عبور احزاب از چهار راه بهارستان پس از انتظار چهار ساله


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 18 تير 1393
بازدید : 861
نویسنده : مهدی

گزارش کامل تسنیم از جلسه علنی امروز مجلس

عبور احزاب از چهار راه بهارستان پس از انتظار چهار ساله

مجلس شورای اسلامی

خبرگزاری تسنیم: لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و طرح حمایت از سلامت و حقوق جانبازان بالای ۵۰ درصد از طرح‌ها و لوایحی بود که وقت جلسه علنی امروز را به خود اختصاص داد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دویست‌وبیست‌وپنجمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به‌‌ریاست حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور 201 تن از وکلای ملت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه دستور کار امروز مجلس را بدین شرح اعلام کرد: گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درمورد طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه اجازه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در افزایش سرمایه دور پنجم بانک توسعه اسلامی، گزارش شوردوم کمیسیون انرژی درمورد طرح حمایت از صنعت برق کشور و گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار.

**بررسی لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم؛ نخستین دستور جلسه امروز

ابتدای جلسه امروز، نمایندگان مجلس رسیدگی به لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم را در دستور کار خود داشتند.

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم گفت: هرمز یکی از سه نقطه مهم در دنیاست و اگر این گلوگاه را به قشم متصل کنیم خوب نیست و یک خطای استراتژیک است.

وی با بیان اینکه جریانات پشت پرده از سال 71 به دنبال الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم هستند، گفت: نمی‌دانم صاحبان قدرت و ثروت در جزیره هرمز به دنبال چه هستند که این بار به بهانه دیگری این لایحه در صحن مطرح شده و ما باید حواسمان باشد.

محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس در مجلس در موافقت با کلیات این لایحه گفت: در نظام برنامه‌ریزی کشور نارسایی‌هایی داشتیم که به مرزنشینان آسیب‌هایی را وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی شاخص کار توسعه در مرزها را قابل قبول ندانست و افزود: امنیت مرزهای کشور، امنیت پایه است چرا که این مرزنشینان هستند که در برابر دشمنان مقابله می‌کنند و اگر این طرف مرز را ساماندهی نکنیم هر نوع آسیبی را شاهد خواهیم بود.

**لاهوتی: نیازی نیست هرمز را منطقه آزاد کنیم

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز در مخالفت با کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم گفت: هرمز در فاصله 18 کیلومتر قشم قرار دارد و جزیره قشم 1500 کیلومتر مربع وسعت دارد که با توجه به فاصله اندک این دو جزیره نیازی نیست هرمز را منطقه آزاد کنیم.

منصور آرانی نماینده مردم ابوموسی نیز در موافقت با کلیات این لایحه گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری که در بند 10 آن اشاره شده جمعیت را باید به سمت سواحل و جزایر خلیج فارس ببریم، ما نیز باید در این جهت تلاش کنیم و منطقه آزاد کردن جزیره هرمز می‌تواند به توسعه و افزایش جمعیت این جزیره مهم کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد شدن جزیره هرمز، در دولت‌های دهم و یازدهم و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس به تایید رسیده است.

نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی در مخالفت با کلیات لایحه الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم، استراتژیک‌ترین نقطه در خلیج فارس و دریای عمان را هرمز دانست و گفت: جزیره هرمز با این تغییر وضعیت، از نقطه قوت، به نقطه ضعف تبدیل می‌شود و با توجه به مسائل امنیتی، منطقه آزاد شدن هرمز درست نیست.

**جراره: هرمز یک منطقه گردشگری بکر است

ابوالقاسم جراره نماینده مردم هرمزگان در موافقت با کلیات این طرح با بیان اینکه هرمز می‌تواند ظرفیت خوبی را در مناطق آزاد ایجاد کند، به مزیت‌های جزیره هرمز اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مزیت‌های جزیره هرمز این است که نزدیک‌ترین منطقه آزاد به مرکز استان می‌شود و همچنین به شبکه سراسری برق متصل است که این ویژگی‌ را دیگر مناطق آزاد ندارند.

