عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 16 تير 1393
بازدید : 1705
نویسنده : مهدی
امروز در تاریخ؛
ثبت رصد خانه مراغه در فهرست آثار ملی ایران، روز مالیات، تولد حضرت یحیی بن زکریا (ع)، درگذشت "ادوارد براون"خاورشناس انگلیسی، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 16 تیر 1393 خورشیدی برابر با 9 رمضان 1435 هجری و 7 جولای 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:
 


ثبت رصد خانه مراغه از دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی ایران
رصدخانهٔ مراغه رصدخانه‌ای بود که در دورهٔ هلاکوخان زیرنظر خواجه نصیرطوسی در شهر مراغه ساخته‌شد. این رصدخانه روی تپه‌ای در غرب مراغه قرار داشته‌است و امروزه تنها پی‌های بخش‌های مختلف و بخشی از سدس سنگی آن باقی مانده‌است. بنای رصدخانهٔ مراغه در سال ۶۵۷ هجری (۱۲۶۱ میلادی) به سفارش خواجه نصیرالدین طوسی و به فرمان هولاکو -نوهٔ چنگیزخان مغول- آغاز شد. هولاکو برای نگهداری این سازمان پژوهشی موقوفه‌های ویژه‌ای درنظر گرفت. کتابخانه‌ای شامل ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی، از جمله ذات‌الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، حلقه‌دار (ذات‌الحلق)، حلقهٔ انقلابی، حلقهٔ اعتدالی و حلقهٔ سموت نیز فراهم شدند. در همین‌جا بود که زیج ایلخانی به‌سال ۶۷۰ هجری (۱۲۷۶ میلادی) فراهم شد.



:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , جاذبه های گردشگری مراغه , اخبار , آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : دو شنبه 20 مرداد 1394
بازدید : 2269
نویسنده : مهدی

معبد مهر ورجوی مراغه؛ میراثی که بر باد رفت!

«معبد مهر ورجوی» از شاخص‌ترین آثار تاریخی شهرستان مراغه است که به‌دلیل بی‌توجهی مسوولان و مردم محلی، در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

 

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محوطه‌ی تاریخی «معبد مهر ورجوی» در شش کیلومتری جنوب شهرستان مراغه در استان آذربایجان شرقی، در سال 1353 توسط «پرویز ورجاوند» - باستان‌شناس‌ - شناسایی و کروکی آن تهیه شد. این اثر شش سال بعد در 1356 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اما از آن زمان به بعد، هیچ کاوش و بررسی شناسایی‌ای در این محوطه‌ی تاریخی انجام نشده است. فقط گفته می‌شود، در برخی قسمت‌های محوطه، خاک‌برداری غیرعلمی انجام شده، اقدامی که باعث بیرون آمدن بخش‌های دیگری از این محوطه مانند «چله خانه معبد» شده است.



:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , جاذبه های گردشگری مراغه , اخبار , آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1529
نویسنده : مهدی

 مدرسه نور و دانش- مراغه   

 

1. مـوقعیـت بنـا : مراغه، خیابان امام خمینی، كوچه امامزاده، كوچه شهید امیر عسجدی.

2. شـرح مختصـری از بنـا : این بنا در سال 1317 ه.ش یك باب خانه باغچه بزرگ متعلق به خادم امامزاده بوده كه بین فرزندان تقسیم شده و بنای مذكور كه شامل سه عمارت دوطبقه در قسمتهای جنوبی، غربی و شمالی می باشد با فروش وراث به مالكیت میرزاهدایت طبیب درمی آید و بعد از ایشان آقای عبدالله صادقی از تجار اردبیل به مراغه عزیمت كرده و این بنا را برای اقامت دائم خود خریده و طبق نقشه خانه ای كه از مسكو آورده بود بنا نهاد.

بنابر نظر فرزندان آقای صادقی، زیرزمین این بنا همچنان دست نخورده به حالت اولیه باقی است و ساختمان جدید جایگزین طبقات فوقانی بنای قبلی می گردد. این بنا طبق گفته اهالی محله سالار خانه بیش از صد سال قدمت دارد. در گذشته این بنا در میان مردم عامه به (هدایت داملاری) و بعد ها به (صادقی داملاری) معروف بوده است. پس از فوت آقای صادقی این بنا مدت سه سال به اداره دادگستری اجاره داده شد و البته در زمان حمله روسها به ایران مدت زمانی این بنا مكان اقامت روسها بوده است.

3 .مشخصـات فنـی بنـا : پلان ساختمان به شكل چند ضلعی نامنتظم بوده و در ورودی آن از ضلع جنوبی می باشد. ساختمان سه طبقه را شامل می شود كه زیرزمین عمده و شاخص ترین قسمت بنا جهت معرفی و ثبت بنای مذكور به عنوان یك اثر ملی می باشد و متشكل از طاقهایی آجری بوده و در دیوارهای ضلع غربی بنا ورودیهای دیگری به چشم می خورد كه احتمالا محل اتصال این زیرزمین به زیرزمینهای بناهای دیگری بوده كه امروزه مسدود شده است. قاب پنجره ها نیز مسدود شده است كه نشان دهنده پایین بودن كف حیاط در گذشته می باشد. نمای خارجی بنا آجری بوده و آجركاریها در هر ضلع به صورتهای متفاوت و زیبایی به چشم می خورد. قاب پنجره ها در ضلع شمالی نیمه محدب و پیرامون آن آجركاری بصورت بند بند كه هر بند متشكل از چهار ردیف آجر بصورت سه تایی یا چهارتایی می باشد كه زیبایی خاصی به بنا بخشیده است.

