 180 نفر كه 35/34 درصد شاغلین را شامل می گردد اشتغال دارند. این روستا به لحاظ وقوع در كنار مغانجیق چای از یك طرف و از طرف دیگر در كنار ارتفاعات، دارای اراضی دیم و آبی می باشد و عمدتاً اراضی آن به صورت دیم كشت می گردد. محصولات عمده زراعی آن به ترتیب سطوح زیركشت آنها گندم، نخود، جو، یونجه و سیب زمینی است كه در آن گندم دیم با 1120 هكتار بیشترین و سیب زمینی با 17 هكتار كمترین سطوح زیركشت را بخوداختصاص داده اند. درآمد ناخالص آن 2152000000 ریال و دارای سهم سرانه هر زارع 11955555 ریال است. قابل ذكر اینكه علاوه بر اراضی فوق 10100 هكتار سالیانه در این روستا به آیش گذاشته می شود.
براساس آمار خانه بهداشت،در سال 1385 از كل جمعیت 1737 نفری روستای قرطاول 56/82 درصد جمعیت كه معادل 1434 نفر می باشد جمعیت دهساله و بالاتر هستند. از 1434 نفر جمعیت دهساله و بالاتر 532 نفر را جمعیت فعال اقتصادی و 902 نفر را جمعیت فعال غیراقتصادی تشكیل می دهند.
برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمائید.
 
 


:: موضوعات مرتبط: روستا های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 6382
نویسنده : مهدی

روستاي آهق مراغه
 
آهق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی غربی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است.و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390، جمعیت آن 1136 نفر ودارای  361خانوار بوده‌است.
روستاي آهق مراغه در قسمت شمال غربي شهر مراغه قرار گرفته است جاده ارتباطي آن ازانتهاي خيابان پاسداران بعد از گذشتن از روستاي طالبخان به سمت راست پيچيده وبعداز رد شدن از روستاي خرمازد به روستاي آهق ميرسيم اهالي اين روستا مردمي خونگرم وميهمان نواز ميباشند.در فصل باردهی درختان میوه اگر از کنار باغی گذر کنی دعوت به استراحت و نوش جان کردن میوه ،مهمنان نوازی وخونگرم بودن اهالی این روستا را نشان میدهد، اهالی روستا اعتقاد عمیقی به ائمه بخصوص به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل دارند که مراسم های گوناگون در ماه رمضان و ماه محرم نشان از این اعتقاد است . مسجد بزرگ و تازه احداث جامع آهق چشم هر بیننده ای را به خود خیره میکند که با معماری زیبا در حال اتمام میباشد. اين روستا هرساله عده ي زيادي گردشگررا كه جهت تفريح به اطراف هفت چشمه سرازير ميشوند پذيرا ميشود.علاوه بر زيبائيهاي طبيعي وهفت چشمه كه يكي از مناظر ديدني اين روستا ميباشد امامزاده اي نيز در 2 كیلومتری روستای آهق واقع گرديده است و نزد اهالی به زیارتگاه (بوهلی بابا) معروف است احتمال دارد  بیوك بابا بوده وبه مرور زمان به بوهلي بابا تغييرنام يافته است اما هر كسي هم كه باشد در نزد اهالی اين روستا از احترام خاصی بر خوردار است.
 



:: موضوعات مرتبط: روستا های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 4106
نویسنده : مهدی