وی با اشاره به مزیت‌های گردشگری جزیره هرمز خاطرنشان کرد: کوه‌های نمکی و بیش از 70 نوع خاک غنی که بی‌نظیر است از هرمز یک منطقه گردشگری بکر ساخته است و این فرصت می‌تواند به منطقه آزاد شدن هرمز مزیتی برای پیشرفت این منطقه باشد که جزو مناطق محروم محسوب می‌شود.

در ادامه محمد سعیدی‌کیا قائم مقام سازمان مناطق آزاد به عنوان نماینده دولت، با اشاره به تغییر رویکرد در بودجه سال 93 مناطق آزاد گفت: امسال در بودجه مناطق آزاد تلاش شد جهت‌گیری‌های قانونی رعایت شود و بودجه مناطق آزاد را برای امسال افزایش ندادیم و تمام همت ما به جذب سرمایه‌گذار معطوف شده است.

وی با اشاره به سخنان برخی نمایندگان مبنی بر اینکه تا به حال اقدام خاصی در مناطق آزاد صورت نگرفته، تصریح کرد: اینکه نسبت به عملکرد گذشته، آینده را محکوم کنیم درست نیست و خواهشم این است نسبت به آنچه در گذشته مناطق آزاد بوده، آینده را متهم نکنیم.

وی با بیان اینکه هر منطقه آزاد جهت‌گیری خاص توسعه خود را دنبال می‌کند افزود: به طور مثال در چابهار تصمیم گرفته شده در پتروشیمی و فولاد متمرکز شویم و در جزیره کیش نیز از قطب گردشگری آن استفاده کنیم.

سعیدی‌کیا در پایان خاطرنشان کرد: جزیره هرمز یکی از بخش‌های جزیره قشم است و در حالیکه قشم منطقه آزاد است، جزیره هرمز تاکنون از این مزیت محروم مانده و هدف ما این است در آنجا کسب و کار با صنایع کوچک و گردشگری رونق بگیرد و امیدوارم شما نمایندگان با رای خود در جهت آبادانی منطقه و رفع محرومیت مردم حرکت کنید.

**ابوترابی‌فرد: ستاد کل نیروهای مسلح در کل با این لایحه مخالف است

پیش از رای‌گیری کلیات این طرح، محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست صحن علنی را برعهده داشت گفت: آقای بروجردی گفت که ستاد کل نیروهای مسلح در کل با این لایحه مخالف بودند.

**لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم دوشوری شد

پس از سخنان موافقان و مخالفان،‌ محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن را برعهده داشت، کلیات این لایحه‌ را  به رأی وکلای ملت گذاشت و نمایندگان با 148 رای موافق، 61 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در صحن به کلیات این لایحه رأی مثبت دادند.

پس از تصویب کلیات این لایحه، ابوترابی‌فرد پیشنهاد دوشوری شدن این لایحه را ارائه کرد و گفت: با توجه به نکته‌ای که آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت اعلام کرد که ستاد کل نیروهای مسلح در این مورد حساسیت دارند، پیشنهاد می‌کنم که برای بررسی جزئیات دوباره به کمیسیون ارجاع کنیم.

**زارع‌زاده: احزاب ملی باید حداقل در 15 استان کشور اقدام به تأسیس دفتر کرده باشند

به گزارش تسنیم، پس از بررسی لایحه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد کیش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در مورد طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را مورد بررسی قرار دادند.

در جریان بررسی این طرح، دخیل‌عباس زارع‌زاده نماینده مردم مهریز و سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس طی سخنانی گزارش کمیسیون متبوعش در مورد این طرح را ارائه داد و گفت: قانون احزاب در سال 60 به تصویب رسیده و از آن زمان تاکنون هیچ تغییر و بررسی جدیدی پیرامون آن انجام نشده و این طرح در واقع نخستین تغییر این قانون با توجه به شرایط روز و گستردگی مسائل سیاسی است.

