بد حجاب ها بی دین نیستند / الگوهایی که بدآموزی دارند / افراط و تفریط کرده ایم / شعار و کلیشه کافی اس


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 2 تير 1393
بازدید : 1146
نویسنده : مهدی
گزارش ویژه ائل پرس؛

بد حجاب ها بی دین نیستند / الگوهایی که بدآموزی دارند / افراط و تفریط کرده ایم / شعار و کلیشه کافی است؛ کمی عمل کنیم

در گزارش ویژه ائل پرس نه تنها سراغ نماینده مجلس،روان شناس و جامعه شناس ها رفته ایم تا در مورد بدحجابی بپرسیم؛ بلکه با برخی از بانوان به زعم عمومی بدحجاب هم کلام شده ایم تا ببینیم به این موضوع از چه زاویه دیدی می نگرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از ائل پرس ,  این روزها شاید مسابقات جام جهانی فوتبال نیزبهانه ای شده در دست هنجارشکن ها تا با همراهی رسانه ها و با پشت گرمی مغز متفکر های روشنفکر زمینه را برای کشف حجاب یا به اصطلاح خودشان آزادی های یواشکی مهیا دیده و عده ای جوان ناآگاه را خواه یا ناخواه با خود همراه سازند.

از نزدیک سری به قسمت های مختلف شهر زده ایم تا از دغدغه ها و دلایل بانوان کم حجاب سر نخی برای علت اصلی این مشکل بدست آوریم، پایین تر از میدان ساعت به طرف پارکینگ تربیت با دیدن یک صحنه ناخودآگاه کنجکاو می شویم تا از مادر و دختری علت ظاهر کاملا متفاوت هم را بپرسیم.

مادر چادری: دختر باید هم جذابیت داشته باشد!

خانم صبوری 47 ساله دارای مدرک سوم راهنمایی و خانه دار که تقریبا به نحوی خود را پوشانده که چشمان و دماغش هم به سختی دیده می شود در پاسخ به سوال ما درباره ی علت تفاوت پوشش با دخترش می گوید: بالاخره این دخترها در جو جامعه ی ما نبودند و ما آن زمان مجبور بودیم حرف شنوی کامل از مادر خود داشته باشیم و ماهواره ای هم وجود نداشت که بخواهیم الگو بگیریم، ولی امروز از در و دیوار مد می بارد نمی توان بچه ها را متناسب با زمانه تربیت نکرد.

وی در ادامه با خنده می گوید: هر چند که من زیاد خوشم نمی آید دخترم تا این حد آرایش کرده و بیرون بیاید ولی به هر حال دختر باید بیرون بیاید و تا حدی جذابیت داشته باشد.

لیلا دختر 22 ساله و دانشجوی رشته ی شیمی دانشگاه شهید مدنی که در ظاهر دختری پرجنب و جوش و با نشاط به نظر می آید در تکمیل حرف های مادرش می گوید: انصافا خانم خبرنگار شما بگید من اگه به خودم نرسم و بشینم گوشه ی خونه کی قراره بیاد منو بگیره؟!

لیلا که بعد از این حرف، می زند زیر خنده ادامه می دهد: به دور از شوخی من مشکلی در طرز پوششش خودم نمی بینم چون معتقدم دختر باید با ظاهری کاملا مناسب و آراسته در جامعه حاضر شود.

ازبازار  تربیت می رویم به چهار راه آبرسانی، مرکز رفت و آمد های دانشجویی، هر چند که به علت قرار داشتن در زمان امتحانات تعداد دانشجویان کم باشد به طرف درب فنی که حرکت می کنیم در مسیربا سه نفربا ظاهر نسبتا متفاوت روبرو می شویم پس از معرفی خود به عنوان خبرنگار تمایل چندانی به مصاحبه ندارند بعد ازاینکه قول می دهیم زیاد وقتشان را نگیریم راضی به پاسخ دادن به سوالات ما می شوند.

چرا فکر می کنید بدحجاب ها بی دین هستند؟

سیما در پاسخ به سوالی درباره ی اینکه کشف حجاب پایان حکومت اسلامی می تواند باشد یا نه؟ می گوید: نمی دانم چرا برخی احمق ها فکر می کنند افرادی که کمی حجابشان متفاوت با دیگران است اعتقادی به اسلام ندارند، شاید ممکن است ما حجاب کاملی از نظر همه نداشته باشیم ولی من سعی کرده ام یکبار هم نمازم قضا نشود و تمام حاجت هایم در سفره ی نذری روا شده است."

