احتمال تغيير رئيس سازمان بازنشستگي كشوري به خاطر عملكرد ضعيف سال هاي اخير


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 20 تير 1393
بازدید : 1539
نویسنده : مهدی
مرتضي بانك يكي از گزينه هاي دولت است
طی هفته های اخیر نیز وزارتخانه با بررسی عملکرد یکسال اخیر سازمان بازنشستگی با انتقاد از عملکرد ضعیف مدیران فعلی سازمان ، تغییر و تحولات اساسی در سطح سازمان را تنها راه نجات این سازمان اعلام نموده اند.
گروه اجتماعي - در دولت احمدي نژاد بعد از ابراهيم طوبايي  و فريد اجلالي، خانم ايراندخت عطاريان در سال 1389  و در زمان وزارت صادق محصولی در وزارت تعاون، کار و رفاه به عنوان رئيس سازمان بازنشستگي كشوري انتخاب شد اما عملكرد وي در سال هاي اخير در موارد مختلفي باانتقاد مواجه شده و  این انتقادها در ماه های اخیر و دولت یازدهم افزایش یافته است و برخی ناظران معتقدند که به دنبال این اختلاف نظرها و انتقادها،‌احتمالا تغییر مدیریت در سازمان بازنشستگی را شاهد خواهیم بود.
 
 
احتمال تغيير رئيس سازمان بازنشستگي كشوري به خاطر عملكرد ضعيف سال هاي اخير
 
 
به گزارش بولتن نيوز، برخی منابع خبری و ناظران سیاسی معتقدند که دیدگاه های دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه فعلی با دیدگاه رئیس سازمان بازنشستگی تفاوت دارد و نسبت به عملکرد ایشان در سال های اخیر از سوی دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه انتقادها و گله مندی های مختلفی وجود داد.
برخی کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که انتخاب برخی افراد در سال های اخیر به سمت مدیریت شرکت های بزرگ تحت پوشش سازمان بازنشستگی و به عنوان مثال انتخاب مدیران شرکت هواپیمایی آسمان، باعث کاهش کارایی و تضعیف عملکرد این شرکت ها شده است و دولت برای بهبود شرایط این شرکت ها، به دنبال راهکاری برای تقویت مدیریت آنهاست و لذا باید کسانی در سازمان بازنشستگی حضور یابند که قادر به جذب مدیران توانمند برای تقویت وضعیت شرکت ها باشند و سازمان بازنشستگی به عنوان سهامدار عمده این شرکت ها باید اقدامات موثر مدیریتی را در دستور کار قرار دهد.
برخی ناظران سیاسی نیز معتقدند که علاوه بر مسائل اقتصادی و ضعف مدیریت ها و انتخاب افرادی در سال های اخیر که توانایی و کارآمدی لازم را نداشته اند از نظر سیاسی نیز برخی افرادی که برای شرکت ها و پست های مدیریتی  و زیرمجموعه سازمان بازنشستگی انتخاب شده اند هماهنگی لازم برای اجرای برنامه های دولت یازدهم را ندارند.

 براين اساس، طی هفته های اخیر، با توجه به اختلاف نظرهای جدی مدیران دولت تدبیر و امید با سیاست های ایراندخت عطاریان رئیس سازمان بازنشستگی، بحث تغيير رئيس سازمان  قوت گرفته است و از افراد مختلفی از جمله آقای مرتضی بانک برای این سمت نام برده شده است.
برخي كارشناسان با انتقاد از عملكرد رئيس سازمان بازنشستگي در سال هاي اخير، مي گويند جاي تعجب است كه دولت يازدهم هنوز نسبت به تغيير رئيس سازمان بازنشستگي اقدام نكرده و با وجود نزديك به يكسال از شكل گيري دولت تدبير و اميد، هنوز عملكرد اين سازمان مورد ارزيابي قرار نگرفته است. این در حالیست که تعدادی از شرکت های زیر مجموعه که سازمان بازنشستگی سهامدار عمده آنهاست با وضعیت مناسبی همراه نیستند و نیازمند تغییرات مدیریتی و بهبود عملکرد و کارایی هستند.
حضور عطاريان در هيات مديره تعداد قابل توجهي از شركت ها و حقوق بالاي ايشان  نیز كه چند برابر حقوق بازنشته هاست، تغيير برخي مديران شركت هاي مختلف كه سازمان بازنشستگي به عنوان سهامدار عمده آنها مطرح است و در نتيجه باعث كاهش كارايي و عملكرد اين شركت ها در سال هاي اخير شده است و همچنين وابستگي برخي مديران و عملكرد هاي سازمان بازنشستگي وزيرمجموعه هاي آن متاثر از  نظرات دولت احمدي ن‍ژاد از جمله انتقاداتي است كه در دوره مديريت خانم عطاريان مطرح بوده  است. 
 