 روستای علویان
 
علویان  یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی غربی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است.وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390، جمعیت آن 2529نفر ودارای 695خانوار بوده‌است.
 روستای علویان در سه کیلومتری قسمت شمالی شهرستان مراغه ودر در دامنه کوه گوش تپه واقع گردیده است  محل اصلی این روستا حدود ۱۰۰ سال پیش در ۲ کیلومتری غرب محل فعلی روستا و در قسمت شمال روستای نوا بوده که بدلیل وجود حیوانات موذی چون موش و مارهای خطرناک اهالی مجبور به تغییر محل روستا شده‌اند.
بنا بگفته اهالی هنگامی كه علویان (اصحاب امام حسن (ع)) توسط حكومت وقت مورد تهاجم وكشتار قرار گرفتند قسمتی از آنها به ایران آمدند و در این روستا اقامت نمودند كه بدین جهت این روستا به علویان مشهور گردید.
منبع تامین معاش این روستا اغلب از کشاورزی و قالی بافی می باشد .
عمده محصولات این روستا عبارتند از :
1- آلوچه که این محصول زبانزد مردم اطراف واكناف بوده واکثر مردم این روستا را بخاطر آلوچه مرغوبش  می شناسند
 2- یکی دیگر از محصولات تولیدی این روستا سیب محلی یا همان سیب مشکی می باشد که این محصول نیز در سطح استان وحتی کشور دارای شهرت خاصی می باشد.
3-از دیگر محصولات این روستا می توان به آلو، زرد آلو ، شفتالو ،هلو، سیب (قرمز وسفید) ونیز محصولاتی چون گندم ،جو ،نخود ومحصولات جالیزی لوبیا ، خیار ،گوجه فرنگی و... را نام برد .
امکانات موجود در روستاعبارتند از:این روستا دارای آب  برق  تلفن  گاز مدارس ابتدائی وراهنمائی وخانه بهداشت  مسجد وحسینیه میباشد.
جاذبه های دیدنی  وتاریخی :
از اماكن تفریحی وگردشگری  میتوان  به باغات سر سبز  ودهكده توریستی علویان ودریاچه سد علویان در قسمت شمال شرق این روستا  اشاره نمود.
در خصوص اماكن مذهبی باید گفت كه این روستا دو مسجد بنام مسجد جامع ومسجد امام حسین (ع) و سه حسینیه بنامهای حسینیه هیئت اكبریه علویان و حسینیه هیئت اصغریه علویان و حسینیه هیئت دردمندان سیدالشهدا علویان  میباشد.
این روستا حدودا" دارای 100نفر كارمند در شهر  و 100نفر بیكار و60 درصد اهالی را قشر جوان تشكیل میدهد.
 



:: موضوعات مرتبط: روستا های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 4773
نویسنده : مهدی

روستای نوا
نوا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی غربی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است .و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال1390، جمعیت آن 1367 نفر ودارای 412خانوار بوده‌است.
روستای نوا از مرکز شهر مراغه 3 کیلومترفاصله داشته این روستا از طرف شمال به روستای علویان از طرف جنوب به روستای طالبخان از طرف شرق به شهرستان مراغه و از طرف غرب با روستای چوان همسایه می باشد. روستای نوا دارای باغات میوه فراوان از جمله سیب ، گردو و آلوچه می باشد و می توان گفت میوه آلوچه این روستا از شهرت خوبی برخوردار است . شغل اصلی ساکنین روستا کشاورزی است و در آمد اهالی نیز از این طریق می باشد. وجود بیمارستان 96 تختخوابی امیرالمومنین در این روستا باعث رونق خاصی به روستا از نظر مراجعات و تردد شده است
.
.



 


:: موضوعات مرتبط: روستا های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 4000
نویسنده : مهدی

روستای شلیلوند
 
شلیلوند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است.و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390،جمعیت آن 1114 نفر ودارای 278خانوار بوده‌است.
 
این روستا از روستاهای تاریخی شهرستان مراغه می‌باشد. این روستا دارای منابع غنی فسیلی است. این منابع بقدری غنی و زیاد است که حتی دربعضی از دره‌های کم عمق نیز استخوان‌های بیرون آمده از دیواره‌ها کاملا مشهود می‌باشند. با توجه به فسیلهای کشف شده برخی از محققان معتقدند در عصر دایناسورها این موجودات در این روستا هم زندگی می‌کرده‌اند.
 
اهالی روستا به دو طایفه تقسیم شده‌اند که یکی از این طوایف از ایل بزرگ «قاراچورلو» هستند و هنوز هم آنها را با نام «قاراچورلوها» خطاب می‌کنند. شغل اهالی روستا بیشتر کشاورزی است و درختان سیب زرد الو گردو و الوچه در باغات این روستا وجود دارد گل محمدی که در باغات این روستا وجود دارد از شهرت فراوانی برخوردار است.
 