مهسا م" دانشجوی پزشکی و چادر ملی به سرکرده حرفهای دوستش را قطع کرده و می گوید: پس این همه مردم با حجاب ها و تیپ های مختلف که شب قدر یک جا جمع می شوند اعتقادی به دین ندارند؟!

Image title

 

"سارا م" دانشجوی رشته ی پرستاری که شال سرمه ای رنگی به سر کرده و از پشت و جلو تقریبا نصف موهای رنگ کرده اش بیرون است و آستین های مانتو آبی رنگ کوتاه و نسبتا تنگ خود را به حدی بالا زده که شبیه تی شرت آستین کوتاه به نظر می رسد بیان می کند بخش کاری اش در بیمارستان کودکان تبریز است و برای دیدن دوستانش به بیمارستان امام رضا(ع) آمده است.

سارا در ادامه ی پاسخ دوستانش می گوید:به شرط اینکه بخش های بیمارستانی ام اجازه بدهد من پای ثابت فیس بوک و خانواده ام پای ثابت ماهواره هستند و تا حد زیادی حق را به آنها می دهم.اگر حجاب هم مانند همه ی حقوق انسانها، حق طبیعی انسانها باشد من هم دوست دارم با آزادی و راحتی کامل حتی در محیط کار بگردم.

پس از گفتگوها ی کوتاه با هم شهریان نسبتا بدحجاب در سطح شهر سراغ خانم دکتر کبری ناموران می رویم تا از دیگاه روانشناسی این موضوع را بررسی کنیم،دکتر ناموران روانشناس و مسول موسسه ی یاوران رشد در پاسخ به سوال ما درباره ی علت اصلی بدحجابی در بین افراد از دیدگاه روانشناسی چیست گفت: بهتر است اسم این مساله را بگذاریم بدپوشی یا هنجار شکنی. ما مخالف مد نیستیم بلکه در جامعه برخی افراد هستند که مد های نامتناسبی برای خود انتخاب می کنند.

علاقه به دیده شدن؛ عامل روانی بدحجابی

وی ادامه داد:به نظر می رسد افرادی که چنین طرز پوشش عجیب و غریبی برای خود برمی گزینند دارای عزت نفس پایین بوده و سعی دارند تا بدین نحو جلب توجه کنند این افراد به قضاوتهای دیگران نیاز شدیدی دارند تا از دید خود احساس مثبتی پیدا کنند. سعی دارند تا در خود ایجاد احساس کاذب کنند.

ناموران در پاسخ به سوالی درباره ی نحوه ی برخورد با این معضل و حل آن اظهار می دارد: باید در درجه ی اول روی احساس خودباوری و عزت نفس کار شود که از کارهای فرهنگی مبنایی تر می باشد چرا که در صورت بالا بردن احترام به خود نیازمند قضاوت های دیگران نخواهیم بود و در درجه ی دوم باید با آموزشهای مناسب افراد را از نتایج و عواقب نامطلوب رفتار خود در جامعه آگاه کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ی برخورد انظباطی با بدحجابها اذعان می دارد: با توجه به اینکه کار انظباطی در حوزه ی کنترل بیرونی افراد است تاثیر کاملی نخواهد گذاشت؛به عنوان مثال کمربند ایمنی که افراد در هنگام رانندگی استفاده می کنند درصد بیشتری از افراد هنگامی که عامل کنترلی مانند پلیس وجود دارد بسته و در صورت عدم وجود پلیس کمربند را باز می کنند و این مساله نشانگر این است که رفتارسازی مناسبی صورت نگرفته تا در حوزه ی کنترل درونی اثر کند هر چند که تجربه نشان داده در برخی موارد کنترل بیرونی منجر به کنترل درونی می گردد.رئیس مرکز مشاوره ی یاوران رشد تصریح می کند: مصداق کنترل بیرونی همان شعر"چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند " می باشد و بیشتر رفتارهای انظباطی نفاق و دو رویی را بالا برده و تقویت می کنند.

