زندگی دوباره دریاچه ارومیه از حرف تا عمل


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 13 خرداد 1393
بازدید : 655
نویسنده : مهدی
زندگی دوباره دریاچه ارومیه از حرف تا عمل
در سال‌های اخیر حرف‌های زیادی در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه زده شده ولی حداقل تا به امروز هیچ‌کدام آنها آبی به دریاچه ارومیه نرسانده است.

به گزارش عرش نیوز،صحبت‌های اخیر دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه که گفته بود،«زندگی دوباره به دریاچه ارومیه بر می‌گردد » به امیدها برای احیای بزرگ‌ترین دریاچه کشور افزوده است؛ هر چند که تاکنون بارها نوشته شده و در سال‌های اخیر حرف‌های زیادی در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه زده شده، ولی حداقل تا به امروز هیچ‌کدام آنها آبی به دریاچه ارومیه نرسانده است!

تقریباً خردادماه سال گذشته بود که رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی خود به ضرورت مطالعه و برنامه‌ریزی احیای دریاچه رو به موت ارومیه اشاره کرد و بعد از آن هم با تشکیل ستادی از سوی مسئولان آن وعده اتمام بررسی‌ها و به تبع آن آغاز کارهای اجرایی احیای دریاچه ارومیه در خرداد ماه سال 93 داده شد.

اکنون با گذشت هفته‌ها و ماه‌ها، خرداد سال 93 فرا رسیده و به نیمه نیز نزدیک شده است، دریاچه ارومیه  به ناچار برای رسیدن آب و رهایی از شوری نمک و در نهایت احیاء و زندگی دوباره زبان به حرف گشوده است، شاید که این بار وعده‌ها عملی شوند و آبی به دریاچه ارومیه برسد.

به همین خاطر به عنوان یک آذربایجانی علاقه‌مند به احیای دریاچه ارومیه یک بار دیگر کتاب تاریخ آب تبریز انتشار یافته از سوی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی را گشوده و در صفحه 73 آن به اصطلاح  نام رودخانه‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های فراوانی را مروری می‌کنم که زمانی از کوه‌های استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان سرچشمه گرفته و به دریاچه ارومیه می‌ریختند.

این رودخانه‌ها شامل رودخانه‌های مناطق آذرشهر، اهر، اسکو، ارومیه، اشنویه، بستان‌آباد، بناب، بوکان، تبریز، تکاب، سراب، سردشت سقز، سلماس، شبستر، شاهین‌دژ، صوفیان، عجب‌شیر، قره‌آغاج، مهاباد، مرند، مراغه، میاندوآب، ملکان، نقده، ورزقان، هشترود و هریس بوده است که متاسفانه امروزه به لحاظ تغییرات اقلیمی آب و هوا و نیز ایجاد سدهای متعدد در مسیرها فقط نامی از بسیاری از آنها به عنوان رودخانه‌های مناطق حوزه آبریز دریاچه ارومیه باقی مانده است.

 اکنون سال‌هاست که دریاچه ارومیه دچار سکته قلبی شده و در کما به سر می‌برد،حیات و زندگی دوباره بخشیدن به آن همت مضاعفی را می‌طلبد که احساس می‌شود حداقل عزم عمومی در ایام اخیر به این دلیل پیدا شده و بهتر خواهد بود قبل از مرگ  قطعی، اقدامات عملی برای احیای هر چه سریع‌تر آن آغاز شود.ا

همیت وجودی این دریاچه برای منطقه آذربایجان و کشورمان ناگفته پیداست و چنانچه برای زندگی و سلامتی مردم ارزش قائلیم، باید بدانیم که زندگی یا مرگ دریاچه ارومیه با آن ارتباط مستقیم دارد و در غیر این صورت نسل‌های آینده هرگونه تعلل مضاعف ما را در خشکیدن و مرگ نهایی دریاچه ارومیه همچنین انباشت و پراکنده شدن میلیون‌ها تن نمک نخواهند بخشید.

دریاچه ارومیه با رسیدن به نیمه دوم خرداد و لابد معلوم شدن و نهایی شدن مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها همچنان چشم امید برای حیات دوباره به دولت تدبیر و امید دارد که انجام این مهم تحقق یکی دیگر از وعده‌های داده شده و به عبارتی دیگر نخستین مصوبه دولت یازدهم خواهد بود./فارس

-------------------------------

نگارنده: محمد حسن علملو




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 785
بازدید ماه : 6755
بازدید کل : 206354
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com