19 خرداد‌؛ درگذشت پرويز ورجاوند سياستمدار ايران‌شناس


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 19 خرداد 1393
بازدید : 732
نویسنده : مهدی
19 خرداد‌؛ درگذشت پرويز ورجاوند سياستمدار ايران‌شناس  
 

دکتر پرويز ورجاوند متولد 1313 در تهران، استاد دانشگاه، باستان‌شناس و از مبارزان و سياست‌مداران شهير تاريخ معاصر ايران بود.ورجاوند که گرايش‌هاي ملي‌گرايانه داشت در کابينه مهندس مهدي بازرگان کفيل وزارت فرهنگ و هنر بود که بعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ناميده شد.

ورجاوند در دانشگاه تهران دوره ليسانس باستان‌شناسي و فوق‌ليسانس علوم اجتماعي را طي کرده و با گرفتن بورس تحصيلي به کشور فرانسه عزيمت و دوره انستيتوي انسان شناسي دانشگاه پاريس و مدرسه عالي لوور را گذراند. وي همچنين دکتراي باستان شناسي را با گرايش درباره معماري ايران در دوران تاريخي از سوربن دريافت کرد.

از 15 سالگي درگير فعاليت‌هاي سياسي زمان در کنار نيروهاي ملي شد و در تمامي دوران فعاليت نهضت ملي شدن صنعت نفت حضور فعال داشت. با قبول شدن در امتحان ورودي استادياري دانشگاه تهران به دليل مخالفت ساواک از استخدام بازماند ولي بالاخره اجازه تدريس بدون دريافت حقوق به وي داده شد. در کنار آن مسووليت بخش مردم شناسي و ايلات و عشاير موسسه تحقيقات علوم اجتماعي دانشگاه تهران برعهده‌اش گذارده شد و همزمان مسووليت مرکز آموزش و برنامه‌ريزي خدمات جهانگردي وابسته به سازمان جلب سياحان را عهده‌دار شد و نخستين گام‌ها را در زمينه تربيت نيروهاي کاردان براي صنعت جهانگردي برداشت.

انجام بررسي‌هاي باستان‌شناسي و مشارکت در کاوش‌هاي هفت تپه، بيشاپور، تخت سليمان و مسووليت کاوش‌هاي رصدخانه مراغه و مشاوره و بررسي درباره نحوه مرمت و بازپيرايي شمار فراواني از جايگاه‌هاي عمده باستاني و تاريخي کشور چون تخت جمشيد، بناهاي دوران صفوي اصفهان، آذربايجان، کاشان، شمال کشور و... فعاليت‌هاي مستمري بودند که تا سال 1357 ادامه داشت و بخشي از آنها در قالب چندصد مقاله در مجله‌هاي معتبر داخل و خارج و دايره‌المعارف‌هايي چون؛ ايرانيکا، دايره‌المعارف اسلامي، دايره‌المعارف تشيع، دانشنامه بزرگ فارسي، دانشنامه زنان ايران و... به چاپ رسيده است.

افزون بر آن حدود بيست جلد کتاب در زمينه‌هاي انسان‌شناسي و ايلات و عشاير، جغرافياي تاريخي و آثار باستاني مناطق مختلفي از ايران، سبک‌شناسي معماري، باستان‌شناسي و هنر، شيوه مرمت بناهاي تاريخي، رابطه فرهنگ و توسعه و... از دکتر ورجاوند به چاپ رسيده است.

وي به علت ايست قلبي در نوزدهم خرداد 1386 درگذشت.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com