 مرتضی بانک که یکی از گزینه های مطرح برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، كه اكنون به عنوان رییس سازمان بازنشستگی کشور مطرح شده است.
به گفته این منابع آگاه طی هفته های اخیر نیز وزارتخانه با بررسی عملکرد یکسال اخیر سازمان بازنشستگی با انتقاد از عملکرد ضعیف مدیران فعلی سازمان ، تغییر و تحولات اساسی در سطح سازمان را تنها راه نجات این سازمان اعلام نموده اند.
 
 
احتمال تغيير رئيس سازمان بازنشستگي كشوري به خاطر عملكرد ضعيف سال هاي اخير
 
 
 
حقوق رییس صندوق بازنشستگی 50 برابر حقوق بازنشستگان

برخي كارشناسان مي گويند در شرایطی که بسیاری از بازنشستگان کشوری و لشگری با دریافت حقوقی در حدود ماهیانه 500 هزار تومان بشدت تحت فشار وشرمنده خانواده خود می باشند، رییس صندوق بازنشستگی حقوق ماهیانه 25 میلیون تومانی یعنی 50 برابر یک بازنشسته معمولی دریافت می کند. همچنين صندوق بازنشستگی کشور در طول سالهای گذشته عملکردی فاجعه آمیز داشته است و بسیاری از اندوخته های بازنشستگان رابر باد داده است.
خانم عطاریان که در دولت احمدی نژاد بعنوان رییس صندوق بازنشستگی کشور منصوب شد وبا وجود تغییرات مکرر در وزارت رفاه ، پست خود را حفظ کرده وتا امروز در این مسئولیت قرار دارد بابت ریاست بر سازمان بازنشستگی کشور پایه حقوقی بیش از 12 میلیون تومان دریافت می کند که با احتساب اضافه کار وحق ماموریت و... بعضا این رقم به 25 میلیون تومان در ماه می رسد که تازه این رقم بدون احتساب پاداش هنگفت پایان سال می باشد.
به گزارش پارسينه،‌ مدیریت ضعیف رییس صندوق بازنشستگی و توصیه پذیری  وی از برخی افراد خاص به قیمت بازی کردن با سرمایه میلیونها بازنشسته تمام شده است.
 
 
اداره کل حقوقی صندوق بازنشستگی کشوری در پی انتشار خبر دریافت حقوق 25 میلیون تومانی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، اعلام کرد: این اخبار به هیچ وجه صحت نداشته و تکذیب می شود.
 
در این اطلاعیه آمده است متاسفانه برخی از افراد با بد اخلاقی که منافع حزب و گروهی آنها در خطر قرار گرفته و عمدتا افرادیکه با رد صلاحیت شده اند وابستگی به جریانهای سیاسی خاصی دارند با انتشار اخبار کذب و غیر واقعی سعی دارند با ایجاد نگرانی و برهم زدن آرامش بازنشستگان تصویری یاس آلود در فضای مجازی جامعه منتشر کنند.
 
از سوی دیگر انتشار سوابق هویتی افراد در فضای مجازی با توجه به اینکه در شرایط کنونی به دلیل پیشرفتهای فن آوری و تکنولوژی امکان پذیر است برخی افراد مغرضی ناآگاهانه و بدور از اخلاق رسانه ای تلاش دارند از طریق سایت مطالب و اطلاعات نادرست ساختگی را منتشر کنند تا از این طریق حیثیت و اعتبار و جایگاه صندوق بازنشستگی را مخدوش کنند و به اهداف و مقاصد خود دست یابند.
 
در این اطلاعیه آمده است صندوق بازنشستگی کشوری براساس قوانین جاری کشور و در راستای صیانت از حیثیت اجتماعی کارکنان این مجموعه و جلوگیری از اقدامات تخریبی و غیر اخلاقی برخی پایگاههای اطلاع رسانی، اقدامات حقوقی از طریق مراجع ذیصلاح را انجام داده و در حال پیگیری است. 
 
