آذربایجا‌ن‌شرقی رتبه 21 شیوع اعتیاد در کشور


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 11 خرداد 1393
بازدید : 650
نویسنده : مهدی
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: میانگین نرخ شیوع اعتیاد در کشور 2.65 درصد بوده که این رقم در آذربایجان‌شرقی 1.91 درصد است، بر همین اساس این استان در رتبه 21 شیوع اعتیاد در کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، نصرتی در جمع خبرنگاران افزود: 90.3 درصد جمعیت کل معتادان شهری را آقایان و 9.7 درصد را نیز بانوان تشکیل می‌دهند که این نسبت در روستاها 94،59 به 5،41 درصد است و 83،68 درصد معتادان نیز سابقه مصرف دخانیات داشته‌اند.

وی تاکید کرد: میانگین سن معتادان 19 تا 21 سال است همچنین 31.82 درصد معتادان مجرد، 62.80 درصد متاهل، 52.73 درصد شاغل و 47.27 درصد نیز بیکارند.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی، کسب لذت را مهم‌ترین علت گرایش به مواد مخدر عنوان کرد و افزود: کنجکاوی، تفریح، اختلالات روحی و روانی، در دسترس بودن مواد، اصرار دوستان و تاثیرات محیط خانواده از سایر علت‌های گرایش به سمت اعتیاد است.

وی با بیان اینکه 83 درصد زنان معتاد قبل از استفاده از موادمخدر سیگار و یا قلیان می‌کشیده‌اند، گفت: 63 درصد زنان معتاد متاهل هستند و بیشترین سوء‌استفاده از زنان در حوزه جابه‌جایی مواد اتفاق می‌افتد.

نصرتی گفت: 55 درصد زنان معتاد از تریاک، 26.5 درصد شیشه و بقیه هم از سایر مواد مخدر استفاده می‌کنند.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی با ابراز نگرانی از روند سریع افزایش اعتیاد در بین زنان گفت: سن آغاز به مصرف مواد در 50 درصد زنان معتاد بین 15 تا 19 سال است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: 26 ژوئن که امسال با پنجم تیر ماه مصادف می‌شود به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است و در کشور ما نیز همپای سایر کشورهای جهان برنامه‌ریزی‌های خاصی برای این رویداد انجام گرفته که اجتماعی کردن موضوع مبارزه با مواد مخدر رویکرد اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی گفت: اگر بخواهیم مقوله مبارزه با مواد مخدر نهادینه شود و به مفهوم واقعی انجام پذیرد چاره دیگری جز رویکرد اجتماعی نخواهیم داشت و با مشارکت حداکثری مردم و مسئولان در این امر خطیر می‌توانیم شاهد انجام کارهای بزرگ باشیم.

نصرتی با بیان اینکه بحث شناسایی و انهدام شبکه‌های قاچاق مواد مخدر باید با جدیت پیگیری شده و با ضربه‌زنی به بنیان‌های اقتصادی این شبکه‌ها، مجرمان نقره‌داغ شوند، افزود: میزان انهدام کارگاه‌های تولید شیشه با 7 برابر افزایش، از دو کارگاه در سال 91 به 15 کارگاه در سال 92 رسیده است.

مشاور استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در مرزهای آذربایجان‌شرقی برای کنترل ورود مواد مخدر مشکلی نداریم اما در مورد خروج مواد از استان به کشورهای همسایه با مشکلاتی مواجه هستیم که در همین راستا به دنبال سرمایه‌گذاری، بالا بردن سطح تخصص افراد و به کارگیری امکانات پیشرفته‌تر مثل ایکس‌ریل و بادی‌اسکنر هستیم.

وی گفت: در مرزهای آذربایجان‌غربی و اقلیم شمال عراق در ارتباط با ورود پیش‌سازهای مواد مخدر با مسائلی مواجه هستیم که قاچاقچیان از طریق این مبادی بیرحمانه حجم قابل توجهی از این پیش‌سازها را وارد می‌کنند.

نصرتی در ادامه اظهار کرد: اکنون پیشرفته‌ترین تکنولوژی تولید مواد مخدر در افغانستان به کار گرفته می‌شود در حالیکه 25 سال پیش از افغانستان تنها مواد خام و تریاک به ایران وارد می‌شد، اکنون 90 درصد تریاک افغانستان به هروئین تبدیل می‌شود که اثرات مخرب بسیار بالاتری دارد.

وی در خصوص تاثیرات مخرب موادمخدر گوناگون گفت: نسبت اثر تخریبی در زیرزبانی یک، تریاک سه، شیره تریاک هفت، متادون 10، هروئین 100، کراک 980 و شیشه هزار است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 26 کمپ ترک اعتیاد در استان فعال است که از این تعداد دو کمپ یکی در تبریز و یکی در مراغه متعلق به بانوان است.

نصرتی با اشاره به وضعیت معتادان متاجر در استان گفت: طبق ماده 16 معتادانی که نمی‌خواهند ترک کنند، نظام مکلف است با اعمال قدرت حاکمیتی نسبت به جمع‌آوری و ترک اجباری ایشان اقدام کند.

وی ادامه داد: در همین راستا 20 هکتار زمین در سه راهی "اسپیران" به "باباباغی" در استان برای حدود 2000 معتاد در نظر گرفته شده است تا با احداث کمپی مدرن و مجهز به تمام امکانات بهداشتی، درمانی، ورزشی و حرفه‌آموزی این معتادان ساماندهی شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی، اولویت‌های امسال در بحث مبارزه با مواد مخدر را پیگیری بحث بیمه معتادان و تامین هزینه‌های ترک اعتیاد عنوان کرد.

وی در ادامه ایجاد مصونیت‌های فرهنگی و اجتماعی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، استانداردسازی سازمان‌های مردم‌نهاد، ضابطه‌مند کردن و تاثیرگذار کردن جمع‌آوری معتادان مهاجر و پاکسازی شهر را از دیگر برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان برشمرد.

نصرتی با انتقاد از عدم ایجاد نمایشگاه موادمخدر در استان تاکنون گفت: هنوز برخی از خانواده‌ها هیچ اطلاعی از مقوله اعتیاد ندارند و حتی مواد مخدر را از نزدیک ندیده‌اند در نتیجه هیچ اطلاعی از نحوه برخورد صحیح و منطقی با این مقوله ندارند.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی‌های مقتضی در زمینه افزایش سطح آگاهی خانواده‌ها در این ارتباط صورت گیرد، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه عکس و اعتیاد، برگزاری همایش رسانه و اعتیاد، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در کارخانجات و ... مدنظر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان است.

نصرتی از برگزاری نخستین المپیاد ورزشی بهبودیافتگان خبر داد و گفت: این المپیاد با حضور 500 معتاد بهبود یافته در پنج رشته والیبال، دارت، فوتسال، طناب‌کشی و پینگ‌پنگ از تاریخ دوم تا ششم تیر ماه برگزار می‌شود.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 90
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 855
بازدید ماه : 6825
بازدید کل : 206424
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com