 





:: موضوعات مرتبط: روستا های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 5223
نویسنده : مهدی

روستای آغاجری
 
روستاي آغاجري یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده ‌است .  و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390، جمعیت آن 563 نفر ودارای 154خانوار بوده‌است.
این روستا درفاصله  24كیلومتری مراغه و در دره رودخانه مردق كه یكی از زیباترین وباصفا ترین دره های مراغه می باشد واقع شده است وراه ارتباطی آن آسفالته ودر مسیر كوه سهند می باشد اكثر مردم آن به شغل كشاورزی مشغول وبه پرورش درختان سیب وسایر میوه جات می پردازند .این روستا یكی از صادركنندگان سیب مراغه بشمار می رود دراین روستا علاوه برمناظر زیبای طبیعی زیارتگاهی نیز وجود دارد واهالی احترام خاصی به آن دارند در این زیارتگاه باتوجه به تابلوی سردر آن بنت حضرت موسی ابن جعفر خانم ام الكلثوم مدفون میباشد . اهالی این روستا در موقع بازدید ما از امامزاده جهازیه ای را برای یكی از افراد مستمند تهیه نموده بودند وما نیزگرفتن عكسی از آن را خالی از لطف ندیدیم.

بنا به تحقیق جناب ستار نژاد این روستا یکی از روستاهای مهم و تاریخی شهرستان مراغه است که تحقیقات نشان از آن دارد که روستای آغاجری یکی از طوایف مهم در دوره صفوی بوده که ردپاهای از این طایفه مهم آغاجری که امروزه در لرستان و کهگیلویه قابل مشاهده است محسوب می شود. در کتاب سفرنامه تاریخی لرستان چنین آمده است: طوایف این منطقه از سه طایفه بزرگ بنام‌های آغاجری، باوی و جاکی تشکیل شدند به نظر می رسد طایفه آغاجری در دوره صفویه به این منطقه مهاجرت کردند(ص 24، 1362). و در تاریخ منتظم ناصری نیز از طایفه  آغاجری مطالبی اشاره شده است. در مقاله جناب آقای دکتر خالقی مقدم اشاره شده که آغاجری در منطقه قبچاق و در کنار رود ولگا زندگی می کردند که بعدها به ایران مهاجرت کردند    . 

     طایفه ای از آنها را امروزه در مراغه می توان مشاهده کرد. قومی که در کتب فراوانی از آنها نام برده شده و از دلاوری‌های آنها بسیار یاد شده    .

در مورد وجه تسمیه آغاجری در کتب مختلف چنین آمده است    :

در فرهنگ آذربایجانی فارسی(ترکی) تالیف بهزاد بهزادی، انتشارات فرهنگ معاصر، چ2 1382 ص 102

آغا (ا.)- 1- آقا، بزرگ، سرور. 2- روحانی، حاکم. 3- ارباب، مالک    .

همچنین صفحه 103    

آغاج ( ا.)- 1- درخت. 2- چوب، ترکه. 3- فرسخ، فرسنگ، معادل 6 کیلومتر .

آغاج لی (ص.)- پر درخت، دارای چوب دستی.

در " فرهنگ لغات فارسی- انگلیسی ترکی استانبولی رهنما"، تالیف دکتر قدیر گلکاریان، انتشارات رهنما، چاپ اول 1380  صفحه 33  برای معادل ترکی و انگلیسی آغا چنین آمده است:

آغا

Bey, beyefendi

Eunuch( fem. of آقا used in : آغاانیس

در این کتاب " آغا" در ترکی به " بای" و " بای افندی" ترجمه شده،  بای لقب بزرگان یا نوعی مقام برای بزرگان است. همچنین به " بای افندی"  نیز ترجمه کرده که تاکیدی بر بزرگی " آغا" میباشد.

کتاب؛ پیوستگی قومی و تاریخی اوغوز- ایل قشقائی ایران، قبیله (قایی – قشقائی)، پژوهش و گردآوری حسین جِدی(بایات)، انتشارات نوید شیراز، چاپ اول 1378 بخوبی موضوع را نشان میدهد و آنرا هم " آغاج یئرلی"  و " آغاجئرلی" نوشته است

 

سعید ستارنژاد دانش آموخته کارشناسی باستان شناسی از دانشگاه سراسری محقق اردبیل

 
 
 


:: موضوعات مرتبط: روستا های مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 8782
نویسنده : مهدی
عکس قدیمی اماکن وشخصیتهای مراغه
 
 
دوستان عزیز با توجه به اینکه این عکسها از منابع گوناگونی تهیه شده اند باید یاد اوری کنم که منبع اکثر این عکسها  کتابهای مراغه ، مراغه قدیم  و مراغه به روایت تصویر می باشد که امیدوارم دوستان جهت اطلاعات بیشتر به کتابهای ذکر شده مراجعه فرمایند.
 
 
 


 


:: موضوعات مرتبط: عکس , ,

................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 60
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 444
بازدید ماه : 1943
بازدید کل : 199430
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com