پلاستیکها خسارات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کنند/ ته سیگارها عامل مرگ بسیاری از پرندگان و ماهی ه


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 15 ارديبهشت 1393
بازدید : 1129
نویسنده : مهدی
مجتهدی در گفتگو با مهر:
پلاستیکها خسارات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کنند/ ته سیگارها عامل مرگ بسیاری از پرندگان و ماهی ها
تبریز- خبرگزاری مهر: رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی گفت: پلاستیک ها خسارات و زیان های جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کنند.

عاطفه مجتهدی یکشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به زمان تشکیل انجمن رفتگران آذربایجان شرقی گفت: این انجمن در فروردین ماه سال گذشته در آذربایجان شرقی با هدف حفظ محیط زیست تشکیل شد.

وی آموزش را یکی از مهم ترین برنامه های انجمن رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی دانست و اظهار داشت: تمام برنامه های پاکسازی زباله ها از محیط زیست با آموزش و فرهنگ سازی برگزار شده است.

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی ادامه داد: بانوان سرپرستان خانواده هستند اما متاسفانه در این استان تاکنون کلاس های آموزشی برای آنها برگزار نشده و به این علت رشد فرهنگی بانوان خانه دار نسبت به دیگر افراد فعال جامعه کم است.

مجتهدی خاطرنشان کرد: بانوان به علت اینکه بیش تر زمان خود را در خانه سپری می کنند و به ندرت تعاملات فرهنگی دارند و انجمن رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی نیز در راستای افزایش آگاهی های آنها اقدام به آموزش حفظ محیط زیست و ارتقای کیفیت آن اقدامات موثری انجام داده است.  

وی محافل مختلف از جمله هیئت های مذهبی، جلسات قران، مراسم های شب های قدر را زمان مناسبی برای آموزش بانوان خانه دار دانست و گفت: در این مراسم ها که تعداد زیادی از بانوان حضور می یابند بهترین زمان برای آموزش آنها برای کاهش مصرف یک بار است.  

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی با اشاره به  برنامه های دیگر این انجمن در آستانه سال جدید خاطرنشان کرد: در آستانه سال جدید برای کنترل مصرف حامل های انرژی از جمله آب و برق، زباله های غیر قابل مصرف منازل ، افزایش خرید کالاهای مشابه، عادت خریدهای شب عیدی، کاهش مصرف مواد شیمیایی شوینده از جمله آموزش هایی بود که برای بانوان خانه دار صورت گرفته است.

مجتهدی افزود: برخی از افراد در مسافرت ها و مکان های گردشگری یک بار مصرف های زیادی که هزاران سال برای تجزیه آنها در طبیعت زمان لازم است در طبیعت رها می کنند.

محیط زیست بدون مرز است

وی با بیان اینکه محیط زیست بدون مرز است، افزود: رفتگران طبیعت با شعار همه جای ایران سرای من است، در هر جای کشور که باشند برای حفاظت از محیط زیست اقدام به پاکسازی محیط زیست می کنند.

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در تمامی استان های کشور این انجمن به صورت فعال در راستای حفظ محیط زیست تلاش می کنند و حتی در استانبول نیز دانشجویان ایرانی اقدام به تشکیل این انجمن کرده اند.

مجتهدی علت موفقیت انجمن رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی را در بین انجمن های مردمی دیگر فعالیت گروهی دانست و گفت: اعضای این انجمن با فعالیت گروهی در مکان های مختلف به خصوص گردشگری و در پارک ها باعث جذب افراد دیگر می شوند.

وی با اشاره به شهرستان های فعال آذربایجان شرقی افزود: میانه، سراب، ماکو و مراغه از شهرستان های فعال این انجمن هستند.

مقیاس زباله ها نسبت به پاکسازی انجمن رفتگران طبیعت  بیش تر است

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی با بیان اینکه مقیاس زباله ها نسبت به پاکسازی این انجمن بیش تر است، اظهار داشت: جمع آوری زباله توسط اعضای گروه به صورت نمادین و برای فرهنگ سازی مردم است.  

مجتهدی با اشاره به آموزش های این انجمن در مدارس گفت: با توجه به اینکه کودکان رهبران خانواده ها هستند به این دلیل کودکان به آموزش ها ایمان دارند و بزرگترها را در صورت مشاهده اعمال ناپسند نصیحت می دهند.

وی با بیان اینکه اکثر غرفه ها در جشنواره سلامت امسال مولد آلودگی هستند، بیان کرد: در جشنواره سلامت امسال که در ایل گلی تبریز برای آموزش حفظ محیط زیست به افراد برگزار شد 50 غرفه موجود مولد آلودگی بودند و صاحب غرفه هاعنوان سلامت باورهای مردم را تخریب می کنند.

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی آموزش چهره به چهره را موثرترین روش آموزش دانست و افزود: این نوع آموزش برای افزایش آگاهی مردم و فرهنگسازی بهترین روش است.

مجتهدی ته سیگار، باطری، زباله های بیمارستانی و کلینیک های تبریز، لامپ های شکسته شده را جزو زباله های آلوده برشمرد.

