800 هزار تن محصول کشاورزی برداشت می شود/امسال 800 هزار میلیارد خسارت داشته ایم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 11 تير 1393
بازدید : 898
نویسنده : مهدی
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

800 هزار تن محصول کشاورزی برداشت می شود/امسال 800 هزار میلیارد خسارت داشته ایم

800 هزار تن محصول کشاورزی برداشت می شود/امسال 800 هزار میلیارد خسارت داشته ایم

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه به دنبال تغییر الگوی کشت در میان کشاورزان آذربایجان شرقی هستیم، گفت: ما امسال 340 هزار هکتار کشت دیمی گندم و 95 هزار هکتار کشت آبی داریم و پیش بینی می شد که امسال بالغ بر 800 هزار تن محصول کشاورزی برداشت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از تبریز بیدار ، ایوب ایرانی‌فام، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار تبریزبیدار در خصوص شرایط حاکم بر برداشت محصولات کشاورزی گفت: با اینکه هنوز به "پیک" برداشت محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی نرسیده ایم ولی در خیلی از شهرستان‌ها برداشت آغاز شده است. مثلاً برداشت گندم در خداآفرین به تازگی شروع شده است و همچنین کشاورزان در میانه برداشت محصولات خود را آغاز کرده اند.

 

ایرانی‌فام در ادامه افزود: در حال حاضر غیر از برداشت گندم، کشاورزان در حال برداشت کلزا هم هستند و شکر خدا تا به امروز در برداشت و خرید گندم مشکلی نداشته ایم.

 

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به سرما و یخبندان ابتدای سال 93 و خسارات وارد شده به بخش کشاورزی اظهار داشت: سرما و یخبندان و حوادث غیر مترقبه در 11 الی 13 فروردین امسال به محصولات کشاورزی بالغ بر 800 میلیارد تومان خسارت زد.

 

ایوب ایرانی‌فام در پاسخ به سؤوال خبرنگار تبریزبیدار در خصوص افزایش و یا کاهش میزان محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی گفت: با توجه به خسارات وارده در اثر سرما و یخبندان، نمی‌توان میزان محصولات کشاورزی امسال را با سال‌های دیگر مقایسه کرد. باید در بررسیِ رشد و یا عدم رشد محصولات کشاورزی، خسارات پیش آمده نیز لحاظ شود.

 

وی در ادامه افزود: چون کشاورزی در یک محیط کنترل شده انجام نمی‌شود از این رو حوادث غیر مترقبه تأثیر زیادی آن می‌گذارد.

 

این کارشناس امور تولیدات گیاهی در خصوص میزان زیر کشت امسال گفت: ما امسال 340 هزار هکتار کشت دیمی گندم و 95 هزار هکتار کشت آبی داریم. پیش بینی می شد که امسال بالغ بر 800 هزار تن محصول برداشت شود ولی با توجه به خشکسالی و عدم بارندگی، ممکن است 100 الی 150 هزار تن از میزان پیش‌بینی شده محصول کمتری برداشت شود. انتظار می رود که بیش از 400 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از آنها خرید شود.

 

ایوب ایرانی‌فام در ادامه تأکید کرد: افزایش زیر کشت جز اهداف ما نیست چرا که خشکسالی‌ و وضعیت پیش آمده در دریاچه ارومیه دست ما را برای افزایش کشت بسته است. در تلاش هستیم که افزایش راندمان در واحد سطح داشته باشیم. مثلاً، امسال انتظار داریم بیشترین بازدهی را در بخش گندم آبی و کلزا داشته باشیم.

 

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در پاسخ به سؤوال خبرنگار تبریزبیدار در خصوص اینکه کدام شهر بیشترین محصول را در بخش کشاورزی تولید می کند گفت: با توجه به پتانسیل هر منطقه، نوع محصول کشاورزی در آن فرق می کند. مثلاً گندم دیمی در شهرستان‌های هشترود، چاراویماق و میانه از لحاظ تولید، از راندمان بالایی برخوردار است. در سبزی و صیفی‌جات مرند رتبه بالایی نسبت به شهرهای دیگر در آذربایجان شرقی دارد. قطب تولید انگور در استان ما، شهرستان ملکان است. مراغه، میانه و اهر نیز قطب‌های باغبانی استان هستند. باید این را در نظر بگیرید که با توجه به منطقه و اقلیم آن، نوع محصولات کشاورزی و پراکندگی آن متفاوت است.

 

ایوب ایرانی‌فام با اشاره به خشکسالی‌های چندین ساله در آذربایجان ‌شرقی اظهار داشت: آذربایجان ‌شرقی در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است. ما هم در سفره‌های زیرزمینی مشکل داریم و هم در آب‌های سطحی و بارندگی.

 

ایرانی‌فام با بیان اینکه متاسفانه یکی از دلایلی که آذربایجان شرقی از ناحیه بارش باران خسارت می بیند این است که یا پراکندگی باران نامناسب است و یا این بارندگی در زمان مناسبی اتفاق نمی‌افتد تصریح کرد: آن بارندگی مثمر ثمر است که به موقع و در زمان نیاز محصولات کشاورزی به آب اتفاق بیفتد. زمانی که بیش از نیاز می بارد با راه افتادن سیلاب و غیره خسارات سنگینی به محصولات کشاورزی وارد می‌کند و یا اگر در غیر فصل برداشت محصول ببارد باعث ایجاد بیماری و پوسیدگی در محصولات کشاورزی می شود.

 

وی در پاسخ به نقش آسیب‌های خشکسالی بر کشاورزان و تبعات ناشی از آن اظهار داشت: خسارات خشکسالی بر بخش دامداری کمتر از کشاورزی است و بیشتر خسارات خشکسالی در بخش زراعت دیمی اتفاق می افتد و آن بخش‌هایی از کشاورزی دیمی نیز که متکی به آب رودخانه‌های فصلی است در صورتی که بارندگی نداشته باشیم آب این رودخانه‌ها تأمین نمی شود و در نتیجه خسارات جبران ناپذیری بر پیکر محصولات دیمی وارد می شود.

 

ایرانی‌فام با بیان اینکه پیک برداشت گندم از 15 تیر به بعد خواهد بود افزود: کلزا برداشت شده است و محصول آن توسط سازمان تعاون خرید می شود.

 

وی با اشاره به سیاست‌های تشویقی سازمان جهاد کشاورزی گفت: در نظر داریم با انجام خرید به موقع و پرداخت پول آن در زمان مقرر شده، کشاورزان را به سمت تغییر الگوی کشت سوق دهیم چرا که کلزا یک دانه روغنی با اهمیت است. در نظر داریم با انجام سیاست‌های تشویقی چه هنگام خرید و چه به هنگام پرداخت پول آن، کشاورزان را تشویق کنیم که با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی، الگوی کشت خود را تغییر دهند و به سمت کشت کلزا بروند.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com