وی با اشاره به این طرح خاطرنشان کرد: طرح نحوه فعالیت احزاب دارای 3 بخش تعاریف، نحوه تأسیس، حقوق و مسئولیت‌های احزاب است و براساس آن احزاب به 3 گروه ملی، استانی و شهرستانی تقسیم شده‌اند که احزاب ملی باید حداقل در 15 استان کشور اقدام به تأسیس دفتر و فعالیت کرده باشند.

سیدسعید حیدری‌طیب نماینده مردم کرمانشاه در مجلس به عنوان نخستین موافق کلیات این طرح، اظهار داشت: جامعه امروز نیازمند قوانین جدید برای فعالیت احزاب است، اما متأسفانه ایراداتی به این طرح وارد است، چرا که براساس اصل 26 قانون اساسی فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی آزاد است، اما این طرح این آزادی را نقض کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در ماده 5 این طرح مصادیق اشخاصی که از حق تأسیس یا عضویت در حزبی منع هستند، بیان شده که این موضوع نقض غرض اصل 26 قانون اساسی است.

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و عضو هیئت‌رئیسه مجلس در موافقت با کلیات این طرح، با تأکید بر اینکه پرداختن به موضوعی پیرامون شرایط تأسیس احزاب، یکی از موضوعات مورد نیاز کشور است، گفت: بررسی این طرح از ابتدای مجلس هشتم و با هدف اصلاح قانون احزاب در مرکز پژوهش‌ها آغاز شد و چندین جلسه نیز برای این موضوع برگزار شد و در واقع مبنای حرکت اولیه اقدام کمیسیون شوراها در مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت. این طرح در همان زمان به دولت داده شد و کارشناسان وزارت کشور روی آن کار کردند.

وی ادامه داد: در قانون اساسی بر پذیرش احزاب تأکید شده و امام‌خمینی(ره) هم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر ضرورت کار تشکیلاتی تأکید داشتند و حزب جمهوری اسلامی حزبی بود که با تأکیدات امام تشکیل شد و هنوز هم برکات آن در کشور جاری و ساری است. البته احزابی که در غرب شکل می‌گیرند با تفکرات حزبی در جمهوری اسلامی متفاوت هستند و برخی گمان می‌کنند که حزب به معنای همان چیزی است که در غرب شکل می‌گیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متأسفانه در جمهوری اسلامی از این ابزار مهم برای اداره حکومت استفاده نشده است، گفت: در گذشته اگر چند نفر تقاضای تشکیل حزبی را می‌کردند، کمیسیون ماده 10 به آنها مجوز می‌داد و آنها با همین مجوز می‌توانستند هر کاری انجام دهند و احزاب زیادی هم این‌گونه به وجود آمدند و اکنون تنها یک اسمی از آنها در خاطره‌ها مانده چرا که نه فعالیت قوی داشتند و نه وجودشان واقعی بود و نه در مقابل اعمال و رفتارشان پاسخ‌گو بودند و تنها در زمان انتخابات به وجود می‌آمدند و زود هم کارشان به پایان می‌رسید.

دهقان گفت: حزب برای کادرسازی و تقویت نظام و اداره حکومت ضرورت دارد و ما هم با تشکیل آن مخالفتی نداریم، اما در این طرح تصریح شده که اگر فردی تصمیم به تشکیل به حزبی دارد، در مرحله اول به آن پروانه داده می‌شود تا نیرو جمع کند و در بیش از یک‌ سوم استان‌های کشور نیز دفاتر تأسیس کنند و بعد مجوز فعالیت بگیرند.

کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس در مخالفت با کلیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، گفت: ما نظام پارلمانی را پذیرفته‌ایم، اما تعصب توانمند را باور نداریم و آن را به دست منتخبین مردم دچار تهدید قدرت می‌کنیم و این در حالی است که نظام بدون تعصب ناکارآمد است.

وی ادامه داد: احزاب در ساختار مردم‌سالاری بخش حاکمیت هستند و در ایران هم باید این نقش به احزاب داده شود. بر اساس اصل 9 قانون اساسی نمی‌توان آزادی‌های مشروع را از مردم سلب کرد و در قانون اساسی فعالیت احزاب به عنوان یک رکن و پایه مردم‌سالاری دیده شده بنابراین ما نباید این آزادی‌ها را از احزاب و تشکل‌ها بگیریم.

