انگور مراغه


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 23 بهمن 1393
بازدید : 5095
نویسنده : مهدی

انگور مراغه

شهر مراغه با 20هزار هكتار باغ میوه از جمله سیب ،انگور ،بادام،گردو و آلوچه یكی از قطبهای مهم تولید محصولات باغی در شمال غرب ایران محسوب میشود و بدین خاطر لقب باغ شهر رو به خود گرفته.

 و بعلت اهمیت انگور لازم دانستم توضیح  بیشتری در این رابطه به شما عزیزان بدهم.

انگوراز ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

درخت انگور با نام علمی Vitis vinifera از خانواده انگورسانان Vitaceae است. در این خانواده حدود ۱۱ جنس و بیش از ۶۰۰ گونه وجود دارد. مهم‌ترین جنس این خانواده جنس انگور است. این گیاه حالت بوته‌ای و رونده دارد و دارای پیچک در مقابل بعضی از برگها می‌باشد.

میوه انگور به نوع دانه دار و بی دانه تقسیم می‌شود. هر یک از این دو نوع در رنگ های سرخ و سیاه و زرد و تقریباً سبز دیده می‌شوند. این میوه در مناطقی که حداکثر دمای ان بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد و حداقل ان کمتر از ۱۵ درجه زیر صفر نباشد بهتر رشد می‌کند

طریقه کاشت و برداشت انگور

برای کاشت بوته مو ابتدا قلمه هائی از آن را در فصل بهار، قبل از جوانه زدن در جائی به‌عنوان مخزن می‌کارند و در بهار آینده که دارای ریشه شد از مخزن با احتیاط در می‌آورند و آن را در گودال‌های آماده شده به ردیف می‌کارند. پس از کاشت آن را آب می‌دهند. بوته جدید با گرم شدن هوا باید هر ۵ روز یا هر هفته آب داده شود. این بوته بعد از چهار سال بار می‌آورد و در ده سالگی بار آن کامل خواهد شد. یک بوته کامل می‌تواند بیش از دویست کیلو انگور بدهد. بوته مو را بعد از چهار ساله شدن هرس می‌کنند، یعنی شاخه‌های فرعی و دراز یا شاخه‌های ضعیف آن را می‌برند تا هم فرصت رشد به شاخه‌های قوی تر داده باشند و هم مقدار بار آن را تحت کنترل درآورند وکیفیت بار آن را بالا ببرند. بوته مو را می‌توان روی زمین یا در حال تکیه بر چیزی بالا تر از خاک و زمین قرار داد. محل کشت موهایی که روی زمین قرار گرفته‌است را با بیل شخم می‌زنند تا علفهای موجود که در فصل بهار می‌روید از بین برده شود. زیرا این علفها می‌توانند به بوته مو و بار آن آسیب وارد کنند. بعلاوه باشخم کردن زیر مو نفوذ آب برای رسیدن به ریشه راحت تر انجام می‌پذیرد نوع بی دانه وکشمشی انگور از نظر شیرینی بهترین نوع است. البته انواع دانه دار بخاطر درشتی آنها از شکل بسیار زیبایی برخوردار هستند.

انگور یکی از میوه های بهشتی است.آب انگور چنان با ارزش است که بعضی از دانشمندان ارزش آن را با شیر مادر یکی می دانند.

1.فایده های انگور

خوردن انگور برای رفع کمخونی،رفع خستگی و باز کردن اشتها بسیار مفید است.

انگور یک میوه ی ضد سرطان است.

کسانی که پادرد و روماتیسم دارند، خوردن انگور را فراموش نکنند.

اگر کسی نمی تواند راحت دست شویی کند، مقداری انگور به او بدهید.

انگور پر از ویتامین های آ،ب و ث است.آهن،کلسیم،پتاسیم،فسفر و منیزیوم و منگنز هم دارد.انگور سیاه، بیشتر از انگور سبز آهن دارد.

2.آیا انگور ضرری هم دارد؟

وقتی انگور حبه درشت می خورید، دانه ها و پوستش را جدا کنید؛چون پوستش دیر هضم است و ممکن است باعث دل درد شود.هسته هایش هم برای کلیه ضرر دارد. زیاده روی در خوردن آب انگور هم باعث به وجود آمدن سنگ کلیه می شود.

3.خانواده ی مفید انگور

الف.مویز و کشمش: به انگور خشک شده، مویز و کشمش گفته می شود.تمام خاصیت انگور در مویز و کشمش هم هست. برخی معتقدند مصرف انگور خشک شده مفید تر از انگور تازه است.

ب.هسته ی انگور:بهتر است هسته ی انگور را نخوریم؛ چون ممکن است برای کلیه های ما مشکل ایجاد کند.در برخی از کشورها، هسته ی انگور را می کوبند و روغنی از آن تهیه می کنند که پوست را بسیار نرم می کند.

ج.غوره: غوره به انگور کال و نرسیده گفته می شود. غوره ویتامین ث زیادی دارد.در ایران از آب غوره زیاد استفاده می کنند.آب غوره برای نرم کردن لثه ها،جلوگیـــری از چاقی، از بین بردن درد روماتیسم و ضد عفونی کردن روده ها مفید است.اگر هوس خوردن آب غوره کردید، آن را همراه با سالاد بخورید.خوردن آب غوره ی خالی ممکن است به معده آسیب برساند.راستی شنیده اید که می گویند: گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی؟ منظور همین غوره است.یعنی این غوره، به انگور و شیره تبدیل می شود که می توان با آن حلوا پخت.

د.برگ:برگ انگور هم برای بدن مفید است.برخی از مردم از برگ انگور برای درست کردن دلمه استفاده می کنند.

هـ.شیره.از شیره ی انگور برای درست کردن حلوا استفاده می شود.بعضی از مردم هم آن را با مقداری ماست یا کره مخلوط می کنند و با نان می خورند. شیره ی انگور برای افرادی که یک بیماری طولانی را پشت سر گذاشته اند یا عمل جراحی کرده و ضعیف شده اند بسیار مفید است.

و.سرکه:سرکه را از میوه های رسیده ی انگور درست می کنند و همراه با سالاد،باقالی،آش یا خوراکی های دیگر می خورند.بدون سرکه نمی شود ترشی درست کرد.یادتان باشد در خوردن سرکه زیاده روی نکنید.

ز.اسم های دیگر انگور:مو، تاک ، اوزوم ، رز ، عنب ، تنک

ح.انواع انگور: انگور یاقوتی ، ریش بابا ، کشمشی ، مراغه ای، بی دانه ، انگور سیاه ، عسگری ، انگور شامی ، شاماما. انگور فخری، انگور لعل، انگور کشمشی ، انگور پوشنگی، انگور حسینی، انگور روچه، انگور لوغی، انگور صاحبی ، انگور آبی، انگور مسکه، انگور شنگول خانی، شاهانی، یاقوتی، خلیلی،  انگور شصت عروسان سیاه، الغی سیاه، مثقالی، رازقی، شیرازی، نباتی، مادربچه

 

وعكس انواع انگور

پرونده:DSCI0007.JPG

پرونده:Ripe grapes.jpg



 

منبع:http://farabiauoob.mihanblog.com




:: موضوعات مرتبط: محصولات مراغه , ,
:: برچسب‌ها: انگور , مراغه ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








................................................................. شاید از اول نباید عاشق هم می شدیم این درست... اما جدایی اشتباهی دیگر است در شب تلخ جدایی عشق را نفرین مکن این قضاوت... انتقام از بی گناهی دیگر است ./ mehdi.poormoheb@gmail.com *** https://telegram.me/mahdipoormoheb *** ................................. ***

نظر شما در مورد وبلاگ چیست؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مراغه کهن شهر ایران و آدرس nuga.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 788
بازدید ماه : 6758
بازدید کل : 206357
تعداد مطالب : 650
تعداد نظرات : 54
تعداد آنلاین : 2


RSS

Powered By
loxblog.Com