عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 23 شهريور 1393
بازدید : 3250
نویسنده : مهدی

یای شهری (محل سنگنان شهر)

در 30 كیلومتری شهر مراغه و درانتهای جاده توریستی علویان روستای زیبا ودیدنی یای شهری قرار دارد.

 در زمانهای گذشته تا زمانیكه جاده ماشین رو به این روستا كشیده نشده بودكلیه ساختمانها و اماكن آن از جنس سنگ بوده و یكپارچگی مصالح و فرم ساختمانها چشم انداز بسیار زیبایی را در كنار دره ای سر سبز وزیبا و مناظر بكر و كوههای اطراف آن فراهم  مینمود.

والان هم زیباییشو حفظ كرده

روستای یای شهری مراغه

روستای یای شهری مراغه



:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , روستا های مراغه , ,
:: برچسب‌ها: یای , شهری , (محل سنگنان شهر) ,
تاریخ : یک شنبه 23 شهريور 1393
بازدید : 3514
نویسنده : مهدی

آتشگده آذرگشنسب(کائین کعبه)

 آتشکده آذرگشنسب کهن (منظور ویرانه کائین کعبه حالیه= کعبه شاهان، بین اراضی روستاهای کیم نوا و علمدار)

بین اراضی روستاهای كامل آباد وعلمدار و چكان معبدی بود به نام (کائین کعبه = کعبه شاهان، ) كه همان آتشکده آذرگشنسب کهن ولی متاسفانه وقتی برای تحقیق به محل رفتم با تلی از خاك روبرو شدم كه هنوز سنك بناهای این اتشكده در اطراف دیده میشود  واقعا جای تاسف است كه این آثار ارزشمند بدست یك عده از همه جا بیخبر  خیلی ساده از بین میرود وكسی جلو دارشان نیست آقای جواد مفرد كارشناس ایران اساطیری در مورد  آتشکده آذرگشنسب  چنین میگوید:



:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , جاذبه های گردشگری مراغه , ,
تاریخ : دو شنبه 16 تير 1393
بازدید : 1677
نویسنده : مهدی
امروز در تاریخ؛
ثبت رصد خانه مراغه در فهرست آثار ملی ایران، روز مالیات، تولد حضرت یحیی بن زکریا (ع)، درگذشت "ادوارد براون"خاورشناس انگلیسی، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 16 تیر 1393 خورشیدی برابر با 9 رمضان 1435 هجری و 7 جولای 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:
 


ثبت رصد خانه مراغه از دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی ایران
رصدخانهٔ مراغه رصدخانه‌ای بود که در دورهٔ هلاکوخان زیرنظر خواجه نصیرطوسی در شهر مراغه ساخته‌شد. این رصدخانه روی تپه‌ای در غرب مراغه قرار داشته‌است و امروزه تنها پی‌های بخش‌های مختلف و بخشی از سدس سنگی آن باقی مانده‌است. بنای رصدخانهٔ مراغه در سال ۶۵۷ هجری (۱۲۶۱ میلادی) به سفارش خواجه نصیرالدین طوسی و به فرمان هولاکو -نوهٔ چنگیزخان مغول- آغاز شد. هولاکو برای نگهداری این سازمان پژوهشی موقوفه‌های ویژه‌ای درنظر گرفت. کتابخانه‌ای شامل ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی، از جمله ذات‌الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، حلقه‌دار (ذات‌الحلق)، حلقهٔ انقلابی، حلقهٔ اعتدالی و حلقهٔ سموت نیز فراهم شدند. در همین‌جا بود که زیج ایلخانی به‌سال ۶۷۰ هجری (۱۲۷۶ میلادی) فراهم شد.



:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , جاذبه های گردشگری مراغه , اخبار , آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : دو شنبه 20 مرداد 1394
بازدید : 2239
نویسنده : مهدی

معبد مهر ورجوی مراغه؛ میراثی که بر باد رفت!

«معبد مهر ورجوی» از شاخص‌ترین آثار تاریخی شهرستان مراغه است که به‌دلیل بی‌توجهی مسوولان و مردم محلی، در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

 

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محوطه‌ی تاریخی «معبد مهر ورجوی» در شش کیلومتری جنوب شهرستان مراغه در استان آذربایجان شرقی، در سال 1353 توسط «پرویز ورجاوند» - باستان‌شناس‌ - شناسایی و کروکی آن تهیه شد. این اثر شش سال بعد در 1356 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اما از آن زمان به بعد، هیچ کاوش و بررسی شناسایی‌ای در این محوطه‌ی تاریخی انجام نشده است. فقط گفته می‌شود، در برخی قسمت‌های محوطه، خاک‌برداری غیرعلمی انجام شده، اقدامی که باعث بیرون آمدن بخش‌های دیگری از این محوطه مانند «چله خانه معبد» شده است.



:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , جاذبه های گردشگری مراغه , اخبار , آثار تاریخی مراغه , ,
تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 1697
نویسنده : مهدی

كهنسال ترین درخت مراغه

 

درختی را كه ملاحظه می كنید درمیدان دروازه مراغه قراردارد اگر كسی زبان این درخت را بفهمد این درخت برایش می گویید كه در این سالیان دراز كه كسانی را دراینجا دیده وچند هزار نفر از سایه اش استفاده نموده ولی الان هیچكدام زنده نیستند وبشما میگویید این مردم از خدا بی خبر داخل تنه اش را خالی كرده ودر آن بساط كفاشی راه انداخته اند ومی گوید كه چندین بار آن را به آتش كشیده اند .اما با هر جان كندنی بود درمقابل انسانها وآتش سوزیهای مهیب وطوفانهای سهمگین مقاومت كرده  و امروزاز ما می خواهد كه ازتنها شاخه بازمانده اش نگهداری كنیم  .

.

.

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
منبع:http://www.farabiasl.com


:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , جاذبه های گردشگری مراغه , ,
تاریخ : چهار شنبه 27 فروردين 1393
بازدید : 2188
نویسنده : مهدی
تصفیه خانه فاضلاب -مراغه
.
.

تصفیه خانه فاضلاب مراغه در زمینی به مساحت 17.5 هکتار (با منظور نمودن توسعه تا سال1400) در حد فاصل رودخانه صوفی چای و جاده روستائی  قلعه خالصه در فاصله مناسبی تا  پهرآباد واقع شده است. فاضلاب خام توسط لوله بتنی به قطر 1200 میلی متر وارد آخرین منهول خط انتقال در محوطه تصفیه خانه می گردد.


 .



:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , ,
:: برچسب‌ها: جاذبه های طبیعی مراغه ,
تاریخ : چهار شنبه 27 فروردين 1393
بازدید : 1935
نویسنده : مهدی

آبشاروسد کوره
 
در سر راه روستای چکان به هرق بر روی رودخانه چکان، سدی به شکل ابتدایی و درعین حال جالب توجه واقع شده است که به «سد کوره» معروف می باشد.آبی که از بالای این سد به پایین سرازیر میشود آبشاری زیبائی را به وجود آورده است که جلوه جذاب و دلپذیری دارد و هر ساله عده کثیری از دوستداران طبیعت را به سوی خود جلب می کند.
  این سد با قلوه سنگ و سنگ لاشه به ارتفاع 6 متر بنا گردیده است وطول آن در بستر رودخانه به 100 متر می رسد. طبق اظهار نظر اهالی محل این سد به دستور شخصی به نام اسد خان آصف در یک قرن پیش ساخته است
 



:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , ,
:: برچسب‌ها: جاذبه های طبیعی مراغه ,
تاریخ : یک شنبه 24 فروردين 1393
بازدید : 1600
نویسنده : مهدی

سهند عروس كوهستان‌های ایران
 
سهند یكی از بلندترین كوه های آذربایجان و مهمترین كوه آتشفشانی خاموش ایران است كه ارتفاع قابل ملاحظه آن مولود تراكم توف ها و خاكسترهای مواد آتشفشانی است كه در زمان های دور از دل كوه بیرون ریخته است
 رشته جبال سهند كه در باورهای آیینی اسطوره شناسی جایگاه برجسته‌ای دارد، رشته‌ای از جبال البرز است كه در شمال مراغه و از غرب به شرق كشیده شده و بلندترین قله سهند به نام جام داغی به ارتفاع 3710 متر است. این كوه تعداد زیادی قله های آذرین دارد كه بلندی 17 قله آن از 3000 متر تجاوز می كند
این ارتفاعات قابل ملاحظه و بلند، رطوبت هوای مناطق مجاور را به سوی خود جذب می كند به نحوی كه تا اوایل تیرماه از برف پوشیده شده است و گاهی در دامنه ها و جبهه های شمالی آن، برف از سالی به سال دیگر نیز باقی میماند.
باتوجه به اینکه قسمت اعظم سهند در سال پوشیده از برف است. در صورت برنامه‌ریزی و تعریف زیر ساخت‌هایی چون تله‌كابین و پیست اسكی‌های مدرن می‌توان بخش اعظمی ‌از جهانگردان را به این وادی جذب كرد، سهند را به دلیل انبوهی گیاه و چمن و گل و مرتع، عروس كوهستانهای ایران می گویند زیرا سطح تمام منطقه كوهستان پوشیده از گیاه، چمن، گل و مرتع است. و این امر جلوه‌های بدیعی از طبیعت را در منظر گردشگران به تماشا می‌گذارد.و سهند در بهار گلزاری بی بدیل است.
شقایق‌های صحرایی و آلاله‌های روییده شده در دامنه‌های این كوه كه از جمله گونه نادر لاله واژگون هستند، منظره جالبی را برای گردشگران و میهمانان تداعی می‌كند. وجود ‪ ۱۸۵گونه پرنده بومی و مهاجر، وجود پستانداران متعدد، گونه‌های متنوع و نادر گیاهی و آبزی، دامنه سهند و جلگه‌های آن را به یكی از زیستگاه‌های مهم حیات وحش تبدیل كرده و دیدن هر كدام از آن‌ها برای گردشگران جالب و خاطره انگیز است. كوه سهند علاوه بر جاذبه‌های دیدنی موجب رونق كشاورزی، دامداری و كندو - داری در این منطقه شده و سرسبزی قسمت زیادی از آذربایجان شرقی و مراغه مدیون این كوه است.
دامنه‌های این كوه به علت داشتن گل‌های فراوان بهترین محل جهت تولید عسل است و عسل تولید شده در این منطقه از شهرت بخصوصی برخوردار است.
وجود چشمه‌های متعدد در قله و دامنه‌های آن كه مشهورترین آن‌ها" گوموش بلاغی" ، "پری" و " گوران بلاغی" است ، طراوت بخش هوای مراغه میباشد.
 