این نماینده مجلس تأکید کرد: با این طرح شاهد دخالت نهاد قدرت در تأسیس احزاب خواهیم بود در حالی که قانون احزاب باید مصداق حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خودش باشد.

**دواتگری: تنها 5 حزب فعال داریم

مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس به عنوان موافق این طرح گفت: پس از گذشت 33 سال از تصویب قانون احزاب، لازم است تا این قانون با در نظر گرفتن تجارب سیاسی و تغییرات جامعه ما مورد بازنگری قرار گیرد و اصلاح شود.

وی ادامه داد: هیچ نظام آزادی بدون قید و بند و اقدام علیه امنیت ملی را به عنوان آزادی نمی‌پذیرد و قانون اساسی هم این اجازه را نداده که یک حزب امنیت ملی را به بهانه آزادی زیرسوال ببرد.

نماینده مردم مراغه در مجلس خاطرنشان کرد: در 33 سال اخیر احزاب به صورت قارچ‌گونه رشد کرده‌اند و تاکنون 230 حزب از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز گرفته‌اند اما شاید 5 حزب فعال هم در کشور نداشته باشیم بنابراین از آنجا که این قانون مربوط به سال 60 است، پاسخ به نیاز امروز کشور نیست.

محمدرضا خباز معاون تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور به عنوان نماینده دولت پشت تریبون قرار گرفت و ضمن مخالفت با کلیات این طرح گفت: طراحان این طرح از نظر مالی احزاب را به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مربوط کرده‌اند یعنی دولت باید مقداری از درآمدهای قانون هدفمندی را به احزاب بدهد در صورتی که قانون‌گذار در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اعلام کرده که درآمدهای حاصل از هدفمند‌کردن یارانه‌ها باید صرف بهداشت، تولید و صنعت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایراد دیگر این طرح این است که دولت موظف شده همه ساله در بودجه‌های سنواتی درآمدهایی را برای احزاب پیش‌بینی کند در حالی که شورای نگهبان تأکید کرده که مجلس نمی‌تواند دولت را ملزم به بار مالی کند لذا این طرح مخالف اصل 75 قانون اساسی است.

**مجلس کلیات طرح نحوه فعالیت احزاب را تصویب کرد

وکلای ملت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات این طرح، در نهایت آن را با 171 رای موافق، 24 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.

طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی دارای 3 فصل و 21 ماده است که شرایطی را برای نحوه صدور پروانه مجوز فعالیت احزاب، چارچوب‌ها و حدود فعالیت هر حزب و حقوق و مسئولیت‌های آنها را مشخص می‌کند.

وکلای ملت پس از تصویب این طرح وارد بررسی جزئیات طرح مذکور شدند.

به گزارش تسنیم، طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در اجرای ماده 140 آیین‌نامه داخلی مجلس از دوره هشتم مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و پس از رسیدگی به آن در کمیسیون‌های شوراها، اجتماعی، امنیت‌ملی و قضایی در نهایت در سال سوم نهمین دوره مجلس به صحن علنی پارلمان راه یافت.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه اسامی ناطقان میان دستور امروز مجلس را قرائت کرد؛ براین اساس حمیدرضا خصوصی‌ ثانی نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس، علی‌ اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس، نعمت‌الله منوچهری نماینده مردم پاوه در مجلس، علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان و کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی به عنوان ناطقان امروز سخنرانی کردند.

**زارعی: برای لغو تحریم نباید از منافع ملی کوتاه آمد

علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه در نطق میان دستور، طی سخنانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام اظهارداشت: از فرازهای مهم هشدار مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام، توجه مسئولان به این نکته اساسی است که هدف استکبار به‌ویژه آمریکا ایجاد اختلاف در دستگاه‌ محاسباتی مسئولان جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: دشمن از طریق تهدید و تطمیع درصدد گمراه‌سازی تصمیم مسئولان و تغییر نتایج عملکرد آنها به نفع خویش است. هدف دشمن از تهدید، ایجاد ترس است تا ما از پیشروی منصرف و وادار به عقب‌نشینی شویم و هدفش از تطمیع هم، جلب نظر و سست کردن باورها و اراده‌هاست.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وعده دادن و زیبا نشان دادن آینده از مسیر دوستی و ارتباط با دشمن، از تهدید وی فریبنده‌تر و خطرناکتر و اعتماد به اظهارات و تصاویر فرضی که دشمن ترسیم می‌کند، به‌خصوص در شرایط سخت اقتصادی، موجب متزلزل شدن دست و دل برخی مسئولان کم بصیرت می‌شود؛ همین محاسبه غلط است که در لحظه حساس تصمیم‌گیری، مسئول را دچار خسران و ضرر فراوان می‌کند و متاسفانه در مقاطع مختلف کسانی بودند که فریب وعده‌های دشمن را خوردند و بدون توجه به ظرفیت‌های داخلی، راه برون‌رفت از موانع و سختی‌ها را کنار گذاشتن آرمان‌ها و ارتباط با دشمن دانسته و می‌دانند.

زارعی ادامه داد: این قبیل مسئولان حتی بدون خط و ربط مستقیم با دشمن، در راستای اهدافش حرکت می‌کنند. به عنوان نمونه در حالی که تیم مذاکره کننده در حال مذاکره سخت با گروه 1+5 است، اظهارات قائم مقام بانک مرکزی با یک نشریه آمریکایی که گفته است لغو تحریم‌ها اقتصاد ایران را به رشد 6 درصدی می‌رساند موجب جسارت و گستاخی دشمن در پای میز مذاکره و دلسرد کردن دل مردم نسبت به اقتصاد مقاومتی است.  یا اظهار نظر مسئول دیگری که مرتب می‌گوید با برداشته شدن تحریم‌ها میزان جذب سرمایه‌‌های خارجی فلان مقدار می‌شود، به نوعی برداشت غلط از واقعیت‌ها و اعتماد کردن و دل بستن به وعده‌های دشمن است؛ هزینه چنین محاسبه غلطی عدول از آرمان‌ها و ارزش‌ها مطابق نظر استکبار است.

وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند، شکستن تحریم‌ها بیشتر از آنکه به توافق با 5+1 وابسته باشد در گرو اعتماد به توان داخلی و اجرای اقتصاد مقاومتی است؛ اگر سیاست‌های  اقتصاد مقاومتی، مبنای عمل ما باشد، ادامه تحریم‌ها از دستور کار دشمنان خارج خواهد شد لذا برای برداشتن تحریم، نباید از منافع ملی کوتاه آمد بلکه نسبت به تقویت خلاقیت و نوآوری جوانان و دانشمندان در سطوح مدیران عالی همت گماشت.

**برخورد با مفاسد اقتصادی در شبکه اختاپوسی شکل گرفته، کار بسیار سختی شده است

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: از جمله عوامل موثر در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبارزه با فساد اداری و اقتصادی و پرهیز از شکل‌گیری روحیه اشرافی و تجمل‌گرایی در میان مسئولان به خصوص در سطوح عالی است؛  برخورد با مفاسد اقتصادی آن هم در شبکه اختاپوسی شکل گرفته، کار بسیار سختی شده است. هرچند اقدامات اخیر قوه قضائیه قابل توجه است اما برخورد نکردن با عده‌ای وابسته به مسئولان که پرونده قطور فساد اقتصادی و اخلاقی دارند، کماکان از نقاط ضعف جدی ما است.

"همین طیف افراد فاسد، متجمل و اشرافی، مهره‌های کارساز دشمن در جنگ نرم هستند و پرونده فساد در کرسنت از این جمله است که جمهوری اسلامی خسارت‌های ناشی از آن را نمی‌پذیرد بلکه باید متوجه مفسدان در این پرونده باشد و باید آنان پاسخگوی این رفتارشان باشد."

زارعی در ادامه گفت: نقش فعالی از سوی مجلس در امر مبارزه با فساد و تبعیض کمتر مشاهده می‌شود و از هیئت رئیسه انتظار این است که در تقویت نقش نظارتی مجلس، اهتمام جدی داشته باشد که در بعضی شرایط شاهد مانع ایفای نقش نظارتی نمایندگان در بحث استیضاح و فرسایشی کردن سوال در صحن علنی هستیم.

وی ضمن تذکر به تیم مذاکره کننده تاکید کرد: یادآوری این نکته را لازم می‌دانم که به تیم مذاکره کننده تذکر دهم که پذیرش هیچ‌گونه محدودیتی در امر تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای قابل قبول نخواهد بود؛ نباید تحت فشار و جوسازی‌ها نسبت به آینده علمی کشور در زمینه هسته‌ای غفلت کرده و کوتاه بیاییم.

این نماینده در مجلس با اشاره به فتنه‌های 78 و 88 اظهار داشت: فتنه 78 و 88 از حوادث تلخ دوران ماست که حاوی درس‌های فراوانی است؛ فتنه 88 بیانگر جریان فکری و اعتقادی بود که به جای اتکای به اسلام و ملت مسلمان، دل به حمایت اجانب دوخت؛ اینها قدیم‌الاسلام‌هایی هستند که بین نظرات و شناخت دیروز آنها از اسلام و امام(ره) و اظهارات امروزی‌شان تفاوت بسیاری وجود دارد و در پشت امام(ره) قرار می‌گیرند ولی برخلاف راه امام راحل حرکت می‌کنند.

زارعی ادامه داد: آنها از سعه‌صدر نظام در برخورد با سران و سردمداران فتنه دچار سوء برداشت شده‌اند و به جای اصلاح روش غلط خود و توبه و بازگشت به مسیر انقلاب، در موضع طلبکارانه از نظام قرار گرفتند و در پشت نقاب قانون، قانون را شکستند و در پوشش حمایت از جمهوریت، حریم امنیت مردم را هدف قرار دادند و دل‌های مومنان را آزردند و دشمنان راخوشحال کردند؛ ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است برای توبه و بازگشت این جریان‌ها و افراد قدیم‌الاسلام است.

وی در پایان در خصوص مشکلات حوزه انتخابیه‌اش یادآور شد: تهران شهری است که از قاعده یک کلانشهر خارج و به یک ابرشهر تبدیل شده است ولی زیرساخت‌های آن متناسب با آن توسعه نیافته است؛ تهران با جمعیت 9 میلیون نفری نیازمند کمک و توجه از سوی مسئولان است.

**خسروی: دست ما زیر ساتور آمریکایی‌ها نیست

علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با بیان اینکه در صورت مراوده با آمریکا تنها 5 درصد از مشکلات ما حل می‌شود، اظهار داشت: نه دست ما در زیر ساتور آمریکایی‌ها است و نه مشکلات ما با رابطه با آمریکا حل می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که با حریفی قدرتمند قدر مواجه هستند و دست به هر اقدامی برای جلوگیری از پیشرفت‌های ایران می‌زنند همچنین ایران اسلامی پس از گذشت 34 سال از انقلاب نشان داده که هنوز در موضع قدرت است و با رویکردهای متفاوت در دولت‌های مختلف باز هم این موضع قدرت را حفظ کرده است.

**پیرمؤذن: اردبیل باید در پایان سند چشم‌انداز به یکی از 10 استان برتر اقتصادی تبدیل شود

کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان‌دستور اظهار داشت: ایرانیان همواره حسین‌گونه با بهره‌گیری از نهضت عاشورا و اقتصاد مقاومتی اعتلای خود را دنبال خواهند کرد.

وی ادامه داد: عارف پرآوازه، شیخ صفی‌الدین اردبیلی ابرمرد مذهبی و ملی ایران زمین در سده 8 هجری توانست با ایجاد نهضت خاص صفوی با نام مکتب اردبیل، نام خود را در تاریخ ایران و جهان مطرح کند و ایفای نهضتی سرنوشت‌ساز در روند تاریخ سیاسی، مذهبی و فرهنگی ایران زمینه‌های ایجاد دولت مقتدر و حکمرانی خوب را فراهم کند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس افزود:  تشکیل دولت صفویه از مهمترین وقایع ایران اسلامی است؛ همزمان با 26 رجب، سالروز تاسیس سلسله صفویه با هدف گرامیداشت خدمات خاندان صفویه این روز به نام روز اردبیل قهرمان در تقویم تاریخ فرهنگی ایران ثبت شده است؛ کهن‌شهری که چون گوهری در آذربایجان یکی از زیباترین شهر‌ها است و مردم اردبیل جزو معدود مردمی هستند که لشکریان مغول را دو مرتبه شکست دادند.

پیرموذن در پایان یادآور شد: براساس افق چشم‌انداز 20 ساله، استان اردبیل باید به یکی از 10 استان برتر اقتصادی کشور تبدیل شود؛ اکنون از نظر توسعه‌یافتگی اردبیل در رتبه 23 کشور قرار گرفته لذا درخواست می‌کنم به داد این استان حسینی برسید.

**موافقت مجلس با بررسی فوری طرحی در حمایت از سلامت جانبازان بالای 50 درصد

در ادامه پس از استماع سخنان ناطقان میان دستور، نمایندگان مجلس یک فوریت طرح حمایت از سلامت و حقوق جانبازان بالای 50 درصد را مورد بررسی قرار دادند.

بهارستان‌نشینان پس از استماع سخنان طراح، مخالف و موافق یک فوریت طرح مذکور، در نهایت با 124 رای موافق، 29 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در  صحن علنی با بررسی فوری طرح حمایت از سلامت و حقوق جانبازان بالای 50 درصد موافقت کردند.

مقداد نجف‌نژاد نماینده مردم بابلسر در جریان بررسی یک فوریت این طرح به عنوان طراح طرح مذکور اظهار داشت: جانبازان بیش از سایرین به دلیل مشکلات جسمی نیاز به ورزش دارند. اگرچه ورزش برای همه ضروری است اما برای جانبازان واجب و لازم است بنابراین دولت باید برای سلامتی و نشاط آن دسته از جانبازان که به دلیل عوارض جسمی امکان حضور در میادین ورزشی را ندارند، وسایل ورزشی مورد نیاز را در منزل وی تدارک ببینند.

وی ادامه داد: دولت باید برای آن دسته از جانبازانی که در منزل نیاز به پرستار دارند، حتی جانبازان کمتر از 20 درصد شیمیایی یا موج گرفتگی، شرایط پرداخت هزینه پرستاری در منزل را فراهم کند.

این نماینده مجلس افزود: همچنین برخی از جانبازان با اینکه قطع عضو هستند، اما به اشتغال علاقه دارند و تا حدودی نیز توانمندی آن را دارند. بنابراین باید برای این جانبازان نیز علاوه بر حق جانبازی حق شغل هم داده شود.

علی لاریجانی با قطع سخنان نجف‌نژاد در خصوص بار مالی این طرح خواستار توضیح شد و گفت: به نظر می‌رسد این طرح به دلیل بار مالی از سوی شورای نگهبان با ایراد مواجه می‌شود.

نجف‌نژاد نیز در پاسخ به لاریجانی گفت: ما در این طرح پیش‌بینی کردیم که بار مالی آن از محل صرفه‌جویی در اعتبارات جاری و پیش‌بینی در بودجه‌های سنواتی تامین شود و نیروهای مسلح نیز مطابق با قوانین خود عمل کنند.

در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس ضمن مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: جانبازان از لحاظ پرداخت حق پرستاری مشکلی ندارند و بسیاری از مواردی که در طرح مطرح شده، در قوانین دیگر وجود دارد بنابراین لزومی به ارائه چنین طرحی نیست.

همچنین حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارکانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز در موافقت با این طرح گفت: جانبازان سلامتی خود را برای دفاع از کشور از دست دادند و بخشی از آنها در بیمارستان‌ها و بخشی هم در منزل بستری هستند.

وی افزود: بنده برای پرداخت حق پرستاری این جانبازان به رئیس بنیاد شهید نامه نوشتم و مشخص شد که به بخشی از این جانبازان حق پرستاری پرداخت نمی‌شود بنابراین چرا باید چنین حقی از جانبازان به دلیل بار مالی سلب شود.

در ادامه تذکرات شفاهی نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح شد.

**حسینیان: کشور در شرایط کنونی نیاز به آرامش دارد

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به رئیس جمهور طی سخنانی اظهار داشت: هیچ شکی نیست که کشور در زمانی که در حال مذاکره با قدرت‌های جهانی است و کشوری که اقتصاد آن دستخوش نوسانات است، نیاز به آرامش دارد.

وی ادامه داد: چرا آقای رئیس جمهور و برخی از معاونان و مشاورینش گاه که صحبت‌ می‌کنند، سخنی می‌گویند که جامعه را به تشنج می‌کشاند؛ دلسوزانه می‌گویم توهین به منتقدان در شان رئیس جمهور نیست و سوگند به الله خوردن در چیزی که علم غیب ندارد، در شان رئیس جمهوری نیست.

نماینده مردم تهران افزود: آقای رئیس جمهور بداند که طبق وعده‌های خداوند، همه عزت از خداوند و مومنان است و بار دیگر در ایران اسلامی توسط مردم، دولتی کریمه به پا خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسینیان تاکید کرد: بار دیگر فریاد ستم‌سوز ملت ایران بر کاخ‌های قدرت‌های جهانی طنین‌انداز خواهد شد و بار دیگر پرچم عزت، استکبارستیزی و پرچم امام خمینی(ره) در سازمان‌های بین‌المللی به اهتزاز درخواهد آمد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: مقام معظم رهبری در رابطه با مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و 1+5 خطوط قرمز را مشخص کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: با توجه به اعتمادی که به تیم مذاکره کننده است، بسیاری از نگرانی‌ها برطرف می‌شود، ولی زمزمه‌هایی که میان برخی مسئولین، وابستگان و رسانه‌های دولتی وجود دارد یک نگرانی را باقی می‌گذارد. از هم اکنون در حال تحریف کردن واحد سنجش و میزان تولیدات هسته‌ای هستند و از یک طرف ماشین‌هایی که تنها تولید کننده "یک سو" هستند به تولید 4 سو نسبت داده می‌شود و از طرف دیگر نیاز سالانه رآکتورها کمتر گفته می‌شود. بنابراین از نمایندگان مجلس می‌خواهم که به این نکته توجه کنند که مبادا خدای ناخواسته خارج از کارشناسی القاب و ارقام غیر واقعی به تیم مذاکره کننده القا شود.

**اعلام وصول سوال رسایی از زنگنه درباره آزمون استخدامی وزارت نفت

پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.

براساس اعلام وی، سوال ملی حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران از بیژن زنگنه وزیر نفت درباره علت خودداری از اعلام نتایج آزمون استخدامی شرکت ملی نفت را اعلام وصول کرد.

**نمایندگان‌ استان‌های شمالی رحلت آیت‌الله محمدی گیلانی را تسلیت گفتند

همچنین در ادامه مجمع نمایندگان استان‌های شمالی کشور و استان همدان با صدور پیامی رحلت آیت‌الله محمدی گیلانی را تسلیت گفتند.

متن این پیام که از سوی ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت شد، به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت فقیه عالیقدر مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی که عمری در خدمت اسلام، انقلاب، علم و عرفان و فقه و فلسفه بودند و مساعی مجدانه‌ای در تبلور آرمان‌های امام راحل و منویات رهبری داشتند، به محضر حضرت حجت‌ابن الحسن(عج) و رهبر معظم انقلاب و حوزه‌های علمیه و ملت شریف و ملت دین‌مدار استان گیلان و بیت رفیع آن مرحوم تسلیت می‌گوییم و برای آن عالم مجاهد غفران و رحمت الهی و علو درجات و همجواری با انبیا و اولیا را مسالت داریم.

در پایان حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

**پایان جلسه علنی مجلس/جلسه بعدی یکشنبه آینده

جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان به پایان رسید و وی اعلام کرد که نشست علنی بعدی ساعت 8 صبح روز یکشنبه هفته آینده (22 تیرماه) برگزار می‌شود.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 799
بازدید ماه : 6769
بازدید کل : 206368
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com