انواع گونه های انگور وباغداری در مراغه


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : دو شنبه 25 فروردين 1393
بازدید : 5044
نویسنده : مهدی
انواع گونه های انگور وباغداری در مراغه


در اصطلاح مردم روستاها، باغ مطلقاً به تاکستان اطلاق می شود ولو سایر درختان میوه نیز در آن موجود باشد. اکثر مردم روستاهای نزدیک مراغه به خصوص روستای ورجوی، دارای باغ در اصطلاح محلی ملخاوا (ملک آباد) نامیده می شوند و به تناسب توانایی مادی قطعات زمینی را به صورت تاکستان درآورده و در آن به فعالیت مشغولند. باغات انگور ورجوی یکی از معروفترین تاکستانهای کشور محسوب می گردد و همه ساله مقدار زیادی سبزه و کشمش محصول این باغات به خارج از کشور صادر می گردد و انگور ورجوی به علت عالی بودن کیفیت جنس در بازارهای خارجی از موقعیت بخصوص برخوردار می باشد.

مساحت تاکستانهای ورجوی در حدود 550 هکتار می باشد. متوسط محصول یک هکتار باغ در حدود 5 تا 10 تن انگور یا 5/2 تا 5/3 تن سبزه می باشد و بطور متوسط از سه کیلو انگور 1 کیلو کشمش یا سبزه به دست می آید. در تاکستانهای ورجوی انواع مختلف درخت انگور تربیت می شود و به طوری که گفته شد محصول بعضی از این تاکستانها جهت تهیه سبزه و انواع مختلف خشکبار، کشمش، فخری، گرمیان و تهیه شیره انگور مصرف می شود و بعضی انواع دیگر به صورت تر در فصول پاییز و حتی زمستان مصرف می گردد. از انگورهای معروف ورجوی می توان نمونه های زیر را نام برد.
 
 

انگور کشمش بیدانه سفید
انگور کشمش سفید یکی از بهترین نوع از انگورهای ورجوی است و قسمت عمده باغات ورجوی فقط مختص این نوع انگور می باشد. از این انگور محصولی به نام سبزه به دست می آید که علاوه بر مصرف داخلی به میزان زیاد به سایر کشورها صادر می گردد.

انگور کشمش بیدانه قرمز
انگور فوق الذکر تولیدش به میزان انگور بیدانه سفید نمی باشد. از این انگور بعد از خشکانیدن محصولی به نام کشمش به دست می آید که کلاً جنبه مصرف داخلی دارد.
انگور لعل بیدانه سیاه
این انگور همانطوری که از نامش معلوم می شود دانه هایش سیاه رنگ و شبیه دانه لعل می باشد و مصرف فصلی دارد.
انگور شانی (شاهانی)
انگور شانی یکی از انگورهای زودرس بوده و میزان تولیدش خیلی کم می باشد.
انگور شاهانی قزوین
میزان تولید این انگور نیز همانند انگور شانی بسیار کم می باشد و فقط جنبه­ی مصرف داخلی ررا دارد.
انگور سیاه
انگور سیاه دارای حبه های گرد به اندازه قندق می باشد. حبه های این انگور پرآب و دارای دانه های کم است. معمولاً در تهیه شیره­ی انگور مصرف بیشتر دارد.
انگور سیاه ملحی
انگور سیاه ملحی شبیه انگور سیاه معمولی است با این تفاوت حبه های آن کم آب و گوشت آلود می باشد. این انگور را خشک نموده و در فصل زمستان مانند آجیل مصرف می کنند.
انگور سیاه  جغ جغا)
یکی یگر از انواع انگور سیاه به جغ جغا مشهور است که دارای دانه های بیشتر و پوست  کلفت  می باشد. این انور نیز در تهیه دوشاب (شیره انگور) به مصرف می رسد.
انگور سنجری
انگور سنجری دارای حبه های گرد و پوست کلفت، به رنگ سفید می باشد.
انگور صاحبی قرمز
انگور صاحبی قرمز همان طوری که از اسمش معلوم است دارای رنگ قرمز حبه های درشت با دانه های بزرگ و پوست نازک و پرآب می باشد. مصرف فصلی دارد و خشک نمی گردد.
انگور صاحبی سفید
انگور صاحبی سفید همان مشخصات انگور صاحبی قرمز را دارد فقط رنگ پوستش سفید می باشد.
انگور حسینی (ریش بابا) سفید
این انگور پرآب گوشت آلود و دارای حبه های درشت می باشد. حبه های این انگور دارای دانه بوده و طول حبه های آن در حدود 3 سانتی متر می باشد.
انگورحسینی قرمز
این انگور نیز دارای مشخصات انگور حسینی سفید بوده فقط از لحاظ رنگ با هم اختلاف دارند.
انگور پیکانی سیاه
حبه های این انگور دراز پرآب و خیلی خوشمزه و دارای پوستی کلفت می باشد. این انگور را اواخر فصل تابستان از درخت چیده و در منازل از سقف اطاق یا کوشک آویزان می کنند، به مرور تا زمستان پوست آن نازک می گردد و در شبهای زمستان به عنوان شب چره صرف می شود.
انگور رازقی (پیکانی سفید)
عیناً دارای همان خواص انگور پیکانی سیاه است با رنگ سفید.
تولاگوزی (تلوغی)
انگور تولاگوزی بیشتر در تهیه­ی شیره انگور مصرف دارد.
گرمیان (دست چین)
انگور گرمیان دارای حبه های درشت و شیره بیشتر می باشد. در تهیه­ی شیره­ی انگور مصرف دارد و به علاوه آن را با تیزاب خشک نموده و در فصل زمستان مصرف می کنند.
قزل اوزم (انگور طلا) یا انگور سرخ
قزل ازوم دارای حبه های درشت و رنگ پوست آن طلائی است به همین جهت به انگور طلا مشهور است. این انگور را به صورت آونگ آویزان می کنند و در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد.
انگور خلیلی قرمز و سفید
انگورخلیلی قرمز و سفید از انگورهای زودرس بوده و به عنوان نوبر انگور عرضه می گردد.
غوره شیرین (سبز، قرمز، ابلق)
انگور غوره شیرین به طوری که از اسمش معلوم است دارای غوره شیرین می باشد. به همین جهت انگور به غوره شیرین مشهور شده است و دارای خاصیت طبی می باشد و به مقدار خیلی کم تولید می گردد و در سه رنگ سبز، قرمز و ابلق می باشد.
انگور فخری
انگور فخری دارای حبه های درشت و گوشت آلود و دارای قند بیشتر می باشد. این انگور را خشک کرده و توأم با بادام یا گردو و در فصل زمستان مصرف می کنند.
 
انگور عسگری
این انگور دارای پوست نازک و پرآب و به رنگ سبز می باشد.
انگور هلالی (ملاغی)
یکی دیگر از انواع انگورهای موجود در تاکستانهای ورجوی هلالی نام دارد. دارای شکل و قیافه زیبا می باشد و مشهور است که با این انگور حضرت رضا (ع) را مسموم نمودند.
 
 
منبع : پایگاه اطلاع رسانی معبد مهر ورجوی/http://farabiasl.com
 



:: موضوعات مرتبط: اطلاعات درباره مراغه , ,
:: برچسب‌ها: درباره مراغه ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com