 
 
احتمال تغيير رئيس سازمان بازنشستگي كشوري به خاطر عملكرد ضعيف سال هاي اخير
 
 
عضويت عطاريان در هيات مديره شركت هاي دولتي 

 عملکرد دولت احمدی نژاد در انتصاب مدیران ارشد دولتی در هیات مدیره شرکتهای دولتی روندی است که در دولت اعتدال مورد بازنگری قرارگرفته وبسیاری از سازمانهای دولتی آن را ممنوع اعلام کرده اند وبرخی دیگر آن را در دست اقدام دارند.
یکی بودن فرد مافوق و زیردست باعث می شود نه نظارت از سوی بالا دست به زیرمجموعه صورت بگیرد ونه زیرمجموعه به مقامات بالاتر پاسخگو باشد.
 انتشار اسناد دریافت حقوقهای هشت رقمی مدیران دولتی گرچه موجب واکنش وتعجب افکارعمومی شده است اما اگر مردم از واقعیت دیگری به نام هیات مدیره غیرموظف مطلع باشند خواهند دید که حقوق دهها ملیونی مدیران در برابر این موضوع کوچک است.
، یکی از رویه های صددرصد نادرست در شرکتهای دولتی، وجود هیات مدیره های غیرموظفی است که از مقامات بالاتر همین شرکتها انتخاب می شوند.
این هیات مدیره ها معمولا صوری بوده ، نه نظارتی بر عملکرد شرکت دارند و نه به مقامات بالاتر (یعنی خودشان )پاسخگو هستند.
سئوال اینجاست پس چرا مقامات بالاتر برای عضویت در هیات مدیره این شرکتها بجای آنکه فرد متخصصی که دارای وقت کافی است را انتخاب نمی کنند که هم برعملکرد شرکت نظارت داشته باشد وهم به مراجع بالاتر پاسخگو باشد.
پاسخ در نکته ظریفی به نام "پاداش پایان سال هیات مدیره” این شرکتهاست که در هیچ فیش حقوقی نوشته نمی شود اما از مجموع حقوق ماهیانه بالاتر است.
 
احتمال تغيير رئيس سازمان بازنشستگي كشوري به خاطر عملكرد ضعيف سال هاي اخير
 
 
شرکتهای دولتی وخصوصی عموما در پایان سال مالی، مبلغی را به عنوان پاداش در نظر می گیرند که این پاداش برای شرکتهای دولتی معمولا رقمی بین دهها میلیون تا صدها میلیون تومان است.
بطور مثال اگر رییس یک سازمان دولتی که بعنوان سهامدار در مجامع عمومی شرکتهای که این سازمان در آنها سهام دارد شرکت کند وخود را بعنوان عضو هیات مدیره منصوب نماید علاوه بردریافت حقوق ماهیانه که معمولا برای اعضای غیرموظف هیات مدیره در حد چند صد هزار تومان، در انتهای سال پاداش دهها میلیونی تا صدها میلیون تومانی نیز دریافت می کند که اگر این عضویت بجای یک شرکت در چند شرکت باشد در بعضی موارد پاداش پایان سال این مدیر دولتی به میلیارد ها تومان بالغ می شود که چندین برابر حقوق رسمی دهها میلیون تومانی اوست.
 هم اکنون تعدادی از سازمانهای بزرگی دولتی وعمومی ایران این اصل را رعایت می کنند وحضور مدیران بالادست در هیات مدیره شرکتهای زیرمجموعه خود را ممنوع کرده اند اما متاسفانه در برخی از سازمانها و بانکهای دولتی وتجاری این موضوع همچنان وجود دارد ومدیران بالادستی بخاطر پاداشهای پایان سال منافع ومصالح بیت المال و زیرمجموعه خود را زیرپا می گذارند.
هیات مدیره شرکت بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی  وهیات مدیره بنگاه عظیم توسعه صنایع بهشهر تنها دوشرکتی هستند که خانم عطاریان به عنوان نماینده صندوق بازنشستگی کشور در آن عضو هیات مدیره است و از پاداشهای پایان سال آن بهره می برد.
اکنون سوال اینجاست که اگر رقم نجومی پاداش پایان سال هیات مدیره انگیزه این حضور نیست چه دلیلی برای اینکه خانم مذکور که برای ریاست صندوق حدود بیش از بیست میلیون تومان حقوق در ماه بعنوان حقوق تمام وقت واضافه کار می گیرد چه اصراری دارد که عضو هیات مدیره غیرموظف شرکت دیگری باشد که نیاز به تخصص، وقت ومطالعه کافی دارد؟
 
عزل و نصب سريع رئيس سازمان بازنشستگي در دولت احمدی نژاد

در سال 88 روابط عمومی وزارت رفاه دولت احمدی نژاد از خانم ايراندخت عطاریان با عنوان "باسابقه ترین مدیر صندوق بازنشستگی کشوری" یاد کرده است.
هیئتی از وزارت رفاه به ساختمان مرکزی سازمان بازنشستگی کشوری در میدان فاطمی می رود و بدون مقدمه و اطلاع قبلی ، همانجا فريد اجلالي ،رئیس این سازمان را برکنار می کند. این هیئت بلافاصله فرد جدید را به عنوان "سرپرست" معرفی می کند و فوراً نیز مراسم تودیع و معارفه نیز برگزار می شود.
 
