یک نویسنده و محقق: فارابی پایه گذار موسیقی علمی در شرق است


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 27 خرداد 1393
بازدید : 745
نویسنده : مهدی

یک نویسنده و محقق: فارابی پایه گذار موسیقی علمی در شرق است

تهران - ایرنا - سید عبدالله انوار نویسنده و محقق، فارابی را یک دانشمند بزرگ تاریخ ایران برشمرد و گفت: وی پایه گذار موسیقی علمی در شرق محسوب می شود .

 

انوار عصر سه شنبه در مراسم رونمایی کتاب موسیقی کبیر فارابی در فرهنگستان علوم افزود: این دانشمند یک فیلسوف توانا وعالم زمانه خود بود که در زمره مفاخر سرزمین ایران قرار می گیرد .

وی با اشاره به تاریخ پرفراز و نشیب علم درایران و تاثیر آن بعد از قرن سوم هجری گفت: در این زمان در تاریخ ایران علم یکی از ارکان اصلی فلسفه و نگرش به زندگی به شمار می رود.

این نویسنده ادامه داد: در اوایل قرن سوم هجری کشتار جای خود را به یادگیری علم داد و از آن زمان به بعد ما شاهد دگرگونی در تاریخ و نبوغ دانشمندانی همچون فارابی هستیم .

انوار از فارابی به عنوان یک فیلسوف نام برد و گفت : او پایه گذار بسیاری از علوم همچون ، فلسفه اسلامی و موسیقی است .

ابونصر محمد بن محمد فارابی معروف به فارابی، حدود سال ۲۶۰ هجری، در فاراب خراسان، چشم به جهان گشود و در سن 80 سالگی از دنیا رفت .وی از بزرگترین فیلسوفان ایرانی شرقی سده سوم و چهارم هجری است.

اهمیت او بیشتر به علت شرح هایی است که بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین مشروحات او را معلم ثانی خوانده اند و در مقام بعد از ارسطو قرار داده اند. وی آثاری نظیر ˈالجمع بین الرایینˈ، ˈاغراض ما بعدالطبیعه ارسطوˈ، ˈفصول الحکمˈ و ˈاحصاءالعلومˈ را از خود به یادگار گذاشته است .

انوار با اشاره به نظریات و مقالات فارابی در کتاب موسیقی کبیر گفت: این دانشمند راهی را در موسیقی علمی آغاز کرد که بعدها توسط صفی الدین ارموی و عبدالقادر مراغه ای به تکامل رسید .

این پ‍ژوهشگر خاطرنشان کرد: با بررسی متون مقدمه کتاب موسیقی کبیر که در اصل به زبان عربی است می توان دریافت که این کتاب به سفارش یکی از وزرای خلفای عباسی تدوین شده بود .

وی ادامه داد: این کتاب امکاناتی را به خواننده می دهد تا در کنار بررسی موسیقی به عنوان یک هنر آن را از نظر ریاضیات و به صورت علمی دریابد .

این استاد دانشگاه گفت: موسیقی کبیر در اصل از 12 مقاله تشکیل شده که امروز تنها 4 مقاله آن در دسترس است و می توان گفت به همت مهدی برکشلی ما بهترین نسخه زبان فارسی از مقالات بجای مانده از موسیقی کبیر فارابی را به زبان فارابی در اختیار داریم .

انوار در پایان با اشاره به نقش به سزای برکشلی به عنوان مترجم کتاب موسیقی کبیر فارابی گفت: باید به جرات گفت که زحمات برکشلی کمتر از فارابی نبود چرا که استادانی که دستی بر آتش دارند می دانند ترجمه چنین کتابی که پراز اصطلاحات و نظریه است تا چه اندازه می تواند طاقت فرسا باشد .

کتاب موسیقی کبیر، تالیف فارابی یکی از آثار بجای مانده از موسیقی قرن سوم هجری است که ازآن به عنوان نخستین کتاب علمی موسیقی در شرق نام برده می شود .

این کتاب بخش های مختلفی دارد که در آن مقالات فارابی و نیز نظریه های وی در خصوص نوع پرده بندی سازها و نسبت ریاضیات آن وجود دارد .

این اثر دومین ترجمه موسیقی کبیر به فارسی است که برکشلی با نگاهی جامع و بررسی نسخه های عربی و فرانسه آن را ترجمه کرده است.

برکشلی فیزیکیدان ، تئوریسین موسیقی است ، او به سال 1291 هجری خورشیدی چشم به جهان گشود و در سال 1366 از دنیا رفت.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com