زخمه بر زخم-خداحافظ بیوک‌آقا


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 27 فروردين 1393
بازدید : 1928
نویسنده : مهدی

آرام و پرفروغ در آسمان موسیقی کشورمان می‌درخشند، اما آن قدر از آنها و نت‌هایشان دور شده‌ایم که حتی محو‌شدنشان را هم نمی‌بینیم ... البته می‌دانم که تکراری است. می‌دانم که از ابتدای امسال تاکنون بارها و بارها درباره این موضوع نوشته‌ایم. بارها نام‌های هنرمندان موسیقی ایران را آورده‌ایم که از میان ما رخت بربسته‌اند و بدرود حیات گفته‌اند.

این اتفاق هرچند تکراری و تلخ دوباره هم رخ داده است و این بار یکی دیگر از هنرمندان موسیقی نواحی کشورمان را از دست داده ایم؛ هنرمندی که بدون شک اغلب ما او را در زمان حیاتش نمی شناخته ایم.

بیوک آقا شکورزاده مراغه ای نوازنده بنام شهر مراغه و یکی از بزرگ ترین نوازندگان تار ایران بود که روز شنبه به دلیل بیماری نارسایی کلیه در بیمارستان درگذشت و صبح روز گذشته به خاک سپرده شد.

بیوک آقا که در سال های جوانی همسر و فرزندش را از دست داده بود، نوازندگی تار را از پدر و عموهایش آموخت. او روزی به تهران می آید تا برای ناپدری اش ساز بخرد که در آنجا به طور اتفاقی با زنده یاد لطف الله مجد آشنا می شود.

چند هفته ای در منزل او مهمان بوده و چیزهایی در مورد تارنوازی از او آموخته است. او سال ها در مراغه زندگی کرده و در مجالس شادی مردم تار می نواخته است. اهالی این شهر می گویند اوایل میانسالی بیوک آقا برای مدتی در شهر دیده نمی شود.

بعد از چند روز او را می بینند که با لباسی مشکی به شهر بازمی گردد. هرگز کسی ماجرای آن روز را نمی فهمد و او نیز هرگز در مورد آن با کسی صحبت نمی کند.

بعد از این دیگر بیوک آقا برای چند سالی تار نمی زند و آواره خیابان ها می شود. او در دخمه ای زندگی می کرده و تنها دوستش یک سازنده تار در مراغه بوده است. از بیوک آقا یکی دو نوحه نیز نقل شده است که مداحان محلی می خوانند.

سال ۱۳۷۲ هم علیرضا انصاریان مستندی از زندگی بیوک آقا به نام «زخمه بر زخم» می سازد که این مستند برای اولین بار نام بیوک آقا را در خارج از شهر مراغه مطرح می کند و پس از آن هنرمندان مطرح داخلی و خارجی برای دیدارش به مراغه سفر می کنند.

شانزدهم و هفدهم تیر ۱۳۹۱ کنسرت بیوک آقا با همراهی احمد آذرپیرا در حضور همایون شجریان و با استقبال دوستداران این هنرمند در شهر مراغه برگزار شد.

از این هنرمند هیچ یادبود دیگری برجای نمانده است. او روز گذشته رفت و زخمه هایش بر تار را نیز با خود برد.

منبع:http://www.maragheh0421.blogfa.com/




:: موضوعات مرتبط: مشاهیر مراغه , ,
:: برچسب‌ها: مشاهیر مراغه ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com