 
 
 

 

 


:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , ,
:: برچسب‌ها: جاذبه های طبیعی مراغه ,
تاریخ : یک شنبه 24 فروردين 1393
بازدید : 3220
نویسنده : مهدی

آب‌های گرم و سرد معدنی مراغه
 
 
در اطراف شهر مراغه  و  در مناطق  روستا ئی  ما نند  سایرنقاط آذربایجان آب‌های گرم و سرد معدنی بسیاری وجود دارد که جنبه‌های درمانی دارند و در فصل تابستان به وسیلهٔ مردم این منطقه و حتی اهالی شهرستان‌های اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشهورترین این آبها به شرح زیر می‌باشد .
 
 
چشمهٔ معدنی گشایش
 در دامنهٔ کوههای مندل بسر و گشایش ودر حوالی دهکده گشایش آب‌های معدنی گرمی وجود دارد که بسیار معروف می‌باشد و به لحاظ نزدیکی به دهکدهٔ گشایش بنام آب‌های معدنی گشایش معروف گشته‌اند . دهکدهٔ گشایش در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مراغه واقع شده‌است و از دهکده تا چشمه‌های معدنی که در جنوب غربی دهکده واقع شده‌اند در حدود ۷۰۰ متر پیاده روی است در این ناحیه دره‌ای شرقی – غربی وجود دارد و رودخانه مردق چای در آن جاری است در این دره دو چشمهٔ معدنی وجود دارد یکی از آن‌ها در سمت جنوبی دره در زیر سنگهای آهکی که به صورت غار کوچکی در آمده‌اند از زمین خارج می‌شود . آبده این چشمه زیاد بوده و بصورت نهر بزرگی بررودخانه می‌ریزد از نقاط دیگر این ناحیه آب و گاز از زمین خارج می‌شود ودر برخی از نقاط توام با صداست . آب چشمه دیگر در قسمت شمالی دره از سوراخی در یک سنگ آهکی که به‌طرف رود خانه جلو آمده‌است با فشار و با صدا به خارج می‌جهد و مقدار و فشار آب بعد از هر جهش کا هش می‌یا بد و از نو جهش تکرار می‌شود . این آب ها در ردیف آب های بیكربناته كلسیك و منیزین گازدار معتدل است. حرارت آب زلال این چشمه 25 درجه سانتیگراد و مزه اش كمی گزنده است. ارتفاع چشمه ها از سطح دریا 1470 متر است.
 
 
 
 
 
شور سو(آب شور)
 این چشمه در حدود 8 کیلومتری جنوب مراغه بعد از روستای ورجوی و درنزدیكی دهکدهٔ چایباغی واقع شده‌است در این ناحیه دره‌ای شرقی – غربی وجود دارد و رودخانه‌ای در آن به‌طرف مغرب جاری می‌باشد . چشمهٔ آب معدنی شور در قسمت شمالی و کمی بالاتر از رودخانه قرار گرفته‌است . آب و گاز از قسمت شمالی این حوضچه خارج می‌شود ودر قسمت غربی حوضچه مجرائی وجود دارد که زیادی آب حوضچه از آن خارج می‌شود وبر رودخانه می‌ریزد . آبده این چشمه در حدود دو لیتر در ثانیه‌است در آب این چشمه گاز کربنیک بمقدار فراوان یافت می شود و چون آب حوضچه را به هم بز نند در اثر گاز کربنیک سفید رنگ بنظر می‌رسد. در چند متری شرقی چشمه آب شور مظهر وجود دارد و آب و گاز از شکاف سنگ خارج و مستقیماً بر رودخانه جریان می‌یا بد. واین آب در ردیف آب‌های معدنی بیکربناته کلسیک و منیزین گازدار و آهن دار سرد است آب‌ چشمه‌ مزه‌ای‌ گزنده‌ داردو زلال است. حرارت آن در سرچشمه 19 درجه سانتی گراد و ارتفاعش  1360 متر از سطح دریا است.
 
