تولید سبزیجات برگی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 9 تير 1393
بازدید : 915
نویسنده : مهدی
سبزی ها محصولاتی فصلی هستند که در دوره های کوتاه و معینی از سال در دسترس می باشند. اما نیاز غذایی به آن ها دائمی است.

 

 

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران تبریز ،تبریز و مراغه تولیدکننده بیش از 60 درصد از سبزیجات برگی در آذربایجان شرقی هستند.

از جمله سبزیجات برگی تولیدی در این استان می‌توان به ریحان، شاهی، تره، ترخون، جعفری، گشنیز، نعناع و اسفناج اشاره نمود.

سبزیکاران آذربایجان شرقی هرساله تولیدکننده 31 هزار تن از این خانواده از سبزی ها محسوب می شوند.

1600 هکتار از اراضی استان به کشت سبزی برگی اختصاص یافته است.

کارشناسان عملکرد 19 تن در هر هکتار برای سبزی برگی در آذربایجان شرقی برآورد نموده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این معاونت نهادینه‌سازی استفاده‌ بهینه از منابع تولید و الگوی کشت را در بخش تولید سبزی و صیفی به جهت دستیابی به تولید کیفی و کمی با حداقل منابع مصرفی بخصوص آب مد نظر داشته و با استفاده از امکانات مورد نیاز، درصدد تحقق آن است.

ایوب ایرانی فام در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: برای تداوم امکان برداشت سبزی تُرد و تازه لازم است به ‌فاصله‌ زمانی هر دو تا 4 هفته تا زمان مناسب بودن شرایط آب و هوایی، کشت آن تکرار شود.

وی بذرپاشی را در افزایش عملکرد سبزیجات برگی تاثیرگذار دانست و ادامه داد: سبزیجات برگی به روش‌های مختلفی قابل کشت است اما بذرپاشی به‌صورت درهم بیشترین عملکرد را دارد.

ایرانی فام تشریح کرد: برای آبیاری این مزارع از آب سالم چاهها و قنات استفاده می شود و فاضلاب و آب های ناسالم جایی در آبیاری سبزیجات این استان ندارند و کشاورزان نیز از کودهای آلی و ریز مغذی ها به جای کودهای شیمیایی استفاده می کنند.

وی با بیان این‌که رعایت تناوب و آیش برای افزایش کمّی و کیفی محصول ضروریست، افزود: تولید محصولاتی با کیفیت و رعایت نکات بهداشتی در تولید سبزیجات برگی، اهمیت بسیاری دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: جلوگیری از ایجاد بریدگی، کوبیدگی، لهیدگی و خراشیدگی محصول در برداشت سبزی ها برای کنترل و جلوگیری از بیماری در سبزی ها تاثیرگذار است.

سعید سلیمانی ضمن اشاره ای به تاثیر نامطلوب عوامل بیماری زا بر کیفیّت سبزی ها افزود: عوامل بیماری زا می توانند بر کیفیّت سبزی های برداشت شده تاثیر نامطلوب داشته باشند.

وی تصریح کرد: ضایعات وارده به سبزی ها ممکن است به تدریج گسترش یافته و به محصولات سالم و مجاور سرایت کنند.

سلیمانی ادامه داد: سبزی ها را اغلب پس از برداشت، شستشو داده و با هوا سرد می نمایند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از رایج ترین پوسیدگی در سبزی ها گفت و  یادآور شد: نرم شدگی و پوسیدگی قارچی و باکتریایی معمول ترین نوع پوسیدگی در انواع سبزی ها شمرده می شوند.

وی اظهار داشت: بعضی سبزی ها در برابر پوسیدگی و نرم شدگی حساس بوده و آمادگی زیادی برای جذب آب دارند به همین منظور باید به صورت خشک نگهداری شوند.

سلیمانی تاکید کرد: پس از شستشو و قبل از بسته بندی محصول باید آنها را به طور کامل خشک نمود.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اذعان داشت: زمان برداشت سبزی ها بستگی به مقدار تولید، نوع سبزی و موقعیت بازار فروش دارد.

میرجواد تاج الدینی افزود: مسئله مهمی که در برداشت سبزی ها مورد توجه قرار می گیرد، زمان برداشت آن است که در سبزی های مختلف، متفاوت است.

وی تصریح کرد: زارعان سبزیکار بهتر است بدانند که بعضی سبزی ها  در زمان رسیدن کامل آنها برداشت می کنند.

تاج الدینی با اشاره ای به عوامل تاثیرگذار در سبزی ها ادامه داد: زمان برداشت به کیفیّت مورد نظر و بهای دریافتی آن بستگی دارد.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: برداشت زودهنگام بعضی از محصولات ممکن است سبب کاهش خسارات وارده به مزرعه و عملیات پس از برداشت ایجاد شده در محصول شود.

وی افزود: درجه حرارت ها بالا رسیدن محصول را تسریع می کند.

تاج الدینی از مناسبترین زمان برداشت سبزی ها گفت و تاکید کرد: مناسب ترین زمان برداشت بیشتر سبزی ها، وقتی است که با حداکثر میزان رسیدن و بیشترین مقدار طعم، رنگ و مطلوب ترین حالت از نظر بافت رسیده باشند.

براساس این گزارش، به کارگیری روش های به زراعی، آبیاری نوین، استفاده از روش های کشت حفاظت شده، استفاده از ریزمغذی ها و کودهای بیولوژیک، مکانیزاسیون و ارتقای دانش کشاورزان را با مدیریت جهادی در تولید سبزیجات برگی مرتبط قلمداد نماییم.

گفتنی است پایداری تولید، ارتقای درآمد کشاورزان و اقتصاد روستا، کوتاه بودن زمان کاشت تا برداشت، امکان کشت در سطوح کوچک و بازاریابی آسان از مهم ترین مزایای تولید محصولات صیفی محسوب می شود.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com