مراغا یا مراغه ؟؟؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 27 فروردين 1393
بازدید : 1792
نویسنده : مهدی

مراغا یا مراغه ؟؟؟

امروزه شهرهای کوچک و بی سابقه ای در ایران مانند جلفا ، فسا ، آستارا و حتی شهرهای خارجی چون آنتالیا ، فیلادلفیا ، جاکارتا، کازابلانکا و ... در میان مردم کشور ما اسم و رسمی به هم زده اند اما شهر  باستانی و ریشه دار و مجاهد پرور مراغا نه تنها در میان ایرانیان بلکه حتی در میان مردم مراغا نیزِ اسم و رسمش را باخته است!!!

 این روزها بر ما خورده می گیرند که مراغا دیگر کجاست؟ و با مراغه چه نسبتی دارد؟ ولی ما در جواب داریم: مراغه ‌کجاست؟ و چرا با مراغا عوضی افتاده است؟ با مطالعه مکتوب ذیل شاید شما هم مراغا را زیبنده تر از هر نام و نشانی برای آن شهری بدانی که کم کم حتی خاکش هم در آستانه ناپدیدشدن قرار دارد!  

"مارا در اصل به زبان ترکی (جا، مکان و سرزمین) و آغا به زبان ترکی به معنای آقابزرگ، خان و امیر بنابراین از ترکیب مرآغا رفته رفته مراغه پدید آمده."

منبع:سعدیان، عبدالحسین، شناخت شهرهای ایران، انتشارات علم و زندگی، چاپ دوم 1383 ص 789

 1-  مراغه از مراغم گرفته شده است و علت را وجود غروبهای غم انگیز می دانند که هر تازه واردی آنرا حس می کند لذا به این نام شهرت یافته است.

2-  مراغه را از ماراوا یا مراوا گرفته اند و از این جهت می توان آنجا را جایگاه ماد دانست و قدمت این شهر را به دوره ی ماد نسبت داده اند.

3-  مراغه را از شهرهای احداث شده توسط ماراغا اسقف نسطوری دانسته اند لذا به نام وی محل را مراغه نام گذاشته اند.

4-  مراغه را انشقاق از کلمه مرغ دانسته اند که در زبان عربی به معنی چراگاه است و چون چراگاه اسبان ماد بوده است به این نام خوانده اند.

5-  مراغه به معنی خاک غلتیدن و موضعی که چهارپایان در آنجا به خاک می غلتند را مراغه می گویند.می گویند که مراغه محل به خاک غلتیدن چهارپایان مروان بن محمد والی ارمنستان بوده است."

قدکساز، محمدرضا، وجه تسمیه شهرهای ایران، انتشارات گلگشت، تابستان 75، ص136

خواهشمندم حداقل مردم شریف و فرهنگ دوست مراغا و آذربایجان از کاربرد واژه «مراغه» بعنوان نام شهرشان خودداری کنند و نام زیبای «مراغا» را تلفظ و ترویج کنند.

پس باید واقعاْ اندیشه کرد:

آن شهر کجاست؟! این شهر کجاست؟!!!...

 





:: موضوعات مرتبط: اطلاعات درباره مراغه , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com