 
 
 
 
.
 
.
 
ساری سو ( آب زرد)
 چشمهٔ معدنی ساری سو در چهار کیلومتری مراغه و در سه کیلومتری شمال غربی آبادی ورجوی در مسیر راه روستای خا نقاه و نزدیک پل معروف(قری) قرار گرفته‌است .
 
 
 
 
 
.


:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , ,
:: برچسب‌ها: جاذبه های طبیعی مراغه ,
تاریخ : چهار شنبه 20 فروردين 1393
بازدید : 1968
نویسنده : مهدی
بهشت نهان(گشایش)

چشمهٔ معدنی گشایش در دامنهٔ کوههای مندل بسر و گشایش ودر حوالی دهکده گشایش آب‌های معدنی گرمی وجود دارد که بسیار معروف می‌باشد و به لحاظ نزدیکی به دهکدهٔ گشایش بنام آب‌های معدنی گشایش معروف گشته‌اند . دهکدهٔ گشایش در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مراغه واقع شده‌است و از دهکده تا چشمه‌های معدنی که در جنوب غربی دهکده واقع شده‌اند در حدود ۷۰۰ متر پیاده روی است در این ناحیه دره‌ای شرقی – غربی وجود دارد و رودخانه مردق چای در آن جاری است در این دره دو چشمهٔ معدنی وجود دارد یکی از آن‌ها در سمت جنوبی دره در زیر سنگهای آهکی که به صورت غار کوچکی در آمده‌اند از زمین خارج می‌شود . آبدهی این چشمه زیاد بوده و بصورت نهر بزرگی بررودخانه می‌ریزد از نقاط دیگر این ناحیه آب و گاز از زمین خارج می‌شود ودر برخی از نقاط توام با صداست . آب چشمه دیگر در قسمت شمالی دره از سوراخی در یک سنگ آهکی که به‌طرف رود خانه جلو آمده‌است با فشار و با صدا به خارج می‌جهد و مقدار و فشار آب بعد از هر جهش کا هش می‌یا بد و از نو جهش تکرار می‌شود . این آب ها در ردیف آب های بیكربناته كلسیك و منیزین گازدار معتدل است. حرارت آب زلال این چشمه 25 درجه سانتیگراد و مزه اش كمی گزنده است.

 

گشایش مراغه_عکس از هادی سیفی

 

 



:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , روستا های مراغه , ,
تاریخ : چهار شنبه 20 فروردين 1393
بازدید : 2194
نویسنده : مهدی

این ساعت در اجرای طرح از جندی شاپور تا مراغه و جاده‌های دانش و ارتباط علوم قدیمی با علم جدید در این شهرستان اجرا شده است.

 بگفته " ون سان گریمو "  دانشمندان ایران به ویژه خواجه نصیر نقش به سزایی در توسعه علوم در سال‌های قبل داشتند و در زمان حاضر باید با اجرای طرح‌های علمی، علوم دانشمندان گذشته را توسعه دهیم.

این ساعت با هدف احیا گنبد سرخ که قبل از رصدخانه مرکز تشخیص زمان تحویل سال، آغاز سال نو و ساعات مختلف روز و زمان تشخیص اذان ظهر بود ، در این مکان اجرا شده است.

این ساعت به‌مناسبت سال جهانی فیزیک و با مشارکت و نظارت میراث فرهنگی و گردشگری ، مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه و بخش همکاری‌های فرهنگی سفارت فرانسه در تهران در ضلع شمالی گنبد سرخ مراغه اجرا شده است.

ساعت خورشیدی مراغه علاوه بر نشان دادن ساعت، ماه‌های خورشیدی و میلادی را نیز نشان می‌دهد و خطای آن کم‌تر از یک ثانیه است.

برای ساخت و اجرای این ساعت ‪ ۲۰۰میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

واما گزارش خبر ساعت آفتابی از میراث خبر

ساعت آفتابی مراغه افتتاح شد  مراغه _ 19 تیر 1384 _ میراث خبر

ساعت آفتابی مراغه نمونه گفت و گوی متقابل میان ایران و فرانسه و پلی میان گذشته درخشان تاریخ علم و آینده و سپاس و وفاداری ما به شهر زیبای مراغه است.



:: موضوعات مرتبط: جاذبه های طبیعی مراغه , عکس , ,

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 63
بازدید هفته : 468
بازدید ماه : 1967
بازدید کل : 199454
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com