ساخت رصد خانه ملی پروژه ای کلان و ضروری برای کشور است


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 19 ارديبهشت 1393
بازدید : 1017
نویسنده : مهدی

پدر نجوم آماتوری ایران :

ساخت رصد خانه ملی پروژه ای کلان و ضروری برای کشور است

تهران - ایرنا - پدر نجوم آماتوری ایران در مراسم روز جهانی نجوم طرح رصد خانه ملی را یکی از بزرگترین پروژه های کلان ملی عنوان کرد و ساخت این مرکز ستاره شناسی و نجوم را برای کشور ضروری دانست.

 

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران برای دهمین سال ییاپی روز جهانی نجوم را با ویژه برنامه هایی با حضور پدر نجوم آماتوری برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا مهندس احمد دالکی پدر نجوم آماتوری ایران عصر پنج شنبه در مراسمی به مناسبت روز جهانی نجوم در مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با اشاره به طرح ساخت رصد خانه ملی گفت : رصد خانه ملی پروژه بسیار بزرگی است که چند ین سال طول می کشد تا ساخته شود.

وی با بیان اینکه رصدخانه ملی یکی از بزرگترین طرح های کشور است اظهار داشت: ساخت این رصد خانه که در کویر قم و کاشان در نظر گرفته شده است چندین سال طول می کشد.

وی همچنین اظهار داشت: خریدن تلسکوپ برای رصدخانه هزینه بسیار زیادی را خواهد داشت چون تلسکوپ از وسایل تحت تحریم است و چندین میلیون دلار هزینه دارد.

وی در ادامه گفت: ساخت آینه برای این تلکسوپ بزرگ تقریبا هفت سال طول می کشد به طوری که سه چهار سال زمان نیاز دارد مایع و مذاب آن که زیر 100 درجه سانتیگراد است درست شود.

وی ادامه داد: بزرگترین آینه که برای تلسکوپ در ایران ساخته شده است 60 سانتیمتر است که دانشگاه های شیراز و تبریز تقریبا نیم قرن پیش آن را ساخته اند. البته تلسکوپ رصد خانه ملی یک پروژه بسیار بزرگ محسوب می شود و برای کشور ضروری است.

وی ادامه داد: قدیمی ترین تلسکوپ مربوط به 400 سال پیش بوده که مورد استفاده محققان و دانشمندان عصر خود قرار گرفته است .

وی به شرایط ممتاز ایران در علم ستاره شناسی درتاریخ منطقه اشاره کرد و گفت : درگذشته تعداد رصدخانه در ایران کم بود اما بسیار فعال بودند به گونه ای که دانشمندان شام، سوریه ، چین و کشورهای دیگراز رصدخانه خواجه در مراغه استفاده می کردند.

دالکی به پیشرفت برخی از کشورها در عرصه علم نجوم نیز اشاره کرد و با مثالی دراین زمینه گفت: مثلا کشوری مثل ژاپن برای ساخت آینه تلسکوپ به آمریکا سفارش داده است که قطر این آینه هشت متر و 40 سانتی متر است.

وی همچنین گفت: 11 کشور دیگر اروپایی نیز رصدخانه خود را در جزایر هاوایی تاسیس کرده اند که آنجا دو سوم ایام سال قابلیت رصد را دارد.اکنون 13 رصد خانه دراین جزایر دایر شده است که برای کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی از آنها استفاده می شود .

پدرنجوم آماتوری ایران اظهار داشت : یکی از مهمترین موضوعات روز سفر انسان به مریخ است مریخ به عنوان سیاره آینده انسان مطرح است . برنامه آینده انسان مطالعه و تحقیقات گسترده بر روی کره مریخ است که قرار است انسان پا در کره مریخ بگذارد.

وی گفت: تاکنون 40 ماموریت سفینه ای به کره مریخ گزارش شده است که یک سوم ماموریت ها با موفقیت همراه بوده است.این مطالعات در کره مریخ هزینه بسیار زیادی را دارد.یکی از سفینه ها به نام کنجکاوی است که در کره مریخ فرود آمده است.انسان پس از کره ماه به کره مریخ نیز سفر می کند.

در این مراسم غرفه های مختلف آموزشی و تفریحی با همکاری مراکز علمی معتبر برپا شده است .

سخنرانی های علمی در خصوص نجوم ، رصد خورشید ، اجرام زیبای آسمان ، کارگاههای آموزشی ، تورهای رصدی کویرو برگزار مسابقه ازجمله برنامه های این روز است.

در ادامه این مراسم مدیر مرکز علوم وستاره شناسی تهران گفت: پیشنهاد شده است که روز جهانی نجوم ، همایشی عمومی در نمایشگاه بین المللی برگزار شود تا همه افراد به صورت عمومی بتوانند از این نمایشگاه دیدن نمایند.

ثامنی افزود: این جشنواره نیز با هدف ترویج علم نجوم وستاره شناسی بین عموم شهروندان و معرفی زمینه های متفاوت فعالیت های گروه ها و مراکز نجومی برپا شده است .

وی توضیح داد :این جشنواره در قالب نمایشگاه با 22 غرفه مختلف آموزشی و تفریحی با همکاری مراکز علمی، از ساعت 9 الی21 در محل مرکز علوم به طور رایگان میزبان علاقه مندان خواهد بود.

ثامنی افزود: سخنرانی های علمی در دو روز برگزاری جشنواره نجوم در زمینه رصد خورشید و اجرام زیبای آسمان شب برگزار می شود.

وی درباره تاریخچه روز جهانی نجوم افزود : این مراسم در سراسر جهان برگزار می شود و هر سال یکی از روزهای ‎15 آوریل تا ‎15می که ماه در وضعیت تربیع است به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می شود و مرکز علوم و ستاره شناسی تهران امسال روز 7 و8 می مصادف با 18 و 19 اردیبهشت را به جشنواره روز جهانی نجوم اختصاص داده است.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com