آب شرب ادارات تبریز در صورت آبیاری فضای سبز قطع می‌شود


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 17 تير 1393
بازدید : 870
نویسنده : مهدی
آب از مرز بحران به تهدید رسید
آب شرب ادارات تبریز در صورت آبیاری فضای سبز قطع می‌شود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به مصرف آب شرب در بعضی ادارات و ارگان‌ها برای موارد غیرضروری از جمله آبیاری فضای سبز در تبریز گفت: آب شرب اداراتی که مصرف بی‌ر‌ویه و غیرواقعی داشته باشند قطع می‌شود.

به گزارش عرش نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، کم آبی در ایران در مناطقی شبیه استان آذربایجان‌شرقی واقعیتی است که هر از چند گاهی با دوره خشکسالی که مانند دوره اخیر به درازا کشیده انکارناپذیر است و تنها راه حل اتخاذ سیاست‌های درست مدیریتی و مصرفی در مورد آن است.

 
واقعیت این است که غیر از کم آبی ، رویه‌های مصرفی در کشاورزی، صنایع و مصارف خانگی درست و منطقی نیست و این نعمت خدادادی به هدر داده می‌شود و حال اگر شهرها بزرگ‌تر شده‌اند، جمعیت افزایش یافته و صنایع جدیدی ظهور و نیاز به آب دارند تنها راه تغییر نگرش‌ها و رویه‌ها در مصرف آب است که نیاز به فرهنگ‌سازی، آموزش و استفاده از فناوری‌های نوین دارد، رویه‌هایی که سال‌هاست در کشورهایی که نزولات آسمانی آنها خوب است با این وجود به دقت اجرا می‌شود.

 
باید دقت کرد این اصلاح رویه‌ها مشخص و عملیاتی شود اما نه مقطعی و در اوج بحران بلکه در طول سال عزم جدی ضروری است.

 
زبان آمار و ارقام جوری است که آدم عمیق مسائل را درک می‌کند، پس بگذارید سری در آمارهای آبی نه آبکی بزنیم تا پی به اهمیت این نعمت خدادادی برده و باور کنیم مایه حیات را باید با وسواس و صرفه‌جویی استفاده کرده و در این راه از روش‌های بهینه مصرف بهره جسته و ترک بعضی عادات کنیم.

 
در جهان

 
هر زن آفریقایی بطور متوسط سه ساعت وقت صرف آوردن آب شرب به خانه می‌کند که یک سوم انرژی دریافتی روزانه‌اش در این را مصرف می‌شود«با وضع خود مقایسه کنیم و ببینیم جای شکر آن هم عملی دارد یا نه»

 
حجم آب‌‌های شیرین جهان 240 هزار کیلومتر مکعب یعنی 2.5  صد آب‌های جهان است.

 
دانشمندی برای اینکه ما درک بهتری از میزان آب شیرین داشته باشیم حساب کرده اگر همه آب‌های جهان یک گالن (حدود 4 لیتر اندازه ظرف‌های مایع ظرفشویی) باشد میزان آب شیرین آن اندازه یک قاشق چای‌خوری است.

 
در ایران

 
ایران با دارا بودن یک درصد مساحت کره زمینی و 1.1 درصد جمعیت جهان فقط 0.36  از آب‌های تجدید شونده جهان را دارا است.

 
متوسط بارندگی در ایران یک سوم متوسط بارندگی جهان و حدود 250 میلی لیتر در سال است انزلی بیشترین و یزد کمترین بارندگی را دارد اما متوسط بارندگی در جهان 860 میلی متر است.

 
جمعیت ایران در سال 1335هجری شمسی 19 میلیون و امروزه بیش از 75 میلیون نفر است، آب قابل دسترس از 6860متر مکعب در آن سال به 1400 متر مکعب در سال 90 رسیده است یعنی یک پنجم شده است.

 
اما در حالی که متوسط سرانه بسیاری از کشورها با وجود بارندگی چندین برابری زیر صد لیتر در شبانه روز است درایران 180 لیتر در شبانه روز  است «کفران نعمت نیست؟ در چه چیزهایی ما از دیگر کشورها جلو می‌افتیم »

 
در آذربایجان شرقی

 
آذربایجانی‌ها 35 لیتر بیشتر از سرانه استاندارد در شبانه‌روز آب مصرف می‌کنند

 
مدیر شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی مصرف سرانه آب در استان برای هر نفر در شبانه‌روز را 185 لیتر دانست و گفت: میانگین استاندارد مصرف سرانه 150 لیتر بوده و آذربایجانی‌ها 35 لیتر در شبانه‌روز بیشتر مصرف می‌کنند.