در موضوع حجاب دچار افراط و تفریط شده ایم

مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ائل پرس در پاسخ به سوالی درباره ی هجمه ی رسانه های غربی درباره ی حجاب در ایران بیان داشت: کشورهای غربی نمی توانند در حوزه ی حجاب برای ما تعیین تکلیف کنند و همانطور که در کشوری مانند فرانسه داشتن حجاب جرم محسوب می شود در کشور ما نیز بدحجابی جرم بوده و مطابق با قانون اساسی باید برخورد شود.

وی درپاسخ به سوالی درباره ی ارزیابی اقدامات فرهنگی در حوزه ی حجاب اظهار داشت: در حوزه ی فرهنگی و به خصوص در بحث حجاب همواره دچار افراط و تفریط شده ایم و آنچه در این راستا قابل چالش است اقدامات نهادهای مختلفی است که در این موضوع مسوولیت داشته و در جای خود هیچ نهادی پاسخ گو نمی باشد.

نماینده ی مردم مراغه و عجبشیر ادامه داد: قطعا قابل پذیرش نیست که ما تنها وزارت ارشاد را متولی این امر بدانیم چرا که سازمان تبلیغات، حوزه ی هنری،حوزه های علمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع دارالتقریب و یکسری سازمان های مردم نهاد فرهنگی، همه و همه در حوزه ی اقدامات فرهنگی مسوول می باشند.

دواتگری در پایان تصریح کرد: بدون شک معضل اصلی جامعه ی ما در حوزه ی فرهنگی عدم انسجام و اتحاد نهادهای متولی فرهنگ بوده و همین امر موجب حصول چندگانگی شده و مساله را در سطح جامعه با چالش جدی روبرو می کند بنابراین اگر به دنبال انسجام فرهنگی و نتیجه گیری مناسب از کارها هستیم باید نهادهای متکلف و متولی فرهنگی را متحد کنیم.

فاطمه احمدی کارشناس ارشد جامعه شناسی  از دانشگاه تهرانکه روی موضوع حجاب در جامعه ی ایرانی کارهای تحقیقاتی انجام داده است درگفتگو با خبرنگار ائل پرس رابطه با این مساله گفت: متاسفانه جامعه ی هدف ما در اقدامات آموزشی و فرهنگی یکسان در نظر گرفته می شود.

به دور از کلیشه ها و با ابزارهای هنری متناسب با جامعه مخاطب کار کنیم

وی تصریح کرد: آنچه امروز توسط رسانه ها و اقدامات فرهنگی غرب که تحت عنوان تهاجم فرهنگی از آن یاد می شود مشاهده می کنیم برنامه ریزی برای تمامی قشرها و مقاطع سنی است که برای هرکدام از طبقات و سنین به دور از اقدامات کلیشه ای ابزارهای مناسب هنری را به کار می برند.

الگوهایی  که بدآموی دارند

شاید بتوان گفت آنچه که در جامعه برای تمامی مسولان تبدیل به یکی امر بدیهی و عادی شده طرز پوشش و حجاب برخی هنرمندان به عنوان قشر تاثیر گذار جامعه به خصوص بر روی خانواده ها و جوانان است به نحوی که ظاهرا زمان ورود به عرصه های پرمخاطب مانند سینما وتئاتر و... در ذهن هنرمند محترم و مخاطب و طرفدارش نهادینه می شود که "رعایت حجاب اسلامی ضروری است بجز برای هنرمندان" البته که برخی از هنرمندان هر چند که متاسفانه درصد انگشت شماری را میتوان به عنوان الگوی تاثیرگذار حجاب از هنرمندان و به خصوص در عرصه ی بازیگری در جامعه مشاهده کرد.

Image title

 

کمتر کسی ممکن است فراموش کرده باشد حضور باحجاب سمیه حیدری ورزشکار تکواندو تیم ملی کشورمان زمانی که علیرغم مخالفت مسولان ایرانی و خارجی برای مراسم اعطای مدال با حجاب در سکو ظاهر شد تاثیر فراوانی در عرصه ی جهانی داشت.

شعار و کلیشه کافی است وارد عرصه عمل شویم

آنچه مسلم است در میان برنامه ها، میزگردها، سمینارها و کنگره های حجاب جامعه ی امروزکشور تشنه ی عمل دقیق و کارشناسی به خصوص با حضور و همراهی موثر و عملی قشر نخبه و تاثیر گذار جامعه همانند هنرمندان و اساتید دانشگاه و... است.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com