روستای علویان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393
بازدید : 4168
نویسنده : مهدی

 روستای علویان
 
علویان  یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی غربی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است.وبراساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390، جمعیت آن 2529نفر ودارای 695خانوار بوده‌است.
 روستای علویان در سه کیلومتری قسمت شمالی شهرستان مراغه ودر در دامنه کوه گوش تپه واقع گردیده است  محل اصلی این روستا حدود ۱۰۰ سال پیش در ۲ کیلومتری غرب محل فعلی روستا و در قسمت شمال روستای نوا بوده که بدلیل وجود حیوانات موذی چون موش و مارهای خطرناک اهالی مجبور به تغییر محل روستا شده‌اند.
بنا بگفته اهالی هنگامی كه علویان (اصحاب امام حسن (ع)) توسط حكومت وقت مورد تهاجم وكشتار قرار گرفتند قسمتی از آنها به ایران آمدند و در این روستا اقامت نمودند كه بدین جهت این روستا به علویان مشهور گردید.
منبع تامین معاش این روستا اغلب از کشاورزی و قالی بافی می باشد .
عمده محصولات این روستا عبارتند از :
1- آلوچه که این محصول زبانزد مردم اطراف واكناف بوده واکثر مردم این روستا را بخاطر آلوچه مرغوبش  می شناسند
 2- یکی دیگر از محصولات تولیدی این روستا سیب محلی یا همان سیب مشکی می باشد که این محصول نیز در سطح استان وحتی کشور دارای شهرت خاصی می باشد.
3-از دیگر محصولات این روستا می توان به آلو، زرد آلو ، شفتالو ،هلو، سیب (قرمز وسفید) ونیز محصولاتی چون گندم ،جو ،نخود ومحصولات جالیزی لوبیا ، خیار ،گوجه فرنگی و... را نام برد .
امکانات موجود در روستاعبارتند از:این روستا دارای آب  برق  تلفن  گاز مدارس ابتدائی وراهنمائی وخانه بهداشت  مسجد وحسینیه میباشد.
جاذبه های دیدنی  وتاریخی :
از اماكن تفریحی وگردشگری  میتوان  به باغات سر سبز  ودهكده توریستی علویان ودریاچه سد علویان در قسمت شمال شرق این روستا  اشاره نمود.
در خصوص اماكن مذهبی باید گفت كه این روستا دو مسجد بنام مسجد جامع ومسجد امام حسین (ع) و سه حسینیه بنامهای حسینیه هیئت اكبریه علویان و حسینیه هیئت اصغریه علویان و حسینیه هیئت دردمندان سیدالشهدا علویان  میباشد.
این روستا حدودا" دارای 100نفر كارمند در شهر  و 100نفر بیكار و60 درصد اهالی را قشر جوان تشكیل میدهد.
 









 
 
منبع:http://farabiasl.com

 



:: موضوعات مرتبط: روستا های مراغه , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
سعید در تاریخ : 1393/2/28/nuga - - گفته است :
ریشه شناسی علیوان(آلیوان)
از آنجا که حرف"ع" در نوشتار بیشتر در کلماتی که ریشه عربی دارند بکار می رود مثل علی آباد، فرقه علی الهی و... ولی از آنجایی که در منطقه آذربایجان بیشتر اسامی جغرافیای اعم از روستا، اسامی محیط و... اسامی بومی منطقه می باشد(اقوامی که طول تارخ در منطقه مراغه بودند) که در نوشتار و ریشه شناسی بیشتر سعی شود تا حد امکان از بار معنای که امروزه برای مردم منطقه تا حدودی آشنا ست استفاده گردد هر چند که تاثیر زبان عربی انکار نا پذیر است ولی بنظر می رسد در اسامی جغرافیایی منطقه تاثیر کمتری داشته است بیشترین تاثیر را در زبان و مذهب(بعد اعتقادی) دارد. بدین ترتیب سعی شود اسامی را با حرف " ع" نوشته می شود را با " الف" یا " آ" به نگارش در بیاوریم. بدین ترتیب روستای علیوان را بهتر است به صورت آلیوان بنویسیم و بخوانیم.
آل: در ریشه شناسی به معنی جایی مرتفع و بلند، به عبارتی محلی که نسبت به محیط اطراف خود دارای ارتفاع می باشد، بکار می رود که نمونه‌های زیادی در پسوند برخی اسامی داریم. مثلا نام کوه البرز: ال + برز(هر چند در برخی متون هر برز نیز نوشته می شود)، الوند: ال+ وند، آلوارس:آل+ وار+س، آلپ: آل+ پ، آلتای: آل+ تای، که همگی کوه های بلندی هستند. در برخی اسامی روستاها نیز مشهود است مثل: آلؤوکندی: آل+ کند، آلماچوان: آل+ چُ+ وان، آلیوان: آل+وان و...
وان: در ریشه شناسی(اتیمولوژی) به معنی محلی که در آن آب وجود دارد و یا به عبارت بهتر محلی که در نزدیکی آب راهی شکل گرفته است. مثل: وان: دریاچه‌ای در ترکیه، هفتوان: محلی در نزدیکی سلماس که رودخانه‌ای در مجاورت آن جریان دارد، لیقوان: منطقه‌ی در نزدیکی تبریز، آلماچوان: روستای در بخش سراجوی مراغه که رودخانه لیلان(خَرَجی چای) از نزدیکی آن در جریان است(کتاب نگاهی به سراجو، سعید ستارنژاد)، و یا حتی کلمه لیوان و وان حمام نیز قابل تامل می باشد.
با این توضیح به نظر می رسد در ریشه شناسی(اتیمولوژی) روستای آلیوان باید از محیط جغرافیای حاکم بر منطقه اطلاع کافی داشته باشیم.
آلیوان: "آل" به معنی بلند، ارتفاع + " وان" به معنی جایی که در آن نزدیکی آب جریان دارد. پس با این توضیح می توان گفت که آلیوان به معنی روستای که در بلندی دامنه‌ای شکل گرفته و در پایین دست آن رودخانه(آب) قابل مشاهده است که محیط شکل گیری روستای آلیوان تا حدودی این نظریه را تایید می کند.
نوشته: سعید ستارنژاد دانش جوی کارشناسی ارشد باستان شناسی


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 775
بازدید ماه : 6745
بازدید کل : 206344
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com