تعداد نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس به ۲۰ نفر می رسد / رقابت تناتنگ تبریز و شهرستان ها برای تصاحب


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 16 تير 1393
بازدید : 941
نویسنده : مهدی
با تصویب طرح افزایش ۲۰ نفری نمایندگان مجلس،

تعداد نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس به ۲۰ نفر می رسد / رقابت تناتنگ تبریز و شهرستان ها برای تصاحب کرسی جدید پارلمان

هر چند جدول تغییرات حوزه های انتخابیه برای انتخابات مجلس دهم نهایی نشده است اما با توجه به گمانه زنی ها احتمال افزایش تعداد نمایندگان استان به ۲۰ نفر و تغییر در حوزه های انتخابیه استان تا حد زیادی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از ائل پرس , براساس اصل 44 قانون اساسی، هر 10 سال یک‌بار باید حدود 20 نفر به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود. این اتفاق آخرین بار در سال 78 رخ داده است و امروز حدود 4 سال نیز از زمان قانونی افزایش کرسی های بهارستان می گذرد.

معیارهای مبهم برای تعیین حوزه های انتخابیه جدید

یکی از مهمترین عوامل این تاخیر چند ساله ادعاهای هر یک از استان های کشور برای داشتن استحقاق افزایش نماینده و نیز عدم وضوح در معیارهای تعیین حوزه های انتخابیه و تعداد نماینده هر حوزه انتخابیه است.جمعیت، مسائل جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی از شاخص‌های مورد بررسی در اصلاح جدول حوزه‌های انتخابی است و عدم وجود معیارهای دقیق و کمی برای آن باعث شده است تا امروز تقریبا همه استان های کشور برای کسب یک یا حتی چند کرسی از 20 کرسی جدید مجلس دهم خیز بردارند.

علاوه بر مجلس شورای اسلامی و به طور خاص کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، وزارت کشور نقش اساسی در تعیین این تغییرات دارد و می تواند تعیین کننده باشد.

هرچند با گذشت چند سال از زمان فرارسیدن موعد افزایش تعداد نمایندگان و چند ماه از زمان آغاز طرح و بررسی این طرح در مجلس، هیچ حرکت خاصی از مسئولین و نمایندگان آذربایجان شرقی برای روشن شدن وضعیت و سهم استان در تغییرات حوزه های انتخابیه وجود نداشته است؛ می توان بر اساس شنیده های سیاسی، گمانه زنی های منطبق بر واقعیت های اجتماعی و نیز شرایط کلی استان این تغییرات احتمالی را بررسی کرد.

آذرشهر، یک پای ثابت معادله چند مجهولی حوزه انتخابیه جدید

برخلاف روزهای ابتدایی طرح مجدد این موجود در مجلس که بسیاری شهرستان آذرشهر را کاندیدای داشتن نماینده مستقل در مجلس دهم فرض می کردند؛ این روزها بیشتر حوزه انتخابیه مرکزی استان شامل شهرستان های تبریز، اسکو و آذرشهر برای این امر مطرح می شود.

عطشی که فرونشست

موفقیت آذرشهر در فرستادن یک نماینده بومی به مجلس در قالب 6 کرسی حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو عطش نماینده مستقل این شهرستان را خنثی کرده است و بدین ترتیب تمایل برای افزایش تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه مرکزی استان به 7 نفر ولو به قیمت پیوستن یکی از شهرستان های استان به این حوزه به وجود آمده است.

هریس و یک سوال: سایه اهر سنگین تر است یا سایه تبریز؟

شهرستان هریس یکی از گزینه های پیوستن به حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو است تا در صورت تحقق این احتمال هم مقصود تبریزی ها حاصل شده باشد هم اهر به مطالبه خود در داشتن نماینده مستقل برسد و هم هریس قرار داشتن زیر سایه اهر را با تحمل سایه تبریز عوض کند.

رقبای تبریز را دست کم نگیرید

اما دو نکته می تواند این تصمیم مرکزگرا را کنار بزند. اول آنکه اراده کلی وزارت کشور و کمیسیون امور داخلی بر به حداکثر رساندن حوزه های انتخابیه تک شهرستانی و کاهش حوزه های انتخابیه با بیش از 3 شهرستان است. نکته بعدی نیز به تلاش های نمایندگان سایر حوزه های انتخابیه استان برمی گردد.

عجبشیر و جلفا، شهرستان هایی که نماینده مستقل مطالبه می کنند

احتمالا 6 نماینده تبریز با همه نفوذ خود توان مقابله با مطالبه به حق حوزه های انتخابیه ای چون "مراغه و عجبشیر" و "مرند و جلفا" را نخواهند داشت و بدین ترتیب تشکیل حوزه مستقل جدید در عجبشیر یا جلفا محتمل است.

هیچ چیز قطعی نیست

البته تمام این مسائل در شرایطی است که احتمال دارد همه تلاش 19 نماینده استان در مجلس برای تعلق گرفتن یکی از 20 کرسی جدید مجلس به استان بی تیجه باشد. از آنجا که استان هایی چون البرز، خراسان شمالی و رضوی، سیستان و بلوچستان و گلستان از مدتها قبل فعالیت های خود را در این زمینه آغاز کرده اند.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com