این اقدام، شگفتی کارمندان و مدیران این سازمان را برانگیخت و این سوال را شکل داد که علت این تعجیل بی سابقه چه بوده است .
در این باره یک منبع آگاه می گوید: .... محصولی وزیر رفاه رئیس سازمان بازنشستگی کشوری را از سمت خود عزل کرد.
رئیس سازمان تامین اجتماعی در تماس تلفنی با سرپرست جدید سازمان بازنشستگی ضمن غیرقانونی دانستن انتصاب وی، از او می خواهد تا همان روز مدیریت سازمان را به مدیر قبلی واگذار کند.این تماس تلفنی باعث ایجاد حالت فوق العاده در این سازمان می شود.
پس از این تماس تلفنی، سازمان بازنشستگی کشوری نیمه تعطیل می شود و درهای اصلی ساختمان واقع در خیابان فاطمی بسته می شوند.

 
 
احتمال تغيير رئيس سازمان بازنشستگي كشوري به خاطر عملكرد ضعيف سال هاي اخير
 
ارزيابي عملكرد اقتصادي سازمان بازنشستگي كشوري 
 
وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي فقط در سازمان تامين اجتماعي خلاصه نمي شود و سازمان هاي ديگري مثل سازمان بازنشستگي كشوري نيز هستند كه از سازمان هاي تاثيرگذار در مقوله اقتصادي و اجتماعي مي باشند. سازماني كه گرفتار حاشيه هاي فراواني در 8 سال گذشته شد و علاوه بر مشكلات اقتصادي كه پيش از دولت احمدي نژاد هم با آن سرو كار داشت گرفتار سياست بازي هم شد.
علي ربيعي وزير تعاون ، كار و رفاه اجتماعي در اظهارات خود به وضوح از ورشكستگي صندوق هاي بازنشستگي كشور مي گويد و تنها يك صندوق را صندوقي غير ورشكسته مي داند كه اين مهم بيانگر نگاه استراتژيك و راهبردي وزير به سرو سامان دادن به وضعيت صندوق هاست. سرو ساماني كه نتيجه آن مي تواند احساس رضايت اكثريت جمعيت كشور از دولت تدبير  و اميد را در پي داشته باشد.
 سازمان بازنشستگي كشوري مستخدمين رسمي مشمول قانون مديريت خدمات كشوري و به عبارت بهتر كارمندان رسمي دولت را تحت پوشش خود دارد.سازماني كه حدود يك ميليون و 200 هزار بازنشسته و وظيفه بگير را تحت پوشش خود دارد.فعاليت اقتصادي سازمان بازنشستگي كشوري نيز در 3 شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري ، شركت سرمايه گذاري آتيه صبا و شركت سرمايه گذاري صبا جهاد انجام مي شود.
شركت سرمايه گذاري آتيه صبا حدود 20 شركت را تحت پوشش خود دارد كه آپادانا سرام ، آزاد راه امير كبير ، انبارهاي عمومي و خدمات گمركي ، حمل و نقل گلف اجنسي ، خدمات مديريت و تحقيقات سرماي گذاري ، سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي، سرمايه گذاري گروه صنعتي ملي ، سيمان ياسوج ، صنايع شير ايران ، صنايع كاغذ مراغه ، صنايع ملي گاز ، عمران و ساختمان تراز پي، طراحي مهندسي بهور ، حسابرسي صندوق بازنشستگي كشوري ، هواپيمايي آسمان ، صنايع معدني آتيه صبا ايرانيان ، كاغذ سازي قائم شهر ، حمل و نقل پرشين گلف ، توليدي تجهيزات ايمني راهها و اميد گستر مي باشد. اين شركتها بيش از 51 درصد تا 100 درصدشان متعلق به سازمان بازنشستگي كشوري است و در حقيقت اين شركت هاي مديريتي بازنشستگي كشوري هستند.از سويي ديگر 74 شركت غير مديريتي( كمتر از 50 درصد سهامشان متعلق به سازمان بازنشستگي كشوري است) نيز هستند كه شركت ملي نفت كش ايران ، گروه فن آوا ، ايران خودرو، بانك اقتصاد نوين ، بانك ملت ، بيمه آسيا و پتروشيمي خارك ، پتروشيمي فن آوران ، توسعه صنايع بهشهر ، سايپا ، سرمايه گذاري بانك ملي ، سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران ، فولاد مباركه اصفهان ، فولاد خوزستان ، گروه بهمن ، پتروشيمي امير كبير ، پتروشيمي مارون ، داروسازي ثامن و سرمايه گذاري اميد قدس از آن جمله مي باشند.
 شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري نيز شامل شركت هاي بورسي و غير بورسي مي باشد كه حدود 30 شركت بزرگ و كوچك را تحت پوشش خود دارد.
 شركت سرمايه گذاري  صبا جهاد نيز شامل حمل و نقل فجر جهاد ، محراب عمران تهران ، كارگزاري صبا جهاد ، آرين پارسه كيش ، بازرگاني پديده نيكان صبا ، سهامي عام پيچك ، صنايع لبني اراك ، فرآورده هاي شيلاتي بندر عباس ، آبزي فرآيند بوشهر ، مجتعم طيور فارس و بازرگاني جبل دماوند صبا مي باشد.
 خانم ايراندخت عطاريان رييس سازمان بازنشستگي كشوري 25 سال سابقه كاري دارد و در قسمت هاي مختلف اين سازمان از جمله معاونت فني آن سابقه كار دارد. وي فرمانده حوزه مقاومت بسيج صندوق نيز مي باشد.
موافقان عملكرد عطاريان مي گويند كه  پرداخت 1000 ميليلرد تومان پاداش پايان خدمت بازنشستگان قبل از سال 1379 ، تاكيد بر تخصص گرايي و پاك دستي در سازمان بازنشستگي كشوري ، بيمه طلايي بازنشستگان كشوري ، پرداخت وام هاي 1.5 ميليون توماني به بازنشستگان ، اعزام بازنشستگان به حج عمره ، سفرهاي زيارتي سياحتي و اولويت منافع بلند مدت در صندوق و ارايه راهكارهاي كارشناسي از جمله استقرار نظام جامع تامين اجتماعي چند لايه از جمله عملكردهاي مثبت و قابل اعتناء عطاريان مي باشد.
اما مخالفان وي معتقدند كه عملكرد بسياري از سازمان هاي اقتصادي زير نظر سازمان بازنشستگي كه اين سازمان سهامدار عمده آنهاست در اين مدت با ضعف و ناكارآمدي و بي ثباتي مديريتي و نارضايتي هاي مختلفي همراه شده است. 
ايراندخت عطاريان مدير عامل اين صندوق درحاشيه جلسه شوراي اداري استان لرستان که با حضور رئيس جمهور برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه هاي صندوق بازنشستگي کشوري در بخش اقتصادي افزود يکي از مهمترين اهداف کلان اقتصادي کشور ايجاد شرايط لازم جهت افزايش توليد ناخالص داخلي و رشداقتصادي است لذا از مهمترين اقداماتي که در اين زمينه با پيگيري و پشتيباني مسئولان اجرايي کشورانجام گرفت بررسي راهکارهاي ايجاد سرمايه گذاري وتوسعه اقتصادي استانها با مشارکت و همگرايي صاحبان توليد و فعالان اقتصادي هر استان بوده است 
وي ادامه دادتا کنون متناسب با ظرفيتها و استعدادهاي هر استان تصميمات مهمي در جهت جذب سرمايه گذاري و بهبود وضعيت اقتصادي آن منطقه انجام گرفته و آماده سازي بسترهاي قانوني ورفع موانع براي سرمايه گذاري در زير ساختهاي اقتصادي کشور نيز در اين راستا بوده است 
اما منتقدان نظرات و عملكرد عطاريان در سال هاي اخير مي گويند كه دولت بايد بررسي و ارزيابي درستي از نتايج مديريت چند سال اخير سازمان بازنشستگي داشته باشد و تمام سازمان هاي زير مجموعه و خود سازمان بازنشستگي و رضايت بازنشستگان را مورد بررسي قرار دهد. بايد مشخص شود كه با سرمايه هاي بازنشستگان كشور چه رفتاري صورت گرفته است و چرا كارايي بسياري از اين مجموعه هاي اقتصادي با افت و ضعف و عدم كارايي مواجه شده است.


احتمال تغيير رئيس سازمان بازنشستگي كشوري به خاطر عملكرد ضعيف سال هاي اخير
 



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com