در ضلع غربی كه دو طبقه فوقانی و تحتانی (زیرزمین) را شامل می شود قاب پنجره های فوقانی بصورت تخت و اطراف آنها را تزئینات زیبای آجركاری بصورت آجرهای مورب و زیگزاگ دو لایه در اطراف پنجره ها و آجرهای ستاره ای و یا گلهای هشت پر در بالای پنجره ها چشم را نوازش می كند. ضلع شرقی بنا یك طبقه بوده با یك ورودی در منتهی الیه ضلع شمال شرقی و بنا در این ضلع فاقد پنجره رو به حیاط می باشد و فقط طاقنماهای نیمه محدبی دارد كه وسط آن گچكاری شده و هر آنچه تزئین و یا قاب پنجره بوده است را پوشانده است. قسمت جنوبی بنا شامل اتاق خدمه و سرویسهای بهداشتی می باشد. سقف این بنا در داخل چنین به نظر می رسد كه خنچه پوش بوده و امروزه تبدیل به یك سقف صاف شده است.

4. نـوع مـالكیـت بنـا : مالكیت بنا شخصی است و مدرسه غیر انتفاعی دایر می باشد.

5. قـدمت بنـا : قاجاریه- اوائل پهلوی

6. نـوع بهـره بـرداری و خصـوصیـات بـارز بنـا : این بنا از زمان ثبت ملكی، ابتدا مسكونی سپس اداری (دادگستری) و در آخر تبدیل به یك مكان آموزشی یعنی مدرسه علمی فرهنگی و غیرانتفاعی نور دانش شده است.

بكار بردن طاق و قوسهای مختلف به طور همزمان در یك بنا، حجاری سنگها، استفاده از نورشكنها و قاب بندی پنجره ها در زیرزمین شمالی با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه و نیز تزئینات بكار رفته در اطراف پنجره ها از خصوصیات بارز این بنا است.



:: موضوعات مرتبط: آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 4346
نویسنده : مهدی

یخچال مرادیان

 

این اثر تاریخی و فرهنگی به دوره قاجاریه مربوط بوده و با توجه به ویژگیهای تاریخی آن با شماره23042 درفهرست آثار ملی ثبت شد.

این اثر تاریخی درزمینی به مساحت 210مترمربع با طاق جناغی آجری بنا شده و طی سالهای گذشته احیا ، مرمت و بازسازی شده است. و این بنا به نام سازنده آن مرادیان نامگذاری شده و درگذشته مكانی برای نگهداری یخ طبیعی و استفاده از آن درفصل تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفته وهم اكنون توسط شهرداری مراغه و با نظارت سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.

طول، ارتفاع ، عرض و قطر این اثر تاریخی به ترتیب22،9،7،29متر ‪ بوده و می‌توان از آن برای امورفرهنگی استفاده كرد.

شهرستان مراغه با 300اثر تاریخی، فرهنگی و تپه‌های باستانی جزو10  شهرستان دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در كشور محسوب می‌شود.

 

 

 

.


:: موضوعات مرتبط: جاذبه های گردشگری مراغه , آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1612
نویسنده : مهدی

توپ كشف شده در مراغه
 
این توپ كه در سالهای اخیر در مراغه كشف شده وهم اكنون در موزه مراغه نگهداری می شود. واین كلمات
" حسب الفرمان قضا جریان ولی نعمت عالمیان سلطان عدل واحسان لشكر كشی ایران وتوران نادر خان خلدالله ملكه بسعی بنده درگاه خوافین سجده گاه محمدیار توپچی باشی در دارالملك كابل با برد غراده توپ یكمن گلوله به استادی یعقوب فرنگی نوبرنز به اتمام رسید . سنه 1151 (ه ق)"
 
بر روی آن حكاكی شده است
 





:: موضوعات مرتبط: آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1516
نویسنده : مهدی

قفل رمزی – مراغه – قرن 6 هجری قمری


این قفل اثری از اواخر قرن ششم هجری قمری بوده ونام سازنده ومحل ساخت آن درروی آن حك شده است قفل مزبور دارای 4 قفل بادامی و رمزداراست که برای یافتن حروف رمز آن که حرفهای (ک، د ، الف ، ی) بودند باید بیش از پنجاه هزاربار این قفلها جابجا بشونداین قفل هم اكنون در موزه آذربایجان تبریز نگهداری میشود.

 

توضیح اینکه این قفل در منطقه عجب شیر کشف شده ولی چون در زمان کشف اثر،  عجب شیر  یکی از بخشهای مراغه بوده به اسم مراغه ثبت شده است.

.

.

 

 
 
منبع:http://www.farabiasl.com


:: موضوعات مرتبط: آثار تاریخی مراغه , ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4029
بازدید ماه : 5965
بازدید کل : 205564
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com