بیشترین زباله های جهان مربوط به ته سیگار و پلاستیک است

وی با بیان اینکه بیشترین زباله های جهان مربوط به ته سیگار و پلاستیک است، اظهار داشت: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم به علت شرایط اقتصادی کاهش یافته است، افراد مجبور به خرید کیلویی شده اند و این امر باعث استفاده بیش از حد پلاستیک در کشور و به تبع آن در استان شده است.

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی ادامه داد: کاربرد نایلون های پلاستیکی در فاصله مکان خرید تا خانه است که این امر باعث انباشت نایلون های فریزر در منازل افراد می شود.

مجتهدی با بیان اینکه هر ایرانی به طور متوسط روزانه سه نایلون پلاستیکی وارد طبیعت می کند اظهار داشت: کیسه های پارچه ای بهترین روش جایگزین با کیسه های پلاستیکی است.

وی خاطرنشان کرد: نایلون های پلاستیکی موجود در طبیعت را حیوانات تغذیه می کنند و ما نیز از فرآورده های لبنی و گوشتی آنها استفاده می کنیم.

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی گفت: در زمان سوختن نایلون های پلاستیکی چهار برابر بیش تر از پتروشیمی سم ایجاد می شود و اثرات آن به مدت شش ماه در طبیعت می ماند.

مجتهدی با بیان اینکه سه درصد از کودکان سرطانی به علت سرشیشه های پلاستیکی از دنیا می روند، افزود: این امر به علت ناآگاهی های خانواده و دادن تغذیه به کودکان در شیشه های پلاستیکی باعث ایجاد بیماری سرطان در آنها می شود.

نوشیدن آب در بطری های پلاستیکی وحشتناک است

وی افزود: استفاده از بطری های پلاستیکی در مراسم ها و نذورات و حتی در خانواده ها به یک فرهنگ تبدیل شده است که این امر باعث ایجاد سرطان معده در افراد می شود.

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی همچنین در ادامه گفت: بطری های پلاستیکی باعث به خطر افتادن سلامت انسان ها می شود و این امر به علت کافی نبودن دانش عمومی افراد به وجود می آید.

مجتهدی با اشاره به خطرهای ته سیگار در طبیعت افزود: ته سیگارها 50 متر مکعب آب و 30 متر مکعب خاک زراعی را آلوده می کنند و حدود 12 سال زمان نیاز است تا در طبیعت تجزیه شود.

وی با بیان اینکه ته سیگارها در طبیعت مهم ترین عامل مرگ پرنده ها محسوب می شود، اظهار داشت: ته سیگارها به علت داشتن حالت اسفنجی باعث پر شدن حجم معده پرندگان در محیط های شهری می شود.

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی افزود: ته سیگارها از طریق آب های زیر زمینی به دریاها و سپس به اقیانوس ها سرازیر می شوند که عامل قتل ماهی ها در اقیانوس ها هستند.

مجتهدی از مردم خواست تا ته سیگارهای خود را حداقل در داخل زباله ها قرار دهند تا به طبیعت لطمه ای وارد نشود.  

وی با ابراز امیدواری گفت: طی آموزش های متعدد در برنامه های پاکسازی موفق به ترک سیگار یک نفر شده ایم که امسال جشن یک سالگی ترک سیگار وی را جشن گرفتیم.

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی ادامه داد: در شهرستان های استان با توجه به اینکه دفع زباله مکانیزه وجود  ندارد زباله ها در طبیعت رها می شود و در حال حاضر نیز شهرستان ها محل دفن زباله های بیمارستانی شده اند.  

مجتهدی آموزش در سالن های ورزشی و آرایشگاه های زنانه را بهترین مکان برای آموزش بانوان دانست و افزود: سالن های ورزشی و آرایشگاه های زنانه بهترین مکان برای آموزش بانوان است، چرا که در این مکان ها

به علت رعیات مسایل بهداشتی از دستکش ها و نایلون های پلاستیکی یک بار مصرف، انواع شوینده های شیمیایی استفاده می شود.

وی همچنین در ادامه گفت: در بعضی از شهرستان ها اماکن گردشگری و منطقه میراث فرهنگی محل دفن زباله های شهری و بیمارستانی شده است.

رئیس جمعیت رفتگران طبیعت آذربایجان شرقی شهرستان ها را دارای بیشترین زباله دانست و افزود: معزل پلاستیک در شهرستان ها سرایت کرده است و هیچ گونه جمع آوری از آن مکان ها صورت نمی گیرد.

مجتهدی گفت: شرایط جوی آذربایجان شرقی باعث لغو بعضی از برنامه های پاکسازی می شود که در این زمان ها آموزش ها بدون توقف ادامه می یابد.

وی نان خشک کپک زده را یکی دیگر از معضلات طبیعت است که افراد در طبیعت رها می کنند و حیوانات از آن استفاده می کنند.

مجتهدی خاطرنشان کرد: نان خشک ها در گاوداری ها و دامداری مورد استفاده حیوانات قرار می گیرد و سم موجود آن در فرآورده های گوشتی و لبنی تاثیرگذار غیر قابل حل است.




:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 780
بازدید ماه : 6750
بازدید کل : 206349
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com