 
وی اظهار کرد: متاسفانه سرانه مصرف آب در استان 185 لیتر در شبانه روز است که نسبت به میانگین استاندارد 35 لیتر در شبانه روز بیشتر مصرف می‌شود.

 
پوررجب اضافه کرد: برای اینکه مشکلی برای تامین آب آشامیدنی مردم تبریز به وجود نیاید باید متوسط سرانه مصرف آب به 150 لیتر در شبانه روز و مطابق الگوی طرح شده برسد.

 
*هر شهروند تبریزی روزانه 124 بطری 1.5 لیتری آب مصرف می‌کند

 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: هر شهروند تبریزی روزانه 124 بطری 1.5 لیتری آب مصرف می‌کند.

 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با اشاره به حجم تولید آب شرب گفت: حجم تولید آب شرب کلانشهر تبریز در هفته آخر خرداد ماه سال جاری روزانه به 387 هزار و 677 مترمکعب (حدودا 2 میلیون بشکه 200 لیتری) رسید که در مقایسه با هفته آخر اردیبهشت ماه سال جاری 6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: 580 هزار فقره انشعاب آب در تبریز و چهار شهر اقماری آن وجود دارد که به رغم استفاده حداکثری از منابع آب آن، 6 درصد کمبود آب داریم.

 
استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز در ادارات

 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان شرقی هم با اشاره به این که 60 درصد انشعابات آب شهری استان در تبریز است، افزود: تعدانشعاب آب در تبریز بیشتر از استان‌های اردبیل و زنجان است و از 7 مترمکعب آب شرب تولیدی استان، 4.5 تا 5 مترمکعب در تبریز توزیع می‌شود.

 
وی افزود: امسال 3 هزار و 62 اشنعاب غیرمجاز در تبریز شناسایی شده است، گفت: بیشتر این انشعابات در ناحیه شمال شرق تبریز و برای استفاده در ساخت و سازها استفاده می‌شد.

 
پوررجب از استفاده آب شرب برای فضای سبز در ادارات انتقاد کرد و گفت: در شهر تبریز 580 هزار انشعاب آب شرب وجود دارد که 46 هزار و 789 فقره انشعاب آن پرمصرف یعنی در ماه بیش از 25 متر مکعب ( 25 هزار لیتر یا به عبارتی 125 بشکه که الگوی مصرف است) آب مصرف می‌کنند که این میزان برابری می‌کند با انشعابات آب شرب دومین پره پرجمعیت استان آذربایجان شرقی مراغه.

 
با قطع آب صورت می گیرد / باز شدن گره مصرف بی‌رویه آب در ادارات

 
مدیر کل ستاد بحران استانداری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: آب شرب اداراتی که مصرف بی‌ رویه و غیرواقعی داشته باشند قطع می شود.

 
خلیل ساعی با اشاره به مصرف آب شرب در بعضی ادارات و ارگان‌ها برای موارد غیر ضروری از جمله آبیاری فضای سبز گفت: به منظور جلوگیری از این امر در وضعیت کنونی آب مصوبه ای در ستاد بحران تصویب شده است.

 
وی در تشریح این مصوبه گفت: براساس این مصوبه مجموعه‌هایی که از این مصرف‌های بی‌رویه و غیرضروری جلوگیری نکنند آب شرب آنها قطع می‌شود.

 
ساعی مجری اجرایی شدن این مصوبه را اداره آب و فاضلاب شهری سطح استان اعلام کرد و گفت: اجرایی شدن این مصوبه و کنترل موارد اشاره شده در این مصوبه تمامی ادرات آب و فاضلاب شهری مستقر در سطح استان است.

 
صرفه جویی رویه‌ای است که میدان عمل آن به گستردگی پهنای زندگی است. از مصرف آب و انواع انرژی‌ها و دیگر معادن و ذخایر گرفته تا سبک زندگی و آداب و رسوم و برگزاری مراسم مذهبی، عزاداریها، جشن ها و مناسبت‌ها تا رفتارهای فردی و شخصی شامل خوراک و بهداشت و وقت و تفکر و محیطهای کسب وکار و ادارات و سازمانها و خانه ها؛ همه را در بر می گیرد.

 
در واقع صرفه جویی یک تفکر است که در تمامی لحظات زندگی حاکم بر رفتار فرد می گردد تا به گونه ای عمل کند که از دسته افرادی نباشد که خداوند فرموده آنها را دوست ندارد.

 
به هر تقدیر مسئله کمبود آب جدی و رفتار های غلط و مصرف بی رویه آب هم جدی است و از مصرف آب برای یک مسواک زدن تا مصرف در یک کارخانه را در بر می گیردو همگان در این مورد مسئول هستند زیرا در عمل باید با روش های درست شکرگزار نعمات